LinkedIn breidt haar advertentiemogelijkheden uit

Als 4e grootste social media platform in Nederland is LinkedIn niet meer over het hoofd te zien als marketingmiddel (Newcom, 2017). Onlangs heeft LinkedIn haar advertentiemogelijkheden uitgebreid. Ondertussen biedt het platform al vijf verschillende vormen van betaalde advertenties aan:

  1. Sponsored Content – Post foto’s, video’s, artikelen, infographics, PDF bestanden en presentaties in de LinkedIn feed (ook mobile).
  2. Sponsored InMail – Verstuur berichten direct naar de mailbox van je doelgroep (ook mobile), i.v.m. Nederlandse wetgeving niet binnen Nederland toegestaan.
  3. Display Ads – Vertoon je visuele ad aan je doelgroep op LinkedIn, iedere LinkedIn pagina vertoont er maximaal twee. Meestal staan deze rechts in het scherm van de gebruiker.
  4. Tekst Ads – Bereik je doelgroep snel in 100 tekens met een korte, pakkende tekst en eventueel een afbeelding. Deze ads verschijnen bovenaan de homepage en als ‘ads you might be interested in’ rechts in het scherm van de gebruiker.
  5. Dynamic Ads - Vertoont dynamische visuele ads aan je doelgroep, met als mogelijkheid automatisch gegenereerde foto’s (bijvoorbeeld de profielfoto van de ontvanger) of call-to-actions. Deze verschijnen op dezelfde plek als de Display Ads.

Advertentieplaatsen binnen LinkedIn

Met een professioneel netwerk van meer dan 500 miljoen mensen wereldwijd is de kans groot dat je doelgroep aanwezig is op LinkedIn. Er is ontzettend veel data beschikbaar omdat gebruikers van LinkedIn veelal een geoptimaliseerd profiel hebben. Dit maakt het targeten van de juiste personen makkelijker en effectiever. Targeten op LinkedIn kan op verschillende manieren:

  1. Ervaring – functie titel en -omschrijving, seniority en aantal jaren ervaring
  2. Bedrijf – bedrijfsnaam, industrie en grootte
  3. Opleiding – scholen/universiteiten, diploma’s en vakgebieden
  4. Interesses – skills en groepen
  5. Identiteit – geslacht, leeftijd en locatie 

Het is verplicht om bij iedere campagne op locatie te targeten, deze wordt zowel uit het IP adres herleid als overgenomen vanuit de opgegeven locatie in het profiel. LinkedIn raadt aan om naast de locatie op niet meer dan twee andere hoofdtypen tegelijk te targeten, omdat anders de doelgroep te specifiek wordt en dus het bereik te klein. Doelgroepen in LinkedIn moeten uit minstens duizend personen bestaan.

De data van LinkedIn is bijzonder omdat gebruikers hun profiel uit zichzelf beter up-to-date houden voor werk- en netwerkdoeleinden, bij bijvoorbeeld Facebook is dit minder omdat er geen incentive is. Wanneer je effectief van deze data gebruik maakt, bereik je als marketeer hogere betrokkenheid bij je berichten en ook een hogere conversieratio.

LinkedIn lookalike doelgroepen

De bovenstaande targeting kan uitgebreid worden met ‘audience expansion’, LinkedIn’s versie van de lookalike audiences die Facebook al langer toepast. Door middel van deze functie bereik je mensen die lijken op de doelgroep die je ingesteld hebt. De criteria die je ingesteld hebt voor locatie, taal, geslacht en/of leeftijd blijven gelijk, evenals de criteria die je uitgesloten hebt. Andere specificaties worden ‘expanded’ voor een groter bereik. 

NIEUW: remarketing met LinkedIn

Om de targeting van je campagnes nog effectiever te maken heeft LinkedIn recent ‘matched audiences’ gelanceerd: LinkedIn’s eigen vorm van remarketing.

De voordelen van remarketing

Remarketing is een sterke en kosten efficiente manier om leads te genereren en conversies te krijgen. Door middel van remarketing is het namelijk mogelijk om gebruikers die al een interactie hebben gehad met je merk (bijvoorbeeld klikken op een artikel) opnieuw te bereiken. Deze mensen zijn interessant omdat ze al interactie hebben gehad met je merk/bedrijf en je ze door middel van remarketing dus kunt begeleiden door de customer journey.

Remarketing technieken verhogen over het algemeen ROI omdat je hierbij de focus legt op een doelgroep die waarschijnlijker tot conversie over gaat. Aangezien ROI leidend is voor de meeste bedrijfsbeslissingen is remarketing een krachtig middel.

Hoe werkt remarketing binnen LinkedIn

Met de remarketing functie van LinkedIn kunnen marketeers eigen data gebruiken in combinatie met de data die LinkedIn gebruikers hebben prijsgegeven. LinkedIn ‘matched’ vervolgens jouw data met hun eigen data. De verschillende remarketing data die je kunt gebruiken zijn:

  1. Website retargeting – website bezoekers, of bezoekers van een specifieke website pagina, opnieuw bereiken op LinkedIn
  2. Account targeting – influencers en decision makers bereiken voor account-based marketing door middel van het uploaden van een CSV bestand dat LinkedIn matcht met de bedrijfspagina’s
  3. Contact targeting – je huidige contacten vanuit je eigen database op dit platform bereiken door middel van het uploaden van een CSV bestand óf een directe link met ondersteunde platformen

Je kunt matched audiences inzetten wanneer je doelgroep uit 300 leden of meer bestaat, met reguliere LinkedIn targeting is dit minimum 1000. 

Wat kan ik verwachten wanneer ik remarketing op LinkedIn inzet?

Matched audiences is inmiddels beschikbaar binnen het LinkedIn Advertising platform. Voordat de functie gelanceerd werd, is deze getest door middel van een pilot programma. Hieruit rapporteert LinkedIn de volgende resultaten:

  1. Website retargeting – een toename van 30% in doorklikratio en een daling van 14% in kosten per conversie na klikken op de advertentie
  2. Account targeting – een toename van 32% in conversie ratio na klikken op de advertentie met een daling van 4.7% in kosten hiervan
  3. Contact targeting – een toename van 37% in doorklikratio

Overall zijn dit natuurlijk veelbelovende statistieken. Een mooie nieuwe mogelijkheid voor bedrijven waarvan de doelgroep aanwezig is op LinkedIn. Dit maakt het bereiken van de doelgroep in een latere fase van de customer journey gemakkelijker. Wil je meer te weten komen over LinkedIn Advertising en/of erachter komen hoe LinkedIn voor jou inzetbaar is? Adwise kan je hierbij ondersteunen! 

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Wil je weten wat de impact kan zijn van de nieuwe LinkedIn advertentiemogelijkheden voor jouw organisatie? We delen onze expertise graag!

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Als allround marketing partner heeft Adwise zich keer op keer bewezen. Proactief meedenken en kennis op meerdere gebieden heeft geleid tot een zeer succesvolle en vruchtbare samenwerking!

Roman Bosch
Partly
Review van Partly over Partly

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL