Instagram marketing: 6 must do’s voor een succesvol Instagram account

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Of je nou een fysiek product verkoopt of een dienst, Instagram is bijna niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Toen de app in oktober 2010 ontstond was het voornamelijk een platform waar je je mooiste fotos op kon plaatsen. Na twee jaar stond de teller al op ruim 30 miljoen gebruikers. Dit veranderde snel toen Facebook in 2012 Instagram kocht voor maar liefst 1 miljard dollar! Vandaag de dag telt Instagram 800 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Niet gek dat er dagelijks maar liefst 95 miljoen posts worden geplaatst. In deze blog vertellen we je hoe je als marketeer hier het beste op in kan spelen. Tijd om de app te openen en lekker mee te kijken.

1. De balans vinden

Mensen voelen zich aangetrokken tot fotos waar ze een klik mee hebben. Wil je dat je account groeit, dan moet je er dus voor zorgen dat de balans tussen persoonlijke en zakelijke fotos goed is. Instagram is een platform waar je een gevoel wilt overbrengen. Denk bijvoorbeeld aan Nike (@nike). Zij plaatsen fotos van bekende sporters of mooie hardloopgebieden, sporters met emotie of korte filmpjes met krachtige bewegingen.
Daniel Wellington (@danielwellington) maakt gebruik van user generated content. Elke dag kiezen zij een #DWPickoftheDay, reposten fotos en af en toe posten ze eigen content. Op deze manier creren ze heel gemakkelijk een mooie Insta-feed. Ook National Geographic (@natgeo) doet het erg goed op Instagram. Zij hebben een heel eigen manier van Insta-story gebruik ontwikkeld waarmee ze op een leuke manier bruikbare informatie verzamelen.

2. De contentkalender

Naast het creren van unieke en betekenisvolle content is het belangrijk om een consistent upload rooster te ontwikkelen. Welke dag, welk uur en hoe vaak willen je volgers iets van je zien? De makkelijