Keyword planner, de nieuwe keyword tool van Google AdWords

De keyword planner, ook wel in het Nederlands de zoekwoordplanner genoemd, is de afgelopen maand gelanceerd en combineert de functionaliteiten van het hulpprogramma voor zoekwoorden en de verkeerschatter.

Met de komst van deze keyword planner komen het hulpprogramma voor zoekwoorden en de verkeerschatter te vervallen. Er zijn in de keyword planner meerdere nieuwe functionaliteiten beschikbaar, waaronder de mogelijkheid voor het opslaan van zoekwoorden als concept en het verkrijgen van gegevens voor provincies, regio’s  en steden binnen een geselecteerd land.

Functionaliteiten keyword planner

Er zijn enkele verschillen tussen de keyword planner en het Hulpprogramma voor Zoekwoorden en de verkeerschatter. De keyword planner is namelijk niet alleen een combinatie van de twee tools van Google AdWords, maar ook een uitbreiding waardoor er nieuwe functionaliteiten beschikbaar zijn.


Zoekwoorden als concept opslaan

Met de Keyword planner is het mogelijk om nieuwe zoekwoorden eerst als concept op te slaan, in plaats van het direct toevoegen van nieuwe zoekwoorden aan de campagne. Op deze manier bestaat de mogelijkheid om het plan later nog aan te passen, waarbij de schattingen in de tussentijd up-to-date worden gehouden.


Relevante zoekwoorden voor regionale campagnes

Het is mogelijk om gegevens voor provincies, regio’s en steden binnen een geselecteerd land op te halen. Dit was met het Hulpprogramma voor Zoekwoorden niet mogelijk, deze werkte namelijk op basis van landen. De keyword planner is dus ook erg relevant voor regionale campagnes.

Hoe werkt de Keyword planner?

Om gebruik te kunnen maken van de Keyword planner moet je ingelogd zijn in Google AdWords. Zodra je bent ingelogd selecteer je onder ‘Hulpprogramma’s en analyse’ de zoekwoordplanner.

Keyword planner

Zodra je in de zoekwoordplanner zit, moet je een keuze maken tussen drie opties:

  • Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen (deze optie is om het zoekvolume van gerelateerde zoekwoorden te bekijken)
  • Zoekwoorden opgeven of uploaden om te zien hoe ze presteren (hiermee is het mogelijk om een advertentiecampagne op te zetten, mits je weet op welke zoekwoorden je wilt gaan adverteren)
  • Zoekwoordenlijsten kopiëren (dit is een nieuwe optie, waarbij je meerdere zoekwoorden met elkaar kan combineren en zien of er op een van deze combinaties gezocht wordt)

Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen

Wanneer je op de optie “zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen” krijg je drie mogelijkheden:

Zoekmogelijkheden keyword planner

  1. Product of service 

Hierbij is het mogelijk om zoekwoorden in te voeren die relevant zijn voor het bedrijf. Deze optie is zeer geschikt wanneer je weet op welke termen de doelgroep zoekt, en je wilt weten op welke gerelateerde termen de doelgroep verder zoekt.

  1. Bestemmingspagina

Door het invoeren van een bestemmingspagina zal de Keyword planner deze bestemmingspagina scannen waarbij de Keyword planner zoekwoorden weergeeft die relevant zijn voor deze bestemmingspagina

  1. Productcategorie

Hierbij kan er een categorie worden geselecteerd uit duizenden voorgedefinieerde zoekwoordcategorieën.


Zoekwoorden opgeven of uploaden om te zien hoe ze presteren

Met deze optie is het mogelijk om zoekwoorden, uit bijvoorbeeld bestaande campagnes, op te geven of om bestanden te uploaden. Hierbij is het wel een vereiste dat je al weet op welke zoektermen de doelgroep zoekt en waar jij op wilt adverteren.


Zoekwoordenlijst kopiëren

Met deze nieuwe functie is het mogelijk om met één klik op de knop meerdere zoekwoorden met elkaar te combineren. Dit maakt de inschattingen voor deze combinaties inzichtelijk. Zeker wanneer een bedrijf of winkel opereert in meerdere steden is dit een erg handige tool. Je vult in de ene lijst de producten in en in de andere lijst de plaatsnamen. Op deze manier worden ze gemakkelijk gecombineerd, geanalyseerd en toegevoegd aan de campagne. Zie hieronder een voorbeeld:

Zoekwoordenlijst kopiëren keyword planner

Door gegevens zoals in bovenstaande afbeelding in te vullen kijkt de Keyword planner naar onder andere bloemist Amsterdam, bloemist Utrecht, boeketten Harderwijk, boeketten Apeldoorn etc.

Het toevoegen van zoekwoorden en advertentiegroepen aan een plan

Het is mogelijk om de zoekwoordideeën  te beoordelen en toe te voegen aan een plan. Dit plan is een soort winkelwagentje met ideeën dat je toevoegt aan een bestaande of nieuwe campagne. Tijdens het opbouwen van dit plan kunnen zoekwoordideeën worden toegevoegd en verwijderd en kan het bod worden gewijzigd om de totale geschatte klikken en kosten te bekijken. Wanneer het plan gecreëerd is kan er worden geklikt op “Get estimates and review plan” om meer gedetailleerde inschattingen te krijgen.

Verkrijg inschattingen van de prestaties

Wanneer je het plan beoordeelt krijg je een grafiek te zien met hierbij inschattingen van de dagelijkse prestaties. Om zo gedetailleerd mogelijk inschattingen te verkrijgen is het belangrijk om een bod aan te geven. Zo worden het aantal klikken, het aantal vertoningen, de gemiddelde positie en de gemiddelde kosten weergegeven. Het is hierbij ook mogelijk om de targeting aan te passen en om zoekwoorden en advertentiegroepen bij te werken om de schattingen te verfijnen. Ook kunnen alle zoekwoorden worden veranderd van “breed” naar “woordgroep” of “exacte match” om te zien hoe dit de prestaties van de campagnes beïnvloedt.

Wanneer zijn deze veranderingen merkbaar?

De keyword planner wordt voor veel AdWords-accounts doorgevoerd. Om erachter te komen of deze nieuwe tool al beschikbaar is log je in binnen het AdWords-account en kijk je  onder het kopje “Hulpprogramma’s en analyse” of de optie zoekwoordplanner onderstaat. In ongeveer drie á vier weken zullen de Verkeerschatter en het Hulpprogramma voor Zoekwoorden hierbij wegvallen.

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staan je graag te woord!

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Patricia Oschatz van Fintessa

Een professioneel bureau met een deskundig en daadkrachtig team dat meedenkt en adequaat de voortgang van lopende projecten oppakt.

Patricia Oschatz
Fintessa
Review van Fintessa over Fintessa

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL