Matt Cutts: Meer pagina´s niet per definitie betere ranking

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Matt Cutts, CEO van Googles Webspam team, legt in een nieuwe video uit dat meer gendexeerde paginas binnen een website niet direct betekent dat de algemene ranking beter zal zijn.

Ranking wil zeggen de positie in de zoekmachine waar de website verschijnt wanneer er gezocht wordt op een gerelateerd zoekwoord. Hoe hoger de ranking, hoe meer kans dat bezoekers op de link naar de website klikken. Een goede ranking is voor alle websites, maar voornamelijk voor webshops van zeer groot belang.

Meer paginas, meer kansen

Volgens Matt Cutts betekent meer paginas dus niet meteen een hogere ranking. Het ligt niet aan de hoeveelheid paginas maar aan de kwaliteit ervan. Wat uiteraard wel het geval is, is dat er kansen ontstaan naar mate een website uit een groot aantal paginas bestaat.

De individuele paginas kunnen geoptimaliseerd worden aan de hand van verschillende keywords. Zo wordt de website dus steeds gemakkelijker vindbaar voor een breder georinteerd publiek. Ook zorgen meer paginas voor meer links. Meer links hebben direct impact op de ranking van de website.

Kansen voor webshops

De constatering van Matt Cutts is erg belangrijk voor webshops. Dit betekent namelijk dat hoe meer merken of producten er verkocht worden, hoe groter de kans dat de juiste bezoekers worden aangetrokken en dat de paginas gevonden worden in de zoekmachines.

Ieder product of merk zorgt voor een nieuwe unieke URL die door zoekmachines gevonden kan worden. Wanneer deze paginas geoptimaliseerd zijn voor de juiste keywords is de kans op hogere ranking wel aanwezig. Het feit dat meer paginas binnen een website voor een goede positie in zoekmachines zorgt wordt dus door Googles Matt Cutts wel beaamt, mits deze geoptimaliseerd zijn. Een webpagina kan op verschillende manieren geoptimaliseerd worden. Goede webteksten maar ook linkbuilding zijn hier van essentieel belang.


Bekijk hieronder de video waarin Matt Cutts kort uitlegt waarom meer paginas niet direct zorgt voor een betere ranking, maar wel zorgt voor extra kansen.

 

Auteur: Evelien Knippers