Instagram marketing: samenwerken met influencers

In deze Instagram blogserie bespreken we de nieuwe marketing manieren die Instagram met zich mee brengt. Wanneer je een mooie eigen feed weet te combineren met samenwerkingen met influencers zal je bereik aanzienlijk groeien. In de afgelopen blogs hebben we het gehad over een algemene overview en het schrijven van de perfecte caption. Vandaag gaan we het hebben over Influencer marketing en wat dit voor jouw brand kan betekenen. Hoe kun je deze vorm van marketing het beste gebruiken voor jouw brand en wat zijn precies de mogelijkheden?

Instagram marketing

Elke dag schieten er weer nieuwe marketingtechnieken uit de grond. Denk aan e-books, white-papers, Facebook ads, Twitter en YouTube reclame. Naast deze toch wel bekendere vormen van marketing is er een redelijke nieuwe vorm bij gekomen. Instagram marketing, en dan voornamelijk Instagram marketing met behulp van influencers. Instagram is een geweldig platform om je brand in de spotlights te zetten. Gebruikers van Instagram zijn bereid om vrijwillig merken en bedrijven te volgen. Ze kiezen er dus eigenlijk voor om naar jouw reclame te kijken. Dit gebeurt natuurlijk niet zomaar, je posts moeten leuk en gezellig zijn. Niet verkoopgericht maar voornamelijk aantrekkelijk. Maar hoe werkt dit en wat te doen als je zelf nog niet zo’n lange lijst volgers hebt?

Wanneer jezelf niet veel volgers hebt is het logisch dat je jezelf afvraagt of het überhaupt nut heeft om afbeeldingen te posten. Zien mensen mijn post wel en heeft het wel de nodige impact? Helemaal nu Instagram het nieuwe algoritme heeft ingevoerd is de kans groot dat niet iedereen je post ziet. Dit is dus het moment om de Instagram influencer in te schakelen. Waarschijnlijk heb je de term “Instagram influencer” wel eens gehoord maar wat het nou precies inhoud en wat het voor jouw brand of bedrijf kan betekenen dat is een tweede vraag. Instagram influencers zijn Instagram gebruikers met een groot aantal trouwe volgers. Hun posts worden geliket, er vind interactie plaats en vaak worden vrienden en vriendinnen getagt om ze ook op de hoogte te brengen van een nieuwe post.  

Kortom, Instagram influencers kunnen jou helpen om een groot publiek te krijgen voor jouw brand of bedrijf in een heel korte periode. Door een samenwerking aan te gaan met een Instagram influencer kan je in één dag een bereik krijgen van duizenden potentiële nieuwe klanten. Redenen om te kiezen voor Instagram influencer marketing kunnen bijvoorbeeld zijn; 

  • engagement creëren;
  • bestaande social media kanalen promoten;
  • nieuwe producten promoten;
  • naamsbekendheid vergroten.

Wanneer je wilt gaan voor Instagram influencer marketing kun je kiezen uit twee verschillende groepen influencers. De micro- en macro influencers. Macro influencers zijn mensen die erg bekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan filmsterren, professionele sporters of DJ’s. Daarnaast zijn er ook nog wat onbekenden bekenden. Mensen die bekend zijn geworden door Instagram. Bekijk bijvoorbeeld eens het account van @desiperkins. Zij is door het delen van “outfit of the day”-foto’s en make-up tips enorm groot geworden op Instagram. Met haar 3,6 miljoen volgers heeft ze dus evenveel bereik als sommige filmsterren. 

Naast deze macro influencers hebben we dus ook nog micro influencers. Natuurlijk bieden de macro influencers een groter bereik maar micro influencers kunnen misschien beter passen bij jouw bedrijf of brand. Micro influencers hebben vaak een trouwere groep volgers en nauwer contact. @daisybeet is bijvoorbeeld erg begaan met haar 59k trouwe volgers. Ze post dagelijks en er is veel interactie op haar account. 

Wanneer je gebruik wilt maken van Instagram influencers is het dus belangrijk om uit te zoeken welk Instagram influencer account past bij wat jij wilt overbrengen. Laten we een paar handvaten bespreken die jou kunnen helpen bij het kiezen van de juiste Instagram influencer.

Grootte en betrokkenheid

Een logische gedachten zou zijn: “Ik kies de influencer met het grootste bereik.” Hoe groter het publiek, hoe meer potentiële klanten. Natuurlijk is het aantal volgers van een influencer belangrijk maar niet zo belangrijk als dat je zou denken. Belangrijker dan het aantal volgers is de betrokkenheid van de groep. Om een zo hoog mogelijke ROI te bereiken moet je dus de balans vinden tussen een influencer met veel volgers en een influencer met volgers die niet alleen luisteren naar haar tips en trucks maar er ook naar handelen. Dit kan dus betekenen dat je uiteindelijk zult kiezen voor een influencer met minder volgers dan wat je in gedachten had. Om voor jezelf uit te rekenen hoe hoog de betrokkenheid van een influencer is kun je een simpel rekensommetje uitvoeren. Deel de hoeveelheid gemiddelde betrokkenheid die ze ontvangen op hun berichten (reacties en likes) door het totale aantal volgers van de influencer. In een ideale situatie zal de uitkomst dan ongeveer rond de 0,5% zitten. 

De juiste fit

Naast een goede balans volgers/likes is het ook belangrijk dat je gaat samenwerken met een influencer die past bij jouw bedrijf of brand. Wanneer jij bijvoorbeeld in de voedingsindustrie zit is het niet logisch dat je influencer voornamelijk bezig is met auto’s of kunst. Zorg dat de er een klik is, op deze manier zullen de volgers ook eerder overgaan tot handelen.  

Naast dat het voor jou belangrijk is dat er een klik is, is dit ook voor de influencer belangrijk. Een foodie die ineens helemaal enthousiast gaat doen over een nieuwe voetbalschoen wekt argwaan op. Dit zal dus alleen maar averechts gaan werken.  

De voorgangers

Een ander puntje waar je op kan letten zijn de merken waar de influencer al eerder zaken mee gedaan heeft. Het is slim om influencers te zoeken die al eerder merken en/of producten heeft gepromoot die in dezelfde categorie vallen als die van jou. Zelfs concurrerende producten of merken. Op deze manier kan je alvast een beeld krijgen van de reacties. Wat vonden de volgers, werd er veel op gereageerd, waren er veel likes? Zo kun je zien of de volgers geïnteresseerd zijn benieuwd zijn naar meer.

Alles op een rijtje

Kortom, het is dus heel belangrijk om goede research te doen naar welke influencer bij jouw bedrijf of brand past. Dat Instagram influencer marketing werkt is wel bewezen maar een vaste formule is er niet. Voor elke bedrijf of brand gelden andere regels en opties. Daarom nog één keer alles op een rijtje:

  • Voor een groot publiek gaan is goed, maar voor een betrokken publiek gaan is beter;
  • Ga op zoek naar een influencer die past binnen jouw bedrijf of brand;
  • Bekijk de voorgaande campagnes van de influencer en vraag je af of jouw bedrijf of brand daarbij past.

 Mocht je nog vragen hebben dan kun je vrijblijvend contact met ons opnemen! 

Deel deze blog!

Meer succes uit je Instagram account halen?

Meer succes uit je Instagram account halen?

Over je vraagstukken sparren met 1 van onze professionals? Wij delen onze kennis graag.

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL