In Google AdWords is het mogelijk om via het rapport veilinggegevens inzicht te krijgen in de advertentieprestaties van jouw eigen campagnes in vergelijking met de campagnes van concurrenten. Je ziet hiermee hoe vaak de advertenties van jouw concurrenten boven die van jou in Google verschijnen, maar ook of je op de belangrijkste zoektermen een hoger vertoningsaandeel hebt dan de concurrentie.
Eerder konden deze zogeheten veilinggegevens alleen per zoekwoord worden getoond. Na deze update toont dit rapport ook gegevens voor:
In onderstaande afbeelding tonen we een voorbeeld van een veilinggegevens-rapport. De volgende punten komen in het rapport voor:
De belangrijkste informatie die je uit deze rapporten verkrijgt, is inzicht in wie je belangrijkste topconcurrenten zijn. Ook kan je vanuit het vertoningspercentage afleiden wat de relatieve hoogte is van het budget van deze (top)concurrenten ten opzichte van jouw budget. Wanneer deze gegevens goed in de gaten worden gehouden is het ook mogelijk om de toetreding van nieuwe concurrenten snel op te merken.
Daarnaast zie je voor belangrijke zoektermen wat het vertoningspercentage is, en of hier nog kansen liggen. Wanneer deze bijvoorbeeld 50% is, bestaan er kansen om deze hoger te krijgen. Wanneer er sprake is van een laag vertoningspercentage bij belangrijke termen is het van belang om hier goed op in te spelen. Dit kan namelijk beteken dat het budget te laag is of dat het budget naar minder rendabele zoektermen gaat.
Ook benieuwd hoe jij presteert ten opzichte van de concurrentie? Of heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzeaccountmanagers staan u graag te woord!
Since 2005 – Fullservice Digital Agency - #1 Academy ’25