Local SEO: De 7 stappen naar een goede lokale vindbaarheid

Lokale vindbaarheid is belangrijker dan ooit. Steeds meer mensen zoeken online naar (lokale) bedrijven. Local SEO helpt om op te vallen tussen de resultaten binnen zoekmachines. Voor veel bedrijven is op het gebied van lokale vindbaarheid nog veel winst te behalen. In deze blog vertel ik je wat local SEO is, waarom het belangrijk is en hoe je het succesvol inzet voor jouw bedrijf. 

Wat is Local SEO?

Local SEO is een vorm van zoekmachine optimalisatie, geoptimaliseerd voor lokale zoekopdrachten. Als je zoekt op een product of dienst in combinatie met een plaatsnaam is de kans groot dat een zogeheten ‘Local pack’ te zien krijgt. Bijvoorbeeld bij de zoekopdracht ‘kleding Utrecht’.

Zoek je in combinatie met een plaatsnaam? Dan krijg je relevante locaties te zien voor de ingevoerde zoekopdracht. Zoek je erg breed, bijvoorbeeld op 'kledingwinkel'? Dan kun je ook een ‘Local pack’ te zien krijgen deze is gericht op de locatie waar de zoeker zich op dat moment bevindt.

Laten we de reguliere organische zoekresultaten niet vergeten. Deze worden ook aangepast op basis van je locatie. Ik bevind mij momenteel in Almelo. Als ik zoek op ‘kledingwinkels’ krijg ik naast de ‘Local pack’ ook reguliere resultaten te zien die zijn aangepast op mijn locatie. 

Waarom is het belangrijk?

Onderzoek toont aan dat 50% van de consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoert via mobiel, een winkel binnen een dag bezoekt. Op desktop en tablet ligt dit percentage iets lager, namelijk 34%. Lokale zoekopdrachten worden in het algemeen bóven de reguliere zoekopdrachten getoond. Het is dus voor (lokale) bedrijven enorm waardevol om hier zichtbaar te zijn. Een paar feiten op een rij:

  • 18% van alle lokale zoekopdrachten leiden tot een aankoop
  • Mensen die een lokale zoekopdracht doen, zijn vaak op zoek naar een adres, plaatsnaam en/of telefoonnummer
  • 88% van de consumenten vertrouwen online reviews net zoveel als reviews van familie en vrienden

Overtuigd van het succes van Local SEO? Dan neem ik je mee in de zeven stappen naar een goede lokale vindbaarheid voor jouw bedrijf.

1.     Google My Business

Zorg ervoor dat je bedrijf aangemeld is in Google Mijn Bedrijf én dat de pagina geverifieerd is. Vul zoveel mogelijk bedrijfsgegevens in bij Google Mijn Bedrijf zoals: adres, openingstijden en telefoonnummer. Vergeet ook vooral een beschrijving en foto van je bedrijf niet.

Eén van de meest belangrijke punten om in te vullen is de categorie waar je bedrijf binnen valt. Het is raadzaam om naast de ‘primaire categorie’ ook zo veel mogelijk relevante categorieën voor jouw bedrijf te selecteren. 

Is jouw bedrijf op meerdere locaties gevestigd? Vul dan de gegevens voor álle locaties zo compleet mogelijk in. Heb je meer dan 10 vestigingen? Dan is het mogelijk om deze bulksgewijs toe te voegen.

Heb je al een Google Mijn Bedrijf pagina? Controleer dan regelmatig of je gegevens nog up-to-date zijn.

2.  Duplicate vermeldingen

Uit onderzoek van Search Engine Land blijkt dat veel bedrijven dezelfde gegevens meerdere keren in ‘Google Mijn Bedrijf’ hebben staan. Dit gebeurt wanneer je per bedrijf óf vestiging een aparte ‘Mijn Bedrijf’ pagina aanmaakt. Dit werkt negatief voor de ranking van je lokale zoekresultaten omdat er sprake is van ‘duplicate content’ oftewel: dubbele content. Zorgt er dus voor dat iedere locatie maar één keer vermeld wordt in jouw ‘Google Mijn Bedrijf’ account.

