Koffergigant.nl zet in op e-mailmarketing

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Lederwarenspeciaalzaak Kamp Lederwaren in Almelo bestaat al 65 jaar. Inmiddels staan BenKamp (65) en zijn vrouw Ellen (64) aan het roer. In 2010 is de winkel klaargemaakt voor detoekomst met extra vierkante meters. Toch zag ook Ben Kamp het veranderd winkelgedrag. De500m2 verkoopoppervlak met koffers, tassen en klein lederwaren zou niet de online winkeldeconsument bereiken. Besloten werd om de webshop Koffergigant.nl te lanceren.

Marc ter Haar: De eerste webshop draaide op het CMS Open Cart.In april 2014 is de webshop volledig vernieuwd en nu draaien weop Magento, waarbij een koppeling is gelegd met het kassasysteem(SW Retail). Er is nu een betere integratie tussen de winkel en dewebshop. Ter Haar kwam in september 2014 bij het familiebedrijfin dienst als e-commerce medewerker. Hij houdt zich bezig meton-site n off-site optimalisatie. Op operationeel niveau schrijf ikonder andere webteksten, stel nieuwsbrieven samen en onderhoudde contacten met onze marketingpartij Adwise Internetmarketingen andere partners in business.

E-mailmarketing

E-mailmarketing zet Koffergigant vooral in voor extra exposuretijdens de bekende feestdagen, maar ook voor eenmaligeaanbiedingen en kortlopende actieperiodes. Ter Haar: De zomer endecembermaand zijn voor ons ook belangrijk. E-mailmarketing iseen uitstekend middel om top-of-mind te blijven bij onze bestaandeklanten en waar mogelijk een extra boost aan de online omzette geven. We hebben gekozen voor MailPlus e-Com Business.Iedereen die een nieuwsbrief heeft opgesteld in Magento weet datde mogelijkheden beperkt zijn. Je wordt al snel gelimiteerd tot eensimpele tekst met een eenvoudige afbeelding. We zijn dus op zoekgegaan maar de meest geschikte e-mailmarketing software. Geziende korte lijnen tussen MailPlus en onze marketingpartij AdwiseInternetmarketing besloten we voor de e-com Business variant tegaan. Adwise heeft hierop de software ingericht, inclusief templatein de huisstijl van onze website.

Voordelen van MailPlus

MailPlus biedt volgens Ter Haar vele voordelen. Te beginnen metde gebruiksvriendelijkheid van het programma zelf. Ter Haar: Naeen korte training konden wij al aan de slag met het opstellen vannieuwsbrieven. Het programma is zo opgezet dat je eenvoudig vanbeneden naar boven en links naar rechts werkt. Dat klinkt vreemdals je het programma niet voor ogen hebt, maar het komt erop neerdat je leert om in duidelijke stappen te denken. Van het uploadenvan alle benodigde afbeeldingen, tot aan de laatste stap waarin je denieuwsbrief uiteindelijk inplant of direct verstuurd.

Opstellen van campagnes

Ter Haar vervolgt: Het is ook mogelijk om campagnes in te stellen.Bijvoorbeeld om consumenten die de winkelwagen verlaten alsnogeen automatische e-mail te sturen met de mogelijkheid dezeproducten te bestellen. Je kunt deze optie ook gebruiken voor hetversturen van automatische verjaardag e-mails. Wij gebruiken dezecampagnes vooral voor inschrijfbevestigingen op onze nieuwsbrieven. Een laatste punt waar iedere internetmarketeer volgens Ter Haarnatuurlijk gek op is, is de uitgebreide rapportage functionaliteit. Deresultaten van elke nieuwsbrief zijn eenvoudig in te zien. Wij makenhier veel gebruik van omdat het ons duidelijk inzicht geeft in heteffect van onze nieuwsbrieven, maar er is nog voldoende ruimte isvoor verbetering van onze e-mailmarketing. Met de statistieken uitde rapportages kunnen wij deze verbeterslag maken.

De BrightEdit functionaliteit is volgens Ter Haar ook het benoemen waard.Het is eenvoudig om nieuwe blokken toe te voegen aan de nieuwsbrief.Deze blokken zijn qua opmaak voorgeprogrammeerd. Het komt erop neerdat wij in een handomdraai bijvoorbeeld 3 artikelen kunnen toevoegen aanonze nieuwsbrief. Deze producten worden rechtstreeks (inclusief afbeelding,productnaam en productgegevens) ingeladen vanuit onze webshop. Eennieuwsbrief kan daardoor in no-time opgesteld worden.

Extra boost omzet

Extra boost in omzet genereert Koffergigant vooral bij e-mailsdie gericht zijn op website brede korting. De conversie ligt dangemiddeld op 1 procent. Ter Haar tot slot: Omdat e-mailmarketingbij ons nog altijd in de kinderschoenen staat, zijn wij continu aan hettesten wat wel en wat niet werkt. Vandaar dat wij de cijfers meer tot in detail bekijken in plaats van een algehele succesfactor. Zo hebben wij voor Valentijnsdag een nieuwsbrief verstuurd met de specifieke onderwerp regel: Er ligt een kaartje voor je klaar!, die doet denken aan de e-cards van bijvoorbeeld Hallmark die een ieder rond die periode ontvangt. Het leidde tot een Confirmed Open Ratio van 61 procent. Wij hebben daarbij echter weer kansen laten liggen in het Click-To-Open Ratio, deze lag onder ons gemiddelde . Ons hele team is vrij kritisch en we zijn van mening dat het altijd beter kan, een echt succes zullen wij dus niet snel zo benoemen.

Hoe ben je aan e-mailadressen gekomen? Heb je een doelgroep voor ogen?

Wij verzamelen e-mailadressen via onze website zelf. Dit doen wij met een inschrijfmogelijkheid in de footer van onze website en middels een subscribe pop-up die bezoekers na een aantal paginas automatisch en nmalig te zien krijgen.Daarnaast verzamelen wij e-mailadressen in onze fysieke winkel. Dit gebeurt nog op de ouderwetse manier via een invullijst bij onze kassa. Ik begreep onlangs dat MailPlus hiervoor ook een SignUpp app heeft ontwikkeld, wij zijn op dit moment aan het bekijken deze te implementeren in onze winkel.Een specifieke doelgroep hebben wij hierbij niet voor ogen. Onze assortiment is heel breed en daarmee ook onze doelgroep. Iemand die nu een koffer koopt kan binnen afzienbare tijd weer terugkomen voor een tas of portemonnee. Wel zijn wij met Adwise aan het kijken hoe we ons klantenbestand verder kunnen segmenteren om zo iedere nieuwsbrief nog meer te personaliseren. Marketing gaat toch steeds meer deze kant op

Om meer bezoekers naar de site te krijgen zetten we Search Engine Marketing (Bing n Google) in; zijn we aangesloten bij vergelijkingswebsites, zoals Beslist, Kieskeurig en Fashionchick en schakelen we bloggers in.

Wat was daarbij de rol van de subscribe pop-up?

Bij de inzet van onze marketingmiddelen maken wij op voorhand een eenvoudige kosten-batenanalyse. Voordat we besloten e-mailmarketing actiever in te zetten was het voor ons nodig het adressenbestand te vergroten. In samenwerking met onze marketingpartij is toen besloten gebruik te gaan maken van de subscribe pop up. Ons adressenbestand is sindsdien met ongeveer 21% per maand gegroeid. De subscribe pop-up draagt hier voor 17% aan bij. Klanten ontvangen een kortingscode voor 5% korting wanneer zij zich inschrijven.Ook met deze pop-up blijven wij aan het testen. Adwise heeft onlangs een A/B test gestart waarbij 50% van de bezoekers de huidige subscribe pop-up te zien krijgt, dat wil zeggen na het bezoeken van een aantal paginas. De andere 50% krijgt de pop-up te zien als exit intent.

Wat is jullie doelstelling op langere termijn?

De ervaring leert ons dat je teveel blindstaren op een lange termijn verlammend kan werken. De e-commerce branche met haar mogelijkheden veranderd in sneltreinvaart. Dit geldt ook voor onze concurrenten. Met Coolblue en Bol.com zijn er twee grote namen bijgekomen. Aan de andere kant valt er met V&D ook weer een speler uit de markt.De afgelopen jaren hebben wij mooie stappen gemaakt als webshop. Dit hopen wij door te kunnen zetten. Hiervoor stippelen wij dan ook elk jaar met onze marketingpartij een online strategie uit. Met duidelijke actiepunten en korte sprints realiseren wij vervolgens de huidige groei. Op de lange termijn hopen wij deze groei door te kunnen zetten om ons zo ooit met de grootste spelers in de markt te kunnen meten. Tot dusver zijn wij realistisch genoeg om te weten dat we daarvoor nog een aantal stappen moeten maken.

Bron: Twinkle Magazine