Le Tour de France: activiteiten op Social Media

De Tour de France is al weer een tijdje aan de gang. In de gewone media krijgt de Ronde van Frankrijk veel aandacht. Geïnspireerd door de Tour de France-koorts om ons heen zijn we in de “Tour op Social media in Nederland” gedoken. Wat wordt er gezegd en wie wordt de winnaar volgens de Nederlandse social media-gebruikers?

Monitoring Tour de France op Social Media

Zaterdag 29 juni jl. ging de Tour de France van start en is ondertussen alweer tweeëneenhalve week onderweg. Met nog  4 etappes te gaan is de Champs-Élysées bijna in zicht en het wordt dan ook tijd om eens een kijkje te nemen wat men op de social media-kanalen in Nederland allemaal bespreekt rondom de Tour de France. In deze blog kijken we met behulp van de social media-monitoring tool Coosto naar de top drie klassementsrijders, het verschil in activiteiten met een jaar geleden en wie de verwachte winnaar is.

Top drie klassementrijders

Op dit moment bestaat de top drie klassementrijders uit Christopher Froome, Bauke Mollema, en Alberto Contador. Met behulp van de social media monitoring-tool Coosto hebben we onderzocht hoeveel er de afgelopen maand is gesproken over deze wielrenners. Onderstaande afbeelding toont de resultaten. 

Tour de France top drie klassementrijders


Ondanks dat Froome zich op de eerste plaats in het klassement bevindt zien we dat de meeste berichten op de social media-platformen over Bauke Mollema gaan. Veel Nederlanders hopen dan ook dat Bauke Mollema de tweede plaats in het klassement behoudt, waarbij zij ook discussiëren over de mogelijkheid dat Mollema de Tour de France zal winnen. Het is daarnaast interessant om te zien dat er zeer positief over de Nederlandse wielrenner wordt gesproken.  29% Van de berichten over Bauke Mollema waren namelijk positief, terwijl de percentages bij de andere wielrenners op 15 en 16% liggen.

Positief bericht Bauke Mollema

Positief bericht Bauke Mollema

Nu en een jaar geleden

Wanneer we kijken naar het verschil in het aantal geplaatste berichten op social media-kanalen door Nederlanders valt het direct op dat er dit jaar zo’n 7.000 berichten meer zijn geplaatst over de Tour de France dan een jaar geleden. Ook is het sentiment van de berichten deze keer iets positiever. Dit jaar presteren de Nederlandse wielrenners een stuk beter dan het afgelopen jaar, wat deze toename in berichten kan verklaren. Vooral over Bauke Mollema wordt erg veel geschreven, in maar liefst 31.045 berichten komt deze naam terug. Het is dan ook interessant om te zien dat veel mensen ook berichten hebben geplaatst dat zij door de goede prestaties van Bauke Mollema en Laurens ten Dam weer plezier hebben in het kijken naar de Tour de France. Voor hen zijn deze goede prestaties dus de aanleiding om toch weer de Tour de France te gaan kijken en om hierover te praten op social media.

verschil in het aantal geplaatste berichten

 

Meeste berichten bij start Tour de France

De meeste berichten met betrekking tot de Tour zijn geplaatst op 29 juni, de dag waarop de Tour van start is gegaan. In onderstaande afbeelding is dan ook een grote piek te zien op 29 juni. Deze dag is er vooral erg positief over de Tour de France gesproken.  

Meeste berichten bij start Tour de France

Veel mensen hebben die dag via een bericht op een social media-platform laten weten dat ze naar de Tour kijken of luisteren via de radio en dat ze blij zijn dat de Tour weer is begonnen. Ook zijn er die dag erg veel berichten geplaatst van mensen die de Tour de France marathon in Andere tijden sport (gaan) kijken.

Voorbeeld bericht Tour de France marathon

Voorspelling: wie wordt de winnaar?

Er wordt veel gespeculeerd op de verschillende social media-platformen over de mogelijke winnaar van de Tour de France 2013. We zien veel namen voorbij komen, maar wie wordt volgens social media Nederland de winnaar van de Tour de France?

Op de social media-platformen in Nederland is de voorspelde winnaar Froome. De meeste berichten met betrekking tot de mogelijke winnaar van de Tour de France gaan namelijk over Christopher Froome. Zie hieronder enkele voorbeelden van deze berichten.

Voorbeeld bericht Tour de France winnaar

Voorbeeld bericht Tour de France winnaar

Ondanks dat Froome de voorspelde winnaar is hopen mensen er toch op dat Mollema de winnaar van de Tour wordt. In veel berichten schrijven de social media-gebruikers dan ook dat ze hopen dat een Nederlander de Tour de France wint. Mollema staat momenteel tweede in het klassement, waardoor Bauke Mollema hier de grootste kanshebber voor is.

Voorbeeld bericht Tour de France

Wat wordt er over jou geschreven?

Adwise Internetmarketing gebruikt de social media monitoring-tool Coosto voor uiteenlopende organisaties om op verschillende niveaus (brand, concurrentie en acquisitie) realtime alerts en trendmonitors in te stellen. In de toekomst zullen we nog meer vergelijkbare onderzoeken delen, houd onze blog dus in de gaten!

Benieuwd hoe social media monitoring voor jou ingezet kan worden of heb je specifieke vragen over social media? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mark Abbes van Qredits

Bij Adwise krijgen we de mogelijkheid om als klant diep in de organisatie mee te werken

Mark Abbes
Qredits
Review van Qredits over Qredits

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL