Méér omzet uit je bestaande bezoekers? Start met conversie optimalisatie!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Veel bedrijven investeren in de zichtbaarheid van hun merk of organisatie bij de doelgroep. Dit betekent niet altijd automatisch een hoger rendement. Wat doen de aangetrokken bezoekers op de website? Gaan ze over tot actie, bijvoorbeeld door een bestelling te plaatsen of het invullen van een contactformulier? Of haken bezoekers af? In bijna alle gevallen is het raadzaam om te investeren in conversie optimalisatie (CRO). Hiermee kan het rendement van lle marketinginspanningen toenemen. In deze blog lees je waarom CRO niet mag ontbreken in je marketingstrategie!

Wat is CRO?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel het optimaliseren van het conversiepercentage op je website. Met CRO is het mogelijk om meer geld te verdienen met hetzelfde aantal bezoekers. Met als voorwaarde dat het op de juiste wijze ingezet wordt. Je kunt CRO vergelijken met een winkel:

Stel je hebt een winkel met de beste producten, een excellente inrichting en logische looplijnen. Maar bezit je een niet-werkend kassasysteem, dan heb je niets aan deze usps en gaan je klanten nooit over tot een aankoop.

Zo werkt het k met een website. Een investering in hippe tools of een user test heeft nauwelijks nut als de website technisch niet goed functioneert.

Conversie of Business optimalisatie?

In onze visie gaat CRO verder dan conversie optimalisatie. Zeker in het geval van E-Commerce organisaties is het een vorm van business optimalisatie. Je werkt namelijk aan het hart van je organisatie. Wanneer je website optimaal functioneert is ook het rendement van (andere) marketinginspanningen groter. Niet alleen het conversie ratio bepaalt je succes, ook de gemiddelde orderwaarde is van groot belang. Je hebt namelijk niet veel aan een stijging van het conversiepercentage als de gemiddelde orderwaarde gedaald is. Door een goede website opbouw en slimme tactieken is het ook mogelijk om door CRO je orderwaarde te verhogen. CRO is eigenlijk een integraal onderdeel van l je (digital)marketing inspanningen. Het hangt namelijk allemaal met elkaar samen en je kan CRO zien als het punt waar alles samen komt.

Maar, waar begin je wanneer je aan de slag wilt met CRO? Dat leggen wij je uit aan de hand van de CRO Piramide.

Stap voor stap naar de top met de 'CRO Piramide'

Om CRO als proces succesvol in te zetten, hanteren we bij Adwise de CRO Piramide. Deze is gebaseerd op de Optimization Hierarchy van Bryan Eisenberg. Dit is een piramide bestaande uit vijf lagen. Deze lagen vormen de fundering voor een succesvolle CRO aanpak.

CRO

Afbeelding: de CRO Piramide die we bij Adwise gebruiken, gebaseerd op de Optimization Hierarchy van Bryan Eisenberg

Een CRO proces bouw je geleidelijk op. Volgens Eisenberg hebben acties die hoger in de piramide plaats vinden, pas zin als acties lager in de piramide voltooid zijn. De Optimization Hierarchy van Eisenberg is als volgt opgebouwd:

1. Functional

Doet de website technisch en functioneel wat het moet doen? Zo nee, dan is het belangrijk dat hier eerst aan gewerkt wordt. Je hoeft niet na te denken over een goede beleving als de website nog niet werkt. In deze fase wordt gekeken naar basic zaken. Denk aan: bugs, de weergave van foutmeldingen en knoppen die niet werken.

2. Accessible

In de fase accessible wordt onderzocht of de website toegankelijk is voor alle bezoekers. Is alle content bereikbaar, goed leesbaar en functioneert de website snel op desktop, tablet en mobiel? En via alle mogelijke browsers (Google Chrome, Internet Explorer, Firefox etc.)? Zo nee, dan kan een bezoeker jouw site niet op alle momenten bereiken en kan een bezoeker zijn aankoop, aanvraag of inschrijving niet voltooien.

3. Usable

De middelste laag gaat over de gebruiksvriendelijkheid van de site. Kan een bezoeker op jouw website vinden wat hij wil vinden? Voldoet je website aan de verwachtingen? Een manier om te achterhalen of je site aan deze punten voldoet is user testing. Het is ontzettend leerzaam om een gewone gebruiker te observeren die een (simpele) taak op jouw website uitvoert. In de blog User testing: 7 redenen waarom het belangrijker is dan ooit lees je waarom.

4. Intuitive

In de vierde laag focussen we op de beleving van de bezoeker. Voelt de website natuurlijk aan? Is precies die content aanwezig waar de bezoeker naar op zoek is en kan hij/zij navigeren en filteren op de gewenste manier? Heeft de klant de mogelijkheid om te betalen met zijn/haar gewenste betaalmethode? Of je website intuitive is zit hem dus vooral in het waarmaken en bij voorkeur overtreffen van verwachtingen.

5. Persuasive

Heb je een stralende site met functionaliteiten die 24/7 n op alle mogelijke devices werkt, waarbij de bezoeker ook nog een optimale user experience heeft? Dan is de top van de piramide aan de beurt: de persuasive fase. Hierbij draait het om de vraag of je in staat bent om je bezoekers te overtuigen om te converteren op jouw website. In deze fase testen we de werking van verschillende beinvloedingstactieken, en maken we inzichtelijk wat het best werkt door middel van A/B-testing.

Nu het bekend is welke stappen je moet doorlopen voor een succesvolle CRO aanpak is het belangrijk om te weten welke data je moet raadplegen om te starten.

Resultaten testen

Nadat optimalisaties zijn toegepast is het tijd om te testen. Feit dat je zelf overtuigd bent van de werking is geen garantie voor succes. Een manier om je resultaten te testen, is een A/B test.

Een A/B test is een test waarbij je 2 varianten van bijvoorbeeld een webpagina naast elkaar test. Hierbij wordt gekeken bij welke van de twee opties de conversieratio het hoogst is. Bij het uitvoeren van een A/B test is het raadzaam om maximaal n verandering per test door te voeren. Op deze manier is het duidelijk waaraan het verschil in conversieratio exact aan te danken is. Een (gratis) tool om te starten met A/B testen is Google Optimize. Let op! Voor A/B testing is het wel essentieel om voldoende verkeer op je website te hebben. Als de aantallen te klein zijn, is het risico op verkeerde conclusies te groot en pas je misschien aanpassingen toe wat geen verbeteringen zijn.

Leer van je resultaten

CRO is geen nmalig project maar een continu proces. Er valt altijd nog wat te verbeteren. We proberen projecten steeds sneller te lanceren, waardoor we kunnen testen met echte data en gebruikers en zodoende realtime te optimaliseren. Je bent niet klaar met een website bij oplevering, dan begint het proces eigenlijk pas.

Daarnaast heeft het verrichten van aanpassingen in bijvoorbeeld het design weer gevolgen voor de functionaliteit en moet er weer goed getest worden op functionaliteit en toegankelijkheid. Zo is een CRO proces altijd in beweging en ben je eigenlijk nooit klaar, want het kan altijd ng beter.

Never stop testing, and your advertising will never stop improving. David Ogilvy

CRO in jouw (digital)marketing strategie?

Als het aan ons ligt is het niet de vraag f je CRO inzet maar, wanneer je begint.Wil je weten wat een CRO aanpak jou kan opleveren? Vraag de potentiescan aan! Ook sparren wij graag met je over de mogelijkheden om CRO binnen jouw onderneming te integreren!