Nieuwe regels Google Shopping per 30 september 2014

Het beleid van Google Shopping is bijgewerkt om de winkelervaring van consumenten te optimaliseren. Er zijn enkele kenmerken toegevoegd en gewijzigd. Houd er rekening mee dat u als gevolg van deze updates wijzigingen moet aanbrengen in uw huidige productgegevens. Deze wijzigingen moeten vóór 30 september 2014 zijn doorgevoerd, anders bestaat de kans dat uw producten worden afgekeurd voor Google Shopping.

Hieronder worden de meest belangrijke wijzigingen met betrekking tot de nieuwe feedspecificatie omschreven. Lees deze informatie aandachtig door om zo te voorkomen dat uw producten worden afgekeurd in Google Shopping.

Nieuwe kenmerken voor Google Shopping

  • U kunt nu een afzonderlijke mobiele bestemmingspagina opgeven via het kenmerk 'mobiele link' [mobile link]. Als u dit kenmerk indient, bent u er zeker van dat het online winkelen correct werkt op alle mobiele telefoons.
     
  • Google Shopping biedt meer ondersteuning voor door de verkoper gedefinieerde pakketten. Veel consumentenproducten worden verkocht in zelf samengestelde pakketten, bijvoorbeeld een camera met een lens en een tas. De feedspecificatie is daarom uitgebreid met het kenmerk 'is pakket' [is bundle].
     
  • Het kenmerk 'beschikbaarheid' [availability] is vereenvoudigd. De twee waarden 'op voorraad' [in stock] en 'op bestelling' [available for order] zijn samengevoegd en de waarde 'op bestelling' [available for order] is verwijderd. Voor alle artikelen die op tijd kunnen worden verzonden, kunt u nu eenvoudig de waarde 'op voorraad' [in stock] gebruiken. Daarnaast is het kenmerk 'beschikbaarheidsdatum' [availability date] toegevoegd, dat u kunt gebruiken om consumenten te laten weten wanneer vooraf bestelde producten beschikbaar voor levering zijn.
     
  • De kledingartikelen zijn vernieuwd. Google geeft nu meer voorbeelden en duidelijkere aanwijzingen over allerlei zaken die met kleding te maken hebben. Het kenmerk 'leeftijdsgroep' [age group] is uitgebreid met enkele nieuwe waarden en er zijn twee nieuwe kenmerken toegevoegd voor de maat, zodat kledingartikelen gedetailleerder kunnen worden beschreven en nauwkeuriger kunnen worden gefilterd. De namen van de twee nieuwe kenmerken zijn 'matensysteem' [size system] en 'maattype' [size type].
     
  • De nieuwe aanbevelingen voor de afbeeldingskwaliteit omvatten nu nog meer details en tips over het indienen van goede productafbeeldingen die de aandacht van winkelende gebruikers trekken. Zo is het bijvoorbeeld een goed idee om afbeeldingen met een witte, grijze of lichtgekleurde achtergrond te maken.
     
  • In de feedspecificatie wordt nu duidelijk aangegeven hoeveel tekens u voor de meeste kenmerken kunt gebruiken, zodat alle productgegevens zo effectief mogelijk worden weergegeven.
     
  • Het bestaande beleid voor bestemmings-URL's is vervangen door het nieuwe beleid ten aanzien van bestemmingspagina-inhoud. Dit herziene beleid biedt meer achtergrondinformatie, aanvullende voorbeelden, extra toelichtingen en een handleiding voor het indienen van bestemmingspagina-URL's.

Net als vorig jaar is een aantal van deze wijzigingen niet onmiddellijk zichtbaar voor gebruikers van Google Shopping, omdat Google haar verkopers voldoende tijd wil geven om zich voor te bereiden op de nieuwe richtlijnen. Google raadt u aan de functie voor testdatafeeds of de foutopsporing voor feeds te gebruiken om er zeker van te zijn dat uw bijgewerkte feeds correct kunnen worden verwerkt. Daarnaast is het ook verstandig de documentatie van de Content API for Shopping door te nemen.

Handhaving van de nieuwe Google Shopping-feedspecificatie

U kunt alle nieuwe kenmerken direct gebruiken bij het indienen van uw productgegevens. Let erop dat uw gegevens correct zijn ingedeeld voor de nieuwe kenmerken, anders wordt uw artikel afgekeurd tijdens het verwerken van de feed. Google begint op 30 september 2014 met het handhaven van de nieuwe en bijgewerkte kenmerken. Productvermeldingen die niet voldoen aan de specificatie worden dan mogelijk afgekeurd en uit Google Shopping verwijderd.

De artikelen waarop deze handhaving van toepassing is, worden met waarschuwingen gemarkeerd. Deze waarschuwingen kunt u vinden in het gedeelte met het datafeedoverzicht in uw Merchant Center-account of op het API-dashboard als u de Content API gebruikt.

Wat kan Adwise voor u betekenen

Het is goed om nu al in kaart te brengen wat al deze veranderingen voor uw webshop zullen betekenen. Adwise kan u assisteren bij dit proces om zo de meest optimale strategie te voeren.

Wilt u meer informatie over Google Shopping of over het opzetten van een productfeed om in te zetten bij Google Shopping? Neem dan contact op met één van onze specialisten.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Als allround marketing partner heeft Adwise zich keer op keer bewezen. Proactief meedenken en kennis op meerdere gebieden heeft geleid tot een zeer succesvolle en vruchtbare samenwerking!

Roman Bosch
Partly
Review van Partly over Partly

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL