Machine learning en Artificial Intelligence binnen recruitment: 3 actuele voorbeelden

De hedendaagse recruiter heeft het niet altijd makkelijk. Door een toename van het aantal openstaande vacatures in combinatie met beperkte budgetten, schaarste door vergrijzing én snelle technologische ontwikkelingen, wordt het steeds lastiger om de juiste kandidaat te vinden.

Om ervoor te zorgen dat organisaties succesvol blijven recruiten, neemt digital een steeds grotere rol binnen recruitment in. Niet alleen met betrekking tot de werving van kandidaten maar binnen het volledige recruitmentproces. Denk bijvoorbeeld over de opkomst van Virtual Reality binnen recruitment. Ook Machine Learning en Artificial Intelligence krijgen de komende jaren veel impact op de wijze waarop recruiters werken.

Machine Learning en Artificial Intelligence 

Mooie termen natuurlijk: Machine Learning en Artificial Intelligence. Maar wat betekenen ze eigenlijk? Een korte toelichting: 

  • Machine Learning is een techniek waarbij software zich door middel van algoritmes continu verrijkt met data om op basis daarvan steeds nauwkeurigere prestaties te kunnen leveren (of voorspellingen te kunnen doen).
  • Artificial Intelligence is de simulatie van menselijke intelligentie door computers.

In dit blog beschrijven wij 3 actuele toepassingen van Machine learning en Artificial Intelligence binnen recruitment die direct inzetbaar zijn voor recruitmentorganisaties! 

Toepassing 1: inzet chatbot omhet engagement te verhogen

Tijdens de oriëntatiefase hebben kandidaten informatie nodig om het beschikbare vacatureaanbod goed te kunnen vergelijken. Denk aan informatie over: de werkzaamheden, de bedrijfscultuur, het team, de kernwaarden, het salaris én de secundaire arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk kan je al deze informatie wegschrijven op de website en/of de vragen van kandidaten allemaal persoonlijk beantwoorden. Maar hoe mooi is het als je al deze vragen direct via een chat kan stellen en je hier direct antwoord op krijgt? Met de inzet van chatbots is dit mogelijk. Chatbots worden steeds slimmer en vertonen nagenoeg het menselijk gedrag. Ideaal om een geïnteresseerde sollicitant te helpen om je wegwijs te maken op de website. Maar het eerste contact op de website is gelijk ook een kans om kandidaten te vragen om de chatbot ook als "vriend"toe te voegen op bv. Facebook Messenger, Skype of Whatsapp zodat ook daar (eventueel op een later moment) een conversatie kan plaatsvinden.

Toepassing 2: inzet chatbot om de database te verrijken

Het is niet alleen de kandidaat die direct kan profiteren van het werk van de chatbot. Ook de recruiter heeft hier profijt van. De chatbot kan de recruiter veel tijd besparen door de interactie aan te gaan tijdens de oriëntatiefase. Maar de chatbot kan gedurende alle contacten met een andidaat ook direct zorgen voor verrijking van de database zorgen. Door vragen als: hoe heet je, waar woon je, wat voor functie zoek je, welke opleiding heb je gedaan, wat is je LinkedIn profiel etc. te stellen beschik je binnen no-time over waardevolle infomatie over je kandidaat. Dit helpt je als recruiter aan complete(re) profielen zonder extra inspanningen. Dat alles op basis van een zo natuurlijk mogelijke conversatie met de kandidaat via een chatbot!

Toepassing 3: inzet machine learning om sneller en beter te matchen

Iedere recruiter streeft naar de beste match. Bij voorkeur tegen minimale inspanningen. Logisch. Er is vaak weinig tijd en budget beschikbaar dus efficiency is ‘key’. Machine Learning en Artificial Intelligence kunnen hierbij van ongekende toegevoegde waarde zijn. Hoe handig is het als je met 99% zekerheid weet dan een voor jouw organisatie interessante developer tussen nu en 3 maanden een nieuwe baan zal overwegen op basis van zijn of haar recente online gedrag?

Machine Learning staat binnen recruitment nog in de kinderschoenen, met name vanwege de complexiteit van interpretatie, context en subjectiviteit. Toch worden er grote stappen gemaakt op dit vlak. Bijvoorbeeld door Machine Learning technieken te ontwikkelen die vooral het routine werk van de recruiter op kwalitatieve wijze wegnemen. Zo kwam een grote landelijke uitzendorganisatie onlangs in het nieuws. Zij ontwikkelden namelijk innovatieve software, die op basis van data uit: de vacature, het cv, de motivatiebrief en profielgegevens zéér nauwkeurig kan voorspellen welke kandidaat (uit hun miljoenen tellende CV database) de beste match is voor een vacature. Ander voorbeeld is die van een Nederlandse startup, die op basis van spraak persoonlijkheidkenmerken kan vaststellen en door deze kenmerken te combineren met eerder verzamelde data inmiddels met 90% zekerheid iemands succes in een functie weet te voorspellen. En dat zonder CV. Een interessante combinatie van Personality Linguistics, Machine Learning en Artifical Intelligence. Dat maakt het zoeken naar de zogenaamde "speld in een hooiberg" natuurlijk al een stuk eenvoudiger! 

 

Het einde van de recruiter?

Computers die menselijk gedrag vertonen en uit zichzelf steeds slimmer worden. Betekent dat het einde van de recruiter?

Wat er de komende 10 jaar precies op dit vlak zal gebeuren is koffiedik kijken. De ontwikkelingen gaan zó snel, dan het nauwelijks te voorspellen is hoe recruitment er in 2027 uitziet. Toch lijkt het niet voor de hand te liggen dat de recruiter te zijner tijd overbodig zal zijn geworden. Veel logischer is het dat de recruiter door middel van moderne technologie in staat zal worden gesteld om snellere en betere matches te maken en meer persoonlijke aandacht aan kandidaten te geven, binnen de beperkte budgetten die hiervoor beschikbaar zijn.

Wat denk jij? Hebben recruiters over 10 jaar nog werk?

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

Wil je op de hoogte gehouden worden over alle ontwikkelingen op het gebied van ‘e-Recruitment’? Dat kan nu ook via ons WhatsApp kenniskanaal. App ‘Recruitment aan’ naar: 06-22078053 en je wordt automatisch op de hoogte gehouden van alle trends op het gebied van eRecruitment! Afmelden gaat ook eenvoudig door 'Recruitment uit' in een WhatsApp bericht naar ons te sturen.

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Wil je ook weten hoe digital kan bijdragen aan het behalen van jouw recruitmentdoelen?

Wil je ook weten hoe digital kan bijdragen aan het behalen van jouw recruitmentdoelen?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende sparsessie

Contact opnemen

Klanten over ons

Anita Fluks van Moteq

Adwise heeft voor alle facetten in het proces de juiste specialisten in huis. Kwalitatief, betrouwbaar en de teugels strak in handen. In relatief korte tijd hebben ze een prachtige website gerealiseerd waar we trots op zijn!

Anita Fluks
Moteq
Review van Moteq over Moteq

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL