Koffergigant.nl zet in op e-mailmarketing

Lederwarenspeciaalzaak Kamp Lederwaren in Almelo bestaat al 65 jaar. Inmiddels staan Ben Kamp (65) en zijn vrouw Ellen (64) aan het roer. In 2010 is de winkel klaargemaakt voor de toekomst met extra vierkante meters. Toch zag ook Ben Kamp het veranderd winkelgedrag. De 500m2 verkoopoppervlak met koffers, tassen en klein lederwaren zou niet de online winkelde consument bereiken. Besloten werd om de webshop Koffergigant.nl te lanceren.

Marc ter Haar: ‘De eerste webshop draaide op het CMS Open Cart. In april 2014 is de webshop volledig vernieuwd en nu draaien we op Magento, waarbij een koppeling is gelegd met het kassasysteem (SW Retail). Er is nu een betere integratie tussen de winkel en de webshop.’ Ter Haar kwam in september 2014 bij het familiebedrijf in dienst als e-commerce medewerker. Hij houdt zich bezig met on-site én off-site optimalisatie. ‘Op operationeel niveau schrijf ik onder andere webteksten, stel nieuwsbrieven samen en onderhoud de contacten met onze marketingpartij Adwise Internetmarketing en andere partners in business. ‘

E-mailmarketing

E-mailmarketing zet Koffergigant vooral in voor extra exposure tijdens de bekende feestdagen, maar ook voor eenmalige aanbiedingen en kortlopende actieperiodes. Ter Haar: ‘ De zomer en decembermaand zijn voor ons ook belangrijk. E-mailmarketing is een uitstekend middel om top-of-mind te blijven bij onze bestaande klanten en waar mogelijk een extra boost aan de online omzet te geven. We hebben gekozen voor MailPlus e-Com Business. Iedereen die een nieuwsbrief heeft opgesteld in Magento weet dat de mogelijkheden beperkt zijn. Je wordt al snel gelimiteerd tot een simpele tekst met een eenvoudige afbeelding. We zijn dus op zoek gegaan maar de meest geschikte e-mailmarketing software. Gezien de korte lijnen tussen MailPlus en onze marketingpartij Adwise Internetmarketing besloten we voor de e-com Business variant te gaan. Adwise heeft hierop de software ingericht, inclusief template in de huisstijl van onze website.’

Voordelen van MailPlus

MailPlus biedt volgens Ter Haar vele voordelen. Te beginnen met de gebruiksvriendelijkheid van het programma zelf. Ter Haar: ‘Na een korte training konden wij al aan de slag met het opstellen van nieuwsbrieven. Het programma is zo opgezet dat je eenvoudig van beneden naar boven en links naar rechts werkt. Dat klinkt vreemd als je het programma niet voor ogen hebt, maar het komt erop neer dat je leert om in duidelijke stappen te denken. Van het uploaden van alle benodigde afbeeldingen, tot aan de laatste stap waarin je de nieuwsbrief uiteindelijk inplant of direct verstuurd.’

Opstellen van campagnes

Ter Haar vervolgt: ‘Het is ook mogelijk om campagnes in te stellen. Bijvoorbeeld om consumenten die de winkelwagen verlaten alsnog een automatische e-mail te sturen met de mogelijkheid deze producten te bestellen. Je kunt deze optie ook gebruiken voor het versturen van automatische verjaardag e-mails. Wij gebruiken deze campagnes vooral voor inschrijfbevestigingen op onze nieuwsbrieven.‘ Een laatste punt waar iedere internetmarketeer volgens Ter Haar natuurlijk gek op is, is de uitgebreide rapportage functionaliteit. ‘De resultaten van elke nieuwsbrief zijn eenvoudig in te zien. Wij maken hier veel gebruik van omdat het ons duidelijk inzicht geeft in het effect van onze nieuwsbrieven, maar er is nog voldoende ruimte is voor verbetering van onze e-mailmarketing. Met de statistieken uit de rapportages kunnen wij deze verbeterslag maken.’

De BrightEdit functionaliteit is volgens Ter Haar ook het benoemen waard. Het is eenvoudig om nieuwe ‘blokken’ toe te voegen aan de nieuwsbrief. ‘Deze blokken zijn qua opmaak voorgeprogrammeerd. Het komt erop neer dat wij in een handomdraai bijvoorbeeld 3 artikelen kunnen toevoegen aan onze nieuwsbrief. Deze producten worden rechtstreeks (inclusief afbeelding, productnaam en productgegevens) ingeladen vanuit onze webshop. Een nieuwsbrief kan daardoor in no-time opgesteld worden.’

Extra boost omzet

Extra boost in omzet genereert Koffergigant vooral bij e-mails die gericht zijn op website brede korting. De conversie ligt dan gemiddeld op 1 procent. Ter Haar tot slot: ‘Omdat e-mailmarketing bij ons nog altijd in de kinderschoenen staat, zijn wij continu aan het testen wat wel en wat niet werkt. Vandaar dat wij de cijfers meer tot in detail bekijken in plaats van een algehele succesfactor. Zo hebben wij voor Valentijnsdag een nieuwsbrief verstuurd met de specifieke onderwerp regel: “Er ligt een kaartje voor je klaar!”, die doet denken aan de e-cards van bijvoorbeeld Hallmark die een ieder rond die periode ontvangt. Het leidde tot een Confirmed Open Ratio van 61 procent. Wij hebben daarbij echter weer kansen laten liggen in het Click-To-Open Ratio, deze lag onder ons gemiddelde . Ons hele team is vrij kritisch en we zijn van mening dat ‘het altijd beter kan’, een echt succes zullen wij dus niet snel zo benoemen.’

Hoe ben je aan e-mailadressen gekomen? Heb je een doelgroep voor ogen?

Wij verzamelen e-mailadressen via onze website zelf. Dit doen wij met een inschrijfmogelijkheid in de footer van onze website en middels een subscribe pop-up die bezoekers na een aantal pagina’s automatisch en éénmalig te zien krijgen. Daarnaast verzamelen wij e-mailadressen in onze fysieke winkel. Dit gebeurt nog op de ouderwetse manier via een invullijst bij onze kassa. Ik begreep onlangs dat MailPlus hiervoor ook een SignUpp app heeft ontwikkeld, wij zijn op dit moment aan het bekijken deze te implementeren in onze winkel. Een specifieke doelgroep hebben wij hierbij niet voor ogen. Onze assortiment is heel breed en daarmee ook onze doelgroep. Iemand die nu een koffer koopt kan binnen afzienbare tijd weer terugkomen voor een tas of portemonnee. Wel zijn wij met Adwise aan het kijken hoe we ons klantenbestand verder kunnen segmenteren om zo iedere nieuwsbrief nog meer te personaliseren. Marketing gaat toch steeds meer deze kant op…

‘Om meer bezoekers naar de site te krijgen zetten we Search Engine Marketing (Bing én Google) in; zijn we aangesloten bij vergelijkingswebsites, zoals Beslist, Kieskeurig en Fashionchick en schakelen we bloggers in.’

Wat was daarbij de rol van de subscribe pop-up?

Bij de inzet van onze marketingmiddelen maken wij op voorhand een eenvoudige kosten-batenanalyse. Voordat we besloten e-mailmarketing actiever in te zetten was het voor ons nodig het adressenbestand te vergroten. In samenwerking met onze marketingpartij is toen besloten gebruik te gaan maken van de subscribe pop up. Ons adressenbestand is sindsdien met ongeveer 21% per maand gegroeid. De subscribe pop-up draagt hier voor 17% aan bij. Klanten ontvangen een kortingscode voor 5% korting wanneer zij zich inschrijven. Ook met deze pop-up blijven wij aan het testen. Adwise heeft onlangs een A/B test gestart waarbij 50% van de bezoekers de huidige subscribe pop-up te zien krijgt, dat wil zeggen na het bezoeken van een aantal pagina’s. De andere 50% krijgt de pop-up te zien als exit intent.

Wat is jullie doelstelling op langere termijn?

De ervaring leert ons dat je teveel blindstaren op een lange termijn verlammend kan werken. De e-commerce branche met haar mogelijkheden veranderd in sneltreinvaart. Dit geldt ook voor onze concurrenten. Met Coolblue en Bol.com zijn er twee grote namen bijgekomen. Aan de andere kant valt er met V&D ook weer een speler uit de markt. De afgelopen jaren hebben wij mooie stappen gemaakt als webshop. Dit hopen wij door te kunnen zetten. Hiervoor stippelen wij dan ook elk jaar met onze marketingpartij een online strategie uit. Met duidelijke actiepunten en korte sprints realiseren wij vervolgens de huidige groei. Op de lange termijn hopen wij deze groei door te kunnen zetten om ons zo ooit met de grootste spelers in de markt te kunnen meten. Tot dusver zijn wij realistisch genoeg om te weten dat we daarvoor nog een aantal stappen moeten maken.

Bron: Twinkle Magazine

Deel deze blog!

Wil je direct contact om de mogelijkheden te bespreken?

Wil je direct contact om de mogelijkheden te bespreken?

Neem dan contact met mij op voor een kennismakingsgesprek. 

Geheel vrijblijvend natuurlijk.

Kennismakingsgesprek aanvragen

Klanten over ons

Marcel Heijboer van Atkins

This case is smartly tackled on intrinsic needs, for which we promote our faithful followers in a natural way to convert towards a product purchase – both online as well as offline in our store.

Marcel Heijboer
Atkins
Review van Atkins over Atkins

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL