Met Google Search zien op welke momenten het druk is

Op 28 juli 2015 maakte Google bekend een nieuwe functionaliteit toe te voegen aan de Google search resultaten. Deze functie geeft informatie over welke dagen en welke tijdstippen het druk is in een winkel. Een zoekopdracht naar een winkel op een mobiel device gaf al informatie over de openingstijden. Nu krijg je ook informatie over wanneer er relatief veel bezoekers zijn in de betreffende winkel. Super handig natuurlijk als je drukke tijdstippen wilt vermijden. Langzaam wordt deze functie bij steeds meer winkels in Nederland zichtbaar.

Met Google Search zien op welke momenten het druk is

Bron: (Google+, 28 juli 2015)

Hoe komt Google aan deze informatie?

Al een tijd is Google bezig met het gebruiken van de data die voortkomt uit de locatievoorziening van mobiele devices. Op veel mobiele devices staan locatievoorzieningen standaard ingeschakeld. Zodra dit staat ingeschakeld kan Google de locatie van mobiele devices bijhouden. Samen met de gegevens van andere mobiele devices kan Google uiteindelijk bepalen wanneer het druk is in een winkel of niet. Volgens Google is de gebruikte data geheel geanonimiseerd.

Wat doet Google nog meer met deze informatie?

Op 18 December 2014 heeft Google een blogartikel geplaatst waarin de effecten van mobiele advertenties op winkelbezoeken zijn aangetoond. Volgens Google wordt er in 10-18% van de gevallen wanneer er op een mobiele advertentie wordt geklikt een winkel bezocht. Deze informatie is voor adverteerders erg interessant omdat je meer inzicht krijgt in wat de effecten zijn van online campagnes op winkelbezoeken. Hoe dit precies werkt en andere manieren om vergelijkbare inzichten te krijgen wordt in een eerder blogartikel van ons op Frankwatching uitgelegd.

Wanneer wordt deze informatie getoond?

Niet bij elke winkel wordt deze informatie getoond. Het is belangrijk om een goed ingestelde Google My Business pagina te hebben. Ook moet de winkel natuurlijk voldoende bezoekers krijgen om accurate gegevens te tonen. Meer weten over Google My Business of het meten van winkelbezoekers, neem dan contact op met een van onze internetmarketing adviseurs.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL