Nieuwe functie in Google voor versnelde indexatie

Google lanceert een nieuwe functionaliteit die het mogelijk maakt om geüpdate pagina's sneller te laten indexeren. Wat verandert er, en in welke situatie zet je dit (niet) in?

URL's laten fetchen door webmaster tools

In Google Webmaster Tools is er al langer de mogelijkheid om te bekijken hoe GoogleBot specifieke pagina's indexeert. Dit is nu uitgebreid met een extra knop: "Submit to index".

Update url in Google

Na het klikken op deze knop, wordt de gecrawlde informatie aan de index van Google toegevoegd, mits deze aan de eisen voldoet van Google Search. Op die manier wordt de vermelding bijgewerkt. Hierna volgen twee mogelijkheden: alleen die specifieke pagina updaten, of alle links die op die pagina staan laten volgen door Google, voor als meerdere pagina's samenhangen. Er zitten wel enkele beperkingen aan deze laatste methode: dit kan maar 10 keer per maand gebeuren, in plaats 50 aanmeldingen van alleen specifieke pagina's die per week mogelijk zijn.  

Google's natuurlijke wijze van crawlen

Zonder gebruik te maken van de nieuwe functie, worden pagina's ook al geupdate op natuurlijke wijze. Google houdt een lijst van webadressen bij en vult deze voortdurend aan via nieuw ondekte links via andere sites. Pagina's worden vrijwel altijd gecrawld, vervolgens wordt op basis van een algoritme bepaald of deze waardevol genoeg zijn om in de index te worden opgenomen. Dit algoritme bepaalt ook frequentie van cralw- en indexatieproces van Google, onder andere op basis van inkomende links, website autoriteit en mate van verversing van de inhoud. Pagina's die weinig waarde hebben worden bijvoorbeeld om de maand opnieuw door Google geindexeerd, maar pagina's die hoog scoren op voorgaande factoren om het uur. Door de nieuwe functie is het nu voor het grote aantal websites die niet in de laatste catergorie vallen, toch mogelijk om nieuwe blog items of site-updates snel door te geven. 

Submit to index niet altijd gebruiken

De nieuwe functie is dus erg handig als er enkele pagina's op de site zijn voorzien van nieuwe inhoud. Op deze manier ververs je snel pagina's die hoog in google staan en wordt je sneller gevonden op nieuw toegevoegde zoektermen. Maar dit geldt uitsluitend als het gaat om een klein aantal pagina's, die niet van invloed zijn op de structuur van de website. Als het gaat om een nieuwe menutoevoeging, een geheel nieuwe site of een groot aantal pagina's (>20 pagina's), is het verstandiger om een vernieuwe .XML sitemap aan te melden in Google Webmaster Tools. De site wordt dan niet direct bij de index aangemeld, maar het zorgt er voor dat Google de structuur in de pagina's ziet, wat erg belangrijk is voor de vindbaarheid. Dit is iets wat met "submit to index" niet gebeurt. 

Auteur: Daan Loohuis

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mitchel Oude Nijhuis van Kees Smit Tuinmeubelen

Continue optimalisatie vanuit de gebruikers en snel schakelen in het proces had een grote impact op het behalen van onze ambitieuze doelstelling

Mitchel Oude Nijhuis
Kees Smit Tuinmeubelen
Review van Kees Smit Tuinmeubelen over Kees Smit Tuinmeubelen

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL