Challenge us
menu

Inzicht in Google ranking factoren door operators

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

In de zoekfunctie van Google is het mogelijk om gebruik te maken van handige operators. Deze operators zijn tekens of letters die de zoekopdracht modificeren door een bepaalde functie van Google aan te roepen: bijvoorbeeld een specifieke site doorzoeken of een zoekterm term juist uit te sluiten in de resultaten. Bijvoorbeeld de zoekopdracht "koning -Willem", waarbij de min zorgt dat Willem niet in de resultaten voorkomt. Zo kan je ook bijvoorbeeld "AND", "OR" of haken () gebruiken. Ken je deze operators, kan je vaak slim om gaan en zeer precieze resultaten uit Google ontvangen. Er zijn echter meer functies die ook voor zoekmachine optimalisatie goed van pas komen.

De operators kunnen gebruikt worden om door te krijgen hoe Google werkt bij specifieke zoekopdrachten of gendexeerde websites. Door operators krijg je als het ware een kijkje achter de schermen, doordat je ranking factoren isoleert door zeer specifieke resultaten op te vragen. We hebben een top 3 opgesteld van voorbeelden die wij regelmatig gebruiken in analyses voor bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie:

  • De operator ~ (tilde) voor het keyword geeft synoniemen (althans wat Google volgens de taaldatabase ziet als synoniemen). Je kan dus met een tilde een zoekopdracht opstellen waarin je evenveel prioriteit geeft aan alle synoniemen van het woord als het woord zelf. De zoekopdracht met tilde geeft nog geen spannende resultaten, maar met de (min) kan je de exacte term juist weer uitsluiten in de resultaten:

    ~Internet Marketing -Internet marketing

    Het resultaatis een lijst met zoekresultaten met allerlei synoniemen van de gebruikte term. Zo kan je zien welke termen volgens Google gelijk zijn of relevant zijn voor het keyword wat je hebt ingevuld. Dit is steeds belangrijker omdat Google naar de relevantie van bijvoorbeeld de navigatie en content in een website kijkt. Op die manier kunnen deze zoekresultaten helpen om keuzes te maken met betrekking tot de content van een website, of de content van pagina's waarvan je links ontvangt.
  • Site: is een andere handige operator. Door hierachter de URL en vervolgens de zoekopdracht te zetten zoek je met Google binnen de website die je op hebt gegeven. Zo kan je zien welke paginas het beste scoren, en dus relevant zijn, voor de ingevoerde zoekopdracht. Dit is handig om te bekijken welke paginas potentie hebben om te scoren op dit keyword en hoe je (voor die zoekopdracht) relevante paginas naar elkaar kan laten linken door middel van interne links.Daarnaast geeft het inzicht in welke paginas van de website gendexeerd zijn door Google. Dit kan door alleen de website in te voeren achter site: zonder een verder keyword op te geven. Het resultaat is alle gendexeerde paginas van de website die mogelijk op kunnen duiken in de zoekresultaten.
  • Met de operators Allinanchor: (hele zoekopdracht in linktekst) en inanchor: (deels in linktekst) geeft Google alleen resultaten weer van paginas waarin de zoektermen terugkomen in de linktekst naar de pagina's toe. Voor Google is de waarde en relevantie van de pagina zelf (on-site) een belangrijker indicator. Maar ook de linktekst is vaak een belangrijke indicator (off-site), zo niet een van de meest bepalende bij zoekresultaten met een hoge concurrentie. Door deze operator te gebruiken isoleer je deze ranking factor en krijg je snel inzicht in welke sites in de zoekresultaten goed scoren op dit vlak en waar je eigen site in de zoekresultaten voorkomt.

Er bestaan natuurlijk veel meer operators, die ook vaak voor site- en zoekanalyse van pas komen, zoals related: en intitle:. Mocht je zelf nog een praktische toevoeging hebben die in deze top 3 nog niet is genoemd, nodigen we je van harte uit om deze alsnog in de reacties te vernoemen!

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23