Challenge us
menu

Leuke en effectieve manieren om Facebook tabs in te zetten

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Benut jij al alle kansen en mogelijkheden die Facebook biedt? Veel bedrijven zijn niet op de hoogte van alle extra opties en mogelijkheden van Facebook voor bedrijf paginas. Door middel van Facebook tabs kan je jouw Facebook pagina een flinke impuls geven. Naast je andere social media kanalen kun je hier allerlei leuke en interessante tabs inladen. Denk bijvoorbeeld aan gave winacties of zelfs een webshop.

Wat zijn Facebook tabs?

Op het moment dat je een Facebookpagina aanmaakt krijg je direct al een aantal tabs zoals de fotos tab en de vind-ik-leuks tab. Dit zijn standaard tabs en zijn direct gentegreerd op iedere pagina. Een tab is eigenlijk een soort pagina binnen jouw Facebookpagina en het is mogelijk om een aangepaste tab met eigen inhoud te plaatsen op Facebook. Zo kan je bijvoorbeeld (zoals in onderstaande afbeelding te zien is) een blog inladen. Maar er zijn nog veel meer opties voor Facebook tabs en in dit bericht laten we enkele leuke en interessante mogelijkheden zien.

Facebook tabs

Tabs zijn niet alleen erg leuk, maar ook erg effectief. Zo kan je hiermee de loyaliteit van je huidige fans (en klanten) vergroten, maar ook de naamsbekendheid een flinke boost geven. Met de juiste inzet van de Facebook tabs kan je veel engagement met je fans en meer verkeer naar je Facebookpagina krijgen. Ook kan je in een korte periode het aantal fans van je pagina flink laten stijgen, zeker wanneer je gebruik gaat maken van een fangate.

Vergroot de fanbase met fan-gating

De meeste tabs hebben de mogelijkheid om een fangate in te stellen. Met een fangate zorg je ervoor dat de inhoud van de tab alleen toegankelijk is voor fans. Alleen mensen die de pagina hebben geliked krijgen de content dus te zien en kunnen bijvoorbeeld meedoen aan allerlei acties. Zo kan een niet-fan overgehaald worden om op de like button te klikken. Ze kunnen namelijk pas meedoen aan de actie of de interessante content lezen nadat ze de Facebookpagina hebben geliked.
Voorbeeld fangate Facebook tab

De mogelijkheden van Facebook tabs

Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor Facebook tabs. We hebben een aantal mogelijkheden op een rij gezet:

 

    • Social media kanalen: wanneer je niet alleen Facebook inzet, maar ook andere social media kanalen kan je deze ook inladen in Facebook tabs. Op deze manier kan je jouw huidige fanbase attenderen op jullie aanwezigheid op andere social media kanalen in de hoop dat ze jullie ook op deze kanalen gaan volgen.
      Sociale netwerken in Facebook tabs

    • Inschrijfformulier: moedig Facebook-gebruikers aan om zich te abonneren op de nieuwsbrief met een inschrijfformulier tab. Hiermee kunnen mensen zich direct vanuit jouw Facebookpagina inschrijven voor de nieuwsbrief. Bekijk hier een voorbeeld van een inschrijfformulier tab in Facebook.

    • Enqute:een enqute is een erg effectieve manier om meer te weten te komen over je fans en klanten. In een enqute kan je bijvoorbeeld vragen wat de fans missen op je Facebookpagina of wat mensen missen in je assortiment. Op deze manier kan je zeer waardevolle en betrouwbare informatie verzamelen die je vervolgens kunt inzetten voor de verbetering van je product of dienst. Bekijk hier een voorbeeld van een enqute tab in Facebook.

 

  • Kortingscoupon:Nederlanders zijn echte koopjesjagers en houden van kortingen. Geef klanten en fans een korting en zorg op deze manier voor meer klantenbinding. Een kortingscoupon tab is daarnaast ook ideaal om nieuwe klanten te werven. Denk bijvoorbeeld aan een kennismakingskorting. Maar, voor wat hoort wat. De bezoeker van de tab moet eerst de Facebookpagina liken voordat ze de kortingscoupon kunnen downloaden.Bekijk hier een voorbeeld van een kortingscoupon tab in Facebook.

Winacties op Facebook

We kennen het vast allemaal, de share & win acties op Facebook. Maar wat veel mensen waarschijnlijk niet weten is dat niet alle winacties zomaar mogen worden ingezet. Het is zelfs zo dat de pagina offline kan worden gehaald wanneer je, je niet houdt aan de richtlijnen van Facebook. Voor een winactie mag jegeengebruik maken van de functionaliteiten van Facebook. Dit houdt in dat je geen gebruik mag maken van like of deel dit bericht en maak kans op, reageer op dit bericht en maak kans op en tag of post deze foto. Kortom, het is niet toegestaan om zomaar een winactie op de tijdlijn te plaatsen waarbij je aan de fans vraagt om de pagina te liken en het bericht bijvoorbeeld te delen. Maar wat mag je dan wel? De Facebook winacties mogenwelworden gehouden wanneer je gebruikmaakt van tabs. Dit zijn externe applicaties welke worden ingeladen binnen Facebook waardoor je niet direct gebruik maakt van de functies binnen Facebook.

Hieronder behandelen we enkele leuke winacties welke in Facebook tabs kunnen worden ingeladen.

    • Loterij: met een loterij moeten mensen zich inschrijven om kans te maken op een bepaalde prijs. Je bepaalt hierbij helemaal zelf hoe je de loterij wilt gaan inrichten en je kan hier een fangate voor plaatsen zodat mensen pas mee kunnen doen wanneer ze de Facebook pagina liken. Deelnemers hoeven alleen op de doe mee button te klikken en ze maken direct kans op de prijs.Bekijk hier een voorbeeld van de loterij tab.

 

    • Competitie: de competitie is een van de meest ideale tools binnen Facebook om een bedrijf te promoten. Er zijn drie verschillende competitie mogelijkheden. Zo is het mogelijk om een video, foto of tekst competitie te houden.Je kan ervoor kiezen om zelf enkele fotos te plaatsen waarna mensen kunnen stemmen op hun favoriete product (zie het eerste voorbeeld) en je kan ervoor kiezen om mensen hun eigen video, foto of stuk tekst te laten uploaden (zie het tweede voorbeeld).

      De leukste of meest treffende tekst, fantastische video of ideale inzending wordt vervolgens beloond met een mooie prijs. Het is ook mogelijk om de deelnemers de winnaar te laten bepalen, door ze te laten stemmen. Ook bij deze tab kan je een fangate plaatsen zodat mensen pas mee kunnen doen wanneer ze de Facebook pagina liken.

 

    • Kras en winactie: de kras en winactie is erg leuk om te spelen, maar ook leuk om te delen met vrienden. Met een kras en winactie kunnen er namelijk meerdere winnaars zijn. Dit stimuleert natuurlijk het uitnodigen van vrienden. Daarbij moeten mensen eerst de pagina liken voordat ze kunnen deelnemen aan de actie.Bekijk hier een voorbeeld van de kras en winactie in een Facebook tab.

 

  • Prijsvraag: de prijsvraag tab, is zoals de naam al zegt, een tab waarbij mensen een vraag correct moeten beantwoorden om kans te maken op een bepaalde prijs. Ook bij deze tab kan je een fangate plaatsen zodat mensen pas mee kunnen doen wanneer ze de Facebook pagina liken.Bekijk hier een voorbeeld van de prijsvraag tab.

Meer informatie

Er zijn nog veel meer mogelijkheden en acties te bedenken waarbij de Facebook tabs optimaal kunnen worden ingezet. Ben je benieuwd wat Facebook tabs voor jou en jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op met n van onze specialisten.

Voorbeelden van de Facebook tabs

Hieronder worden enkele voorbeelden gegeven van de besproken Facebook tabs.

Webshop

Het is mogelijk om binnen een Facebook tab een webshop in te laden. Met deze tab kan je van fans klanten maken. Mensen die de tab bezoeken kunnen direct het assortiment bekijken, bestellen en afrekenen in de Facebook tab.
Facebook webshop

Inschrijfformulier

Zie hieronder een voorbeeld van een inschrijfformulier welke is ingeladen in een Facebook tab:

Facebook tab inschrijfformulier

Enqute

Het is mogelijk om een enqute in te laden in een Facebook tab.Met deze tab kan je op een leuke wijze meerweten komen over de fans. Zie hieronder een voorbeeld:

Facebook enqute tab

Kortingscoupon

Zie hieronder een voorbeeld van een kortingscoupon tab in Facebook:

Kortingscoupon tab op Facebook

Loterij

Zie hieronder een voorbeeld van een loterij tab in Facebook:

Voorbeeld loterij Facebook tab

 

Competitie

Je kan ervoor kiezen om zelf enkele fotos te plaatsen waarna mensen kunnen stemmen op hun favoriete product (zie de eerste onderstaande foto) en je kan ervoor kiezen om mensen hun eigen video, foto of stuk tekst te laten uploaden (zie de tweede onderstaande foto).

Voorbeeld 1 competitie:

Facebook competitie foto 1

 
Voorbeeld 2 competitie:

Facebook competitie foto 2

Kras en winactie

Zie hieronder een voorbeeld van de kras en winactie in een Facebook tab:
Kras en winactie Facebook tab


Prijsvraag

Zie hieronder een voorbeeld van de prijsvraag tab in Facebook:

Facebook RSS-tab

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23