3.  Reviews

Onderzoek van MOZ toont aan dat het hebben van reviews een grote impact heeft op de ranking. Veel bedrijven verzamelen al reviews met Feedback Company of Trustpilot, maar vergeten hierdoor vaak reviews te verzamelen via Google. Al vanaf één review worden vaak al sterren getoond in de lokale zoekresultaten. Reviews helpen niet alleen bij je ranking maar helpen ook om op te vallen in de zoekresultaten.

Google heeft recent nog een wijziging gedaan in de weergave van reviews bij lokale vermeldingen. Wanneer je op een mobiel apparaat kijkt naar lokale vermelding is hier een tabblad ‘Recensies’ aan toegevoegd. Deze info stond eerder op één pagina.  Dit maakt het de consument gemakkelijker om reviews te bekijken.

Tip! Download en installeer de mobiele app voor Google Mijn Bedrijf. Hiermee kun je eenvoudig reageren op reviews.

4.  Relevante landingspagina’s

Google kwalificeert de relevantie van jouw pagina voor een bepaalde zoekopdracht. Op basis hiervan wordt bepaald hoe hoog jouw website scoort in de ranking. Hoe meer jouw website aansluit bij een bepaalde zoekopdracht, hoe hoger jouw vermelding getoond wordt. Onderzoek toont aan dat relevante landingspagina’s invloed hebben op de ranking in de lokale zoekresultaten. Om te zorgen dat jouw landingspagina’s relevant zijn is het belangrijk dat de regio/ plaatsnaam terugkomt in de volgende onderdelen:

  • De titel
  • Koppen
  • Metadescription
  • Tekst
  • Alt-tags (afbeeldingen)

5.  Gestructureerde data

Gestructureerde data, ook wel structured data, maakt het mogelijk om bepaalde gegevens te structureren zodat zoekmachines de gegevens beter kunnen begrijpen. Denk aan informatie als het adres, een telefoonnummer en openingstijden. Zonder gestructureerde data zijn dit gewoon getallen en/of woorden.  Voor Local SEO kun je het beste gebruik maken van een bepaald soort gestructureerde data, namelijk LocalBusiness.

Door informatie als het adres, telefoonnummer en de openingstijden te voorzien van gestructureerde data kunnen zoekmachines gegevens beter begrijpen en dit heeft een positieve invloed op je rankings in de lokale zoekresultaten.

Ben je niet heel goed in code? Geen probleem. In Google Search Console kun je eenvoudig gegevens markeren.

6.  Lokale websites en directories

Niet alleen content op je eigen website is van invloed op de ranking. Óók content op externe websites helpt je om hoger te scoren in de zoekresultaten. Een advies is om je website aan te melden bij lokale sites en directories. Directories zijn websites waar je jouw bedrijf kan aanmelden middels een bedrijvenregistrer. Om je op weg te helpen geven wij je alvast een aantal websites waar je jouw bedrijf kan aanmelden:

  • Yelp
  • Tripadvisor (indien van toepassing op je bedrijf)
  • Drimble
  • Foursquare
  • Telefoongids (betaling vereist voor websitevermelding)

7.   Zorg voor consistentie

Uit onderzoek van Search Engine Land blijkt dat 41% van de bedrijven niet consistent is in de vermelding van de NAP-gegevens. Als je NAP gegevens niet hetzelfde zijn op verschillende website kan dit een negatieve invloed hebben op je rankings in de lokale zoekresultaten. Om te checken of je jouw NAP-gegevens consistent hebt ingevuld, raad ik je aan om simelweg te Googelen op je eigen bedrijfsnaam en de resultaten te controleren.Je kunt je eigen website uit de resultaten filteren met de volgende zoekopdracht: [bedrijfsnaam] -site:websitenaam.nl 

 Local SEO inzetten voor jouw bedrijf?

Het aantal (mobiele) lokale zoekopdrachten stijgt nog steeds. Voor veel bedrijven liggen hier nog grote kansen. Wil je samen met ons sparren over de mogelijkheden om local SEO in te zetten voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een SEO Specialist! 
We delen onze expertise graag met je!

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Rene van Essen van SBM Bouw- en vastgoedmanagers

Net als in onze filosofie bekijkt Adwise het door de ogen van de eindgebruiker

Rene van Essen
SBM Bouw- en vastgoedmanagers
Review van SBM Bouw- en vastgoedmanagers over SBM Bouw- en vastgoedmanagers

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL