Marketeers investeren in social media monitoring & web analytics

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Recent onderzoek toont aan dat marketeers in 2011 flink investeren in social media monitoring en web analytics, maar ook e-mail marketing software blijft een hot topic. Lees over onze ervaringen met diverse middelen, en hoe en waarom deze ingezet kunnen worden voor een effectief internet marketing beleid.

Social media monitoring flinke stijger

Uit het onderzoek van Focus.com blijkt dat social media monitoring investeringen flink stijgen ten opzichte van 2010, er is bijna een verdubbeling zichtbaar in het afgelopen jaar. Deze ontwikkeling is niet vreemd: steeds meer mensen gaan social media actief gebruiken en betrekken bedrijven en merken steeds meer op media als Twitter, Facebook en blogs. Tools om social media activiteit in kaart te brengen worden volwassen. Enkele mogelijkheden: monitoring van marketingcampagnes, merkanalyse, concurrentieanalyse, crisismonitoring, etc. Vaak leveren deze tools inzichten in de merkbeleving (branding) maar ook serviceverlening van de organisatie, waaropreal-time actie ondernomen kan worden (webcare). Het onderzoek toont dat dit zowel voor B2B als B2C op gaat.

Ben je nieuwsgierig hoe social media monitoring tools werken voor je eigen merk of organisatie? Vraag dan een social media quickscan aan!

Web analytics: internet marketing resultaten meten

Web analytics zijn onmisbaar om marketing inspanningen op het internet te meten. Hoewel geplande investeringen niet zo hard stijgen als social media monitoring, staan geavanceerde web analytics op twee als het gaat om investeringen voor dit jaar. Bekende web analytics tools als Google Analytics worden nu al veel ingezet, maar vaak lang niet volledig benut. Veel marketeers hebben zelf niet de kennis om alle statistieken om te zetten in concrete prestatieindicatoren of inzichten. Veelal wordt het uitbesteed aan professionele partijen: ook wij zetten regelmatig dashboards van de belangrijkste prestatieindicatoren op, en analyseren verkeer en conversies uit diverse bronnen met behulp van Google Analytics. Het vereist specialistische kennisom alles volledig inzichtelijk te krijgen, zoals onder andere externe campagnes, verkeer tussen domeinen en e-commerce statistieken als transacties en bedragen. Indien alles professioneel is gekoppeld en ingericht, ontstaat een goed inzicht in de ROI van diverse inspanningen, die strategische en tactische beslissingen kunnen ondersteunen.

Investeringen in e-mail marketing software

Een ander opvallende uitkomst: e-mail marketing is in het afgelopen jaar het meest gewaardeerde marketingmiddel. Ondanks het imago van e-mail als een tikje ouderwets, is het nog springlevend als het op de juiste manier wordt ingezet. Vooral onder B2B toepassingen geniet e-mail marketing een sterke populariteit. Vooral de hoge ROI wordt genoemd, omdat het een goed middel is om leads te halen uit nieuwe en bestaande relaties op basis van een lage drempel die een e-mail inschrijving biedt. Investeringen in e-mail marketing software staan dan ook als derde op de lijst van de marketeers. In Nederland is MailPlus e-mail marketing en meest gebruikte e-mail paketten en staat onder andere bekend als gebruiksvriendelijk en vol mogelijkheden. Bij Adwise maken wij gebruik van MailPlus, waarvan wij dit jaar de groeibokaal kregen uitgereikt: een bevestiging dat e-mail marketing een belangrijke rol speelt tussen de internet marketing middelen.

Auteur: Daan Loohuis