Meer dan 7500 berichten over de aardbeving

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De aardbeving welke donderdag plaats heeft gevonden, heeft voor veel ophef op de sociale media gezorgd. Het nieuws ging razendsnel en het duurde dan ook niet lang voordat velen hierover spraken op sociale netwerken als Twitter of Facebook.Met behulp van Social Media Monitoring hebben wij kunnen bekijken en onderzoeken wat er nou geschreven is over deze aardbeving , waar dit is geschreven en hoeveel er de afgelopen 24 uur over geschreven is. In dit blogbericht zullen we dit dan ook gaan bespreken.

Hoeveel is er over de aardbeving gesproken?

In onderstaande afbeelding wordt het aantal berichten weergegeven dat in de afgelopen 24 uur is geschreven betreffende de aardbeving in Nederland van gisteren avond. Tot nu toe zijn er rond de 7500 berichten geschreven over de aardbeving, waarvan gisteren vanaf 21:00 uur al bijna 6000 berichtenwaren geplaatst. Het aantal berichten neemt geleidelijk af, maar de aardbeving blijft een interessant onderwerp voor mensen om over te schrijven.
Activiteit

Wat zegt men over de aardbeving?

Zoals te zien is in de onderste afbeelding, zijn de meest genoemde onderwerpen bij de zoekopdracht aardbeving Nederland, schaal van richter, kracht en epicentrum. Maar ook veel genoemde onderwerpen zijn: porseleinen tuinkabouters, slachtofferhulp en giro. Als we dan kijken naar de berichten wat de mensen hier over hebben geschreven, valt dan ook op dat er erg veel humoristische berichten zijn geschreven. Vandaar dat porseleinen tuinkabouters, slachtofferhulp en giro vaak genoemd zijn. Verscheidene mensen hebben namelijk grappen gemaakt als:


Bericht 1

Maar er worden natuurlijk niet alleen grappige berichten geschreven, veel mensen zijn ook geschrokken van de aardbeving en wisten ook eerst niet dat het een aardbeving was. Bij het bekijken van de nieuwste geschreven berichten valt op dat mensen een tweede aardbeving verwachten.

Bericht 2


Voorbeeld 1

Tot slot hebben wij nog een leuke video voor je, betreffende twitter en aardbevingen: twitter gaat snellerdan aardbevingen.

Deze analyse is uitgevoerd met behulp van de Social Media Monitoring tool Coosto. Adwise Internetmarketing gebruikt dit programma voor uiteenlopende organisaties om op verschillende niveaus (brand, concurrentie en acquisitie) realtime alerts en trendmonitors in te stellen.

We zullen hier vaker vergelijkbare onderzoeken delen. Houd onze blogberichten dus zeker in de gaten! Heb je specifieke vragen over Social Media en de monitoring hiervan, neem dan gerustcontactmet ons op.

Auteur: Rene Nijhuis