Challenge us
menu

Veranderingen in de resultatenpagina's van Google

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Google is afgelopen week begonnen met de introductie van nieuwe descriptions; in deze regels tekst onder de zoekresultaten kunnen nu ook opsommingen worden waargenomen. Google baseert de descriptions nu niet alleen meer op tekst, maar op de gehele structuur van de webpagina. Dit houdt in dat als je een lijst op de desbetreffende webpagina hebt staan, dat Google drie relevante items toont die worden aangegeven door middel van opsommingstekens. Daarnaast staat er boven de opsomming, in het voorbeeld hieronder, +15. Dit houdt in dat de lijst uit 15 items bestaat.

Voorbeeld 1

 

Dit is niet de enige nieuwe description. Voor bijvoorbeeld voetbalwedstrijden heeft Google ook een nieuwe description (zie onderstaand figuur). Zo is heel snel en overzichtelijk te zien welke wedstrrijden, wanneer en op welke tijdstippen worden gespeeld.

Voorbeeld 2

Ook zijn er veranderingen in de sitelinks. Deze werden voorheen ook echt getoond als echte links, maar vanaf nu worden ze als mini zoekresultaten getoond (zie onderstaand figuur). Het voordeel hiervan is dat je erg gemakkelijk naar de juiste pagina kunt gaan. Als je op zoek bent naar de blogpagina, kan je gelijk op de sitelink voor de desbetreffende pagina klikken in plaats van dat je eerst naar de homepage moet om vervolgens naar de blogpagina te gaan.

 

Voorbeeld 3

Het nadeel hiervan is wel, dat een groot deel van het scherm door n zoekresultaat in beslag wordt genomen. Er kunnen namelijk tot 12 mini zoekresultaten onder een zoekresultaat worden getoond. Voor websites waaraan deze sitelinks worden toegekend, is dit een groot voordeel. Je website zal als zoekresultaat duidelijk naar voren komen en omdat het zoekresultaat totaal anders wordt weergegeven dan de rest van de zoekresultaten, zul je meer aandacht krijgen. Tevens denken veel mensen dat zon resultaat speciaal door Google is uitgekozen; wat een soort van betrouwbaarheid geeft.


Waarom deze opsomming?

Google heeft deze nieuwe descriptions gentroduceerd om een beter en overzichtelijker beeld van de desbetreffende pagina te geven zodat mensen op deze manier sneller kunnen zien waar de desbetreffende pagina over gaat en dat ze ook sneller op de goede pagina terecht kunnen komen.

Binnenkort zullen deze nieuwe descriptions wereldwijd worden ingezet.

 

 

Auteur: Rene Nijhuis

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24