Challenge us
menu

Meer informatie in zoekresultaten met Schema.org

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Je hebt het vast wel eens gezien in de zoekresultaten van Google. Als je zoekt naar een product worden zoekresultaten wel eens weergegeven met een rating van 1 tot 5 sterren. Of als je opzoek bent naar een recensie zie je de naam van de recensist, de beoordeling en prijsklasse van het product waar over geschreven wordt.

Dit is een voorbeeld van een webwinkel waarbij extra data wordt weergegeven in de zoekresultaten. In dit geval gaat het om product recensies, de prijs en de voorraad.

Product vermelding met rich snippets

Als je zoekt naar recepten krijg je zoekresultaten te zien waar extra informatie wordt weergegeven, waaronder een afbeelding van het gerecht, de beoordeling, kooktijd en calorien.

Recept met rich snippets

Het is vrij voorspelbaar dat zoekresultaten met meer informatie dan andere zoekresultaten meer kliks krijgen. Ook wekken zoekresultaten met een beoordeling, voorraad gegevens en een prijs meer vertrouwen op. Als zoeker weet je namelijk direct waar je aan toe bent en zo zal een klik ook minder snel een bounce terug naar de zoekmachine worden. Google is daarmee de zoekervaring aan het verbeteren.

Voor de gemiddelde surfer op het internet lijkt het net of websites met extra data een voorkeur van Google krijgen en dat komt omdat ze niet weten waarom de ene site met dezelfde informatie wel extra data in de zoekresultaten krijgt en de andere website niet.

Nu we het toch hebben over het feit dat de vermelding van de ene site wel extra data weergeeft en de ander niet

Hoe komt een website in aanmerking voor het weergeven van zogenoemde rich snippets?

Rich Snippets in de zoekresultaten d.m.v. Schema.org en Microdata

De extra informatie die te zien zijn in de zoekresultaten worden Rich Snippets genoemd. Met de komst van HTML5 zijn wij op weg naar het semantische web. Waarbij woorden en websites op het internet door zoekmachines in context gebracht kunnen worden. Schema.org is in het leven geroepen door Google, Yahoo en de Russische zoekmachine Yandex als een gezamenlijk initiatief om de web in context te brengen. Door het implementeren van Schema.org en microdata legt de onderliggende code van een website aan zoekmachines uit wat de context is van bepaalde data. Zo kunnen zoekmachines met zekerheid relevante data in de zoekresultaten laten zien. Zo hoeft Google niet meer een schatting te maken om de juiste data weer te geven. Door de zekerheid van de context dat microdata over de inhoud geeft kan Google de zoekresultaten meer antwoord gericht maken.

Schema.org en Microdata is er om alles op het web in context te brengen

Geen enkele industrie of type website is uitgesloten om gebruik te maken van Schema.org. Of het nou gaat om een creatief werk of evenement, een organisatie of persoon, een recensie of een product. Alles kan met Schema.org in context gebracht worden. Heb je een persoonlijk website die wel wat personal branding kan gebruiken? Dan kan je met Schema type Person haarfijn beschrijven wie je bent en wat je doet. Verkoop je iets? Gebruik dan Store en Product. Zet je vacatures op je website? Gebruik in dat geval JobPosting. Kijk hiervoor alle type inhoud dat met Schema.org te beschrijven is.

Rich snippets zullen steeds meer in de zoekresultaten voorkomen

Hoewel niet alle rich snippets momenteel in de zoekresultaten zichtbaar zijn helpt het Google om nog beter je site te begrijpen. Dit zal direct of indirect altijd een voordeel zijn. Wil je graag Schema.org gentegreerd hebben op je website? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Auteur: Ruben Remy

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23