Nieuwe regels Google Shopping per 15 september 2015

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het beleid van Google Shopping is bijgewerkt om de winkelervaring van consumenten te optimaliseren. Er zijn enkele kenmerken toegevoegd en gewijzigd. Houd er rekening mee dat u als gevolg van deze updates wijzigingen moet aanbrengen in uw huidige productgegevens. Deze wijzigingen moeten vr 15 september 2015 zijn doorgevoerd, anders bestaat de kans dat uw producten worden afgekeurd voor Google Shopping.

Hieronder worden de meest belangrijke wijzigingen met betrekking tot de nieuwe feedspecificatie omschreven. Lees deze informatie aandachtig door om zo te voorkomen dat uw producten worden afgekeurd in Google Shopping.

Nieuwe kenmerken voor Google Shopping

  • Voor Australi, Brazili, Duitsland, Frankrijk, Itali, Japan, Nederland, Spanje, Tsjechi, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zwitserland moet u de kenmerken 'gtin' [gtin] en 'merk' [brand] toevoegen voor alle producten die als 'nieuw' [new] worden verkocht van een aangewezen merk. De lijst met aangewezen merken wordt in de loop der tijd langer. Voor producten die niet aan deze criteria voldoen, blijven de vereisten hetzelfde.
  • Het ID voor elk artikel moet uniek zijn binnen uw account en mag niet opnieuw worden gebruikt tussen feeds in dezelfde taal voor hetzelfde land. Als u meerdere feeds voor n land heeft, moeten de ID's van artikelen in verschillende feeds nog steeds uniek zijn. Als uw SKU's uniek zijn binnen uw voorraad en voldoen aan de hieronder vermelde vereisten, raden we u aan uw SKU's te gebruiken voor dit kenmerk. Witruimten aan het einde van een reeks en besturingstekens zijn bijvoorbeeld niet meer toegestaan. U moet geldige en unieke tekenreeksen toevoegen, ongeldige ID's worden afgekeurd.
  • De volgende productinformatie wordt geadviseerd op te geven voor alle unieke artikelen, mits deze informatie bestaat, relevant is en in de geaccepteerde waarden past voor de gedetailleerde productkenmerken: 'kleur' [color], 'grootte' [size], 'patroon' [pattern], 'materiaal' [material], 'leeftijdsgroep' [age group], 'geslacht' [gender], 'maattype' [size type] en 'matensysteem' [size system]. Voor Brazili, Frankrijk, Duitsland, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de VS zijn de volgende kenmerken vereist: 'kleur' [color], 'leeftijdsgroep' [age group] en 'geslacht' [gender] voor de categorie 'Kleding en accessoires' en 'grootte' [size] voor de categorien 'Kleding en accessoires > Kleding' en 'Kleding en accessoires > Schoenen'.
  • Voor Brazili, Frankrijk, Duitsland, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de VS is artikelgroepering vereist voor alle artikelen met varianten met de gedetailleerde productkenmerken: 'kleur' [color], 'grootte' [size], 'patroon' [pattern], 'materiaal' [material], 'leeftijdsgroep' [age group], 'geslacht' [gender], 'maattype' [size type] en 'matensysteem' [size system]. Artikelgroepering is aanbevolen voor alle andere landen. Gebruik het kenmerk 'groeps-ID' [item group id] en geef een gemeenschappelijke waarde voor de hele groep op. Elke afzonderlijke groep artikelen moet een unieke waarde voor het kenmerk 'groeps-ID' [item group id] hebben.
  • U moet de precieze verzendkosten voor de VS, het VK, Duitsland, Australi, Frankrijk, Zwitserland, Tsjechi, Nederland, Itali, Spanje en Japan invoeren. Als het niet mogelijk is om de verzendkosten nauwkeurig te bepalen, moet u de verzendkosten ruim inschatten wanneer u deze invoert.

Net als vorig jaar is een aantal van deze wijzigingen niet onmiddellijk zichtbaar voor gebruikers van Google Shopping, omdat Google haar verkopers voldoende tijd wil geven om zich voor te bereiden op de nieuwe richtlijnen. Google raadt u aan defunctie voor testdatafeedsof defoutopsporing voor feedste gebruiken om er zeker van te zijn dat uw bijgewerkte feeds correct kunnen worden verwerkt.

Handhaving van de nieuwe Google Shopping-feedspecificatie

U kunt de bijgewerkte productgegevens meteen indienen. Let erop dat uw gegevens correct zijn ingedeeld, anders wordt uw artikel afgekeurd tijdens het verwerken van de feed. Google begint op 15 september 2015 met het handhaven van de nieuwe en bijgewerkte kenmerken, met uitzondering van de uitgebreide verzendingsvereisten.

Er is meer tijd ingepland voor de implementatie van deze wijziging, omdat het berekenen van nauwkeurige verzendkosten erg complex kan zijn. Vanaf 1 februari 2016 worden de nieuwe verzendingsvereisten gehandhaafd.

Wat kan Adwise voor u betekenen

Het is goed om nu al in kaart te brengen wat al deze veranderingen voor uw webshop zullen betekenen. Adwise kan u assisteren bij dit proces om zo de meest optimale strategie te voeren.

Wilt u meer informatie over Google Shopping of over het opzetten van een productfeed om in te zetten bij Google Shopping? Neem dancontactop met n van onze specialisten.