Met Google Places gemakkelijk uw vindbaarheid vergroten

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Google Places is er om vermeldingen op Google Maps en andere locatieweergaven in zoekresultaten te kunnen beheren en optimaal in te stellen. Een informatierijke en relevante vermelding scoort beter in de zoekresultaten en is gemakkelijk te realiseren met de juiste kennis.

Bestaande vermeldingen -die nog niet in uw beheer zijn- zijn vaak de moeite van claimen en optimaliseren waard. Na het claimen kan inhoud worden geoptimaliseerd en aangevuld, waardoor de vindbaarheid in zowel Google Maps als de algemene zoekresultaten wordt verbeterd. In dit artikel leest u in detail hoe u dit zelfstandig kunt realiseren.

Een vermelding claimen of aanmaken

Een vermelding is te claimen met een Google Places account. Let er op dat geclaimde vermeldingen niet overdraagbaar zijn en niet toegankelijk gemaakt kunnen worden voor andere accounts.

Eenmaal ingelogd kan op de informatiepagina van de vermelding geklikt worden op bedrijfseigenaar? in de balk rechtsboven. Er wordt gevraagd een telefoonnummer van de vestiging op te zoeken. Dit wordt gebruikt om andere vermeldingen met dit nummer op te zoeken en deze ook te claimen.

Als uw account al geclaimd is en niet onder uw eigen beheer staat, is het verstandig een nieuwe vermelding te maken. Er ontstaat dan een dubbele vermelding. De oude kan vervolgens verwijderd worden door de functie Een probleem melden onder meer te gebruiken. Het Google Places team pakt dit, mits terecht gemeld en volgens richtlijnen, meestal binnen 6 weken op.

Uw vermelding optimaliseren

Een vermelding scoort het best als deze voor 100% volledig is. Voeg dus zoveel mogelijk informatie en media toe. De vindbaarheid van de vermelding zal ook samenhangen met de URL die als homepage van uw website wordt ingegeven.

De eerste bedrijfscategorie moet worden gekozen uit een bestaande lijst en is belangrijk voor relevantie. Een goede tip is om te kijken welke categorie bestaande hoog scorende vermeldingen bij een gewenste zoekopdracht hebben. De daaropvolgende categorien kunnen naar eigen wens worden ingevuld, en zijn minder bepalend.

Zet ook een foto van de locatie, showroom, een presentatiefilmpje van Youtube bij de vermelding. Voeg ook openingstijden toe en maak gebruik van de extra velden. Vul hier in welke producten diensten er worden geleverd, informatie over parkeermogelijkheden, etc.. Voor mobiele diensten is het belangrijk om een servicegebied in te stellen.

Let bij het invullen van alle informatie dat er wordt voldaan aan de Google richtlijnen voor vermeldingen op Places. Vooral bij het invullen van de organisatienaam, oftewel de titel van de vermelding, gaat het vaak verkeerd. Gebruikt de naam zonder extra toevoegingen van keywords, afdelingen, of plaatsnaam van de vestiging. Dit moet worden geplaatst bij de uigebreide beschrijving. Controle geschied aan de hand van de bedrijfsnaam in het KVK register, maar ook hoe deze op eigen site en bedrijvengidsen voorkomt.

Een nieuwe functie van Google Places zijn tijdelijke berichten die getoond kunnen worden bij de vermelding. Voer deze in bij uw profiel, en ze blijven 30 dagen actief. Ideaal voor het communiceren van aanbiedingen of acties. Dit zorgt voor een verhoogde attentiewaarde en doorklik ratio van de vermeldingen.

Verifiren van uw Google Places vermelding

Om de vermelding actief te maken zal deze eerst geverifieerd moeten worden. Dit houdt in dat er een pincode doorgegeven moet worden. Dit per telefoon, kaart of SMS.

De snelste methode is telefonisch, maar dit kan problemen opleveren in het geval van een automatische centrale. Het alternatief is wachten op een briefkaart die binnen 1 tot 6 weken per post wordt verzonden. SMS is mogelijk bij mobiele nummers, maar er moet dan wel rekeningen worden gehouden met een activatietermijn van 6 weken na het doorgeven van de pincode, dit in tegenstelling tot de 24 uur bij andere methoden.

Meet het resultaat!

Google Analytics heeft de mogelijkheden om resultaat te meten uit vermeldingen. Zo is het mogelijk om verkeer van maps.google te onderscheiden, alle resultaten uit Universal Search te meten, of per vermelding een unieke pagina aan te maken (www.bedrijf.nl/locatie) en deze met een (301) redirect door te linken naar een campagne URL. Het Google Places account centrum biedt echter ook uitgebreide statistieken over het aantal vertoningen per bron, het aantal kliks, de zoektermen waarop de vermelding is weergegeven, etc.. Deze statistieken worden zeer eenvoudig en overzichtelijk weergegeven waardoor deze voor iedereen toegankelijk zijn.