Inzicht in online en offline consumenten gedrag

Op 21 november 2012 werd de Google Analytics User Conference in Zaandam gehouden, waar wij bij aanwezig zijn geweest. Tijdens deze Google Analytics User Conference hielden Analytics Certified Partners en keynote speakers van Google zelf zeer interessante sessies over Adwords. In deze blog bespreken we een online tool die tijdens deze Google Analytics User Conference naar voren kwam: de ‘Consumer Barometer’.

De ‘Consumer Barometer’

De “Consumer Barometer” is beschikbaar voor 39 landen en in 36 product-categorieën en verzamelt zowel offline als online gegevens. Met deze barometer is het ook mogelijk om verschillende productgroepen of landen met elkaar te vergelijken. Deze tool maakt niet alleen specifieke online aankooppercentages inzichtelijk, maar ook de hoeveelheid zoekresultaten per product en per land.

Wanneer je naar de “Consumer Barometer” gaat, klik je op browse. Vervolgens krijg je 4 verschillende opties waar je je in kunt verdiepen:

 

Mogelijkheden Consumer Barometer

 

  1. Hoe consumenten onderzoek doen naar producten en services en hoe zij deze aanschaffen
  2. Wat de rol van de zoekmachine in het aankoopproces is geweest
  3. Hoe consumenten het internet gebruiken; bijvoorbeeld via welk soort internet verbinding of hoeveel er gebruik wordt gemaakt van smartphones en tablets om op het internet te surfen
  4. Het vergelijken van aankoop gedragingen van consumenten in verschillende landen

 

Wanneer je een optie hebt geselecteerd kom je vervolgens uit in een scherm waar het mogelijk is om een land te kiezen waarover je informatie wil krijgen; zie onderstaande afbeelding. In dit voorbeeld hebben wij gekozen voor Nederland. 

 

Landen keuze
Vervolgens krijg je de mogelijkheid om specifieke informatie te bekijken per product categorie, zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien. De verschillende branches worden links weergegeven. Bij elke product-categorie is een percentage waarneembaar. Dit percentage geeft aan hoeveel procent van alle consumenten die een bepaald product heeft aangeschaft het desbetreffende product online heeft gekocht. Wij belichten computersoftware in dit voorbeeld.

branche en product categorie

Inzicht in online en offline koopgedrag

Met behulp van de ‘Customer Barometer’ krijg je met enkele klikken op de knop inzicht in online en offline koopgedrag. In onderstaande afbeeldingen worden de resultaten getoond met betrekking tot software producten. In ons voorbeeld vergelijken we deze resultaten uit Nederland met de resultaten uit België. Het is mogelijk om ook met andere landen te vergelijken. 

Online en offline aankopen

Online en offline onderzoek

Uit bovenstaande gegevens wordt snel duidelijk dat van alle Nederlandse consumenten die computer software kopen, 67% deze producten online koopt. In België ligt dit percentage iets lager, namelijk op 44%. Ook wordt duidelijk aangegeven hoe ze onderzoek naar de producten hebben gedaan: alleen online, alleen offline, beide of helemaal geen onderzoek. Hieruit blijkt dat voor zowel Nederlandse als Belgische consumenten het meeste onderzoek online wordt gedaan. Het is dus erg belangrijk om goed online aanwezig te zijn: het merendeel doet het onderzoek alleen online en koopt de producten ook online.

Rol van zoekmachines in het aankoopproces

Met de ‘Consumer Barometer’ is het ook mogelijk om inzicht in de rol van zoekmachines in het aankoopproces te krijgen. Selecteer hiervoor weer het desbetreffende land en kies voor de betreffende optie.  In ons voorbeeld kiezen hebben we weer voor Nederland gekozen. Je krijgt vervolgens het volgende beeld te zien:

Rol van zoekmachines in het aankoopproces

Per sector (media & entertainment, retail etc.), maar ook per product categorie (huiselijke apparaten, kleding etc.) krijg je hiermee snel een beeld in wat de rol van zoekmachines is geweest. Voor bijvoorbeeld de huiselijke apparaten heeft 43% van alle mensen in Nederland die een huiselijk apparaat heeft gekocht eerst een zoekmachine geraadpleegd voor het overgaan tot de aanschaf.

Voor meer informatie over de ‘Consumer Barometer’ kan je onderstaande Engelstalige video bekijken van Google:

Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staanu graag te woord!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Marcel Heijboer van Atkins

This case is smartly tackled on intrinsic needs, for which we promote our faithful followers in a natural way to convert towards a product purchase – both online as well as offline in our store.

Marcel Heijboer
Atkins
Review van Atkins over Atkins

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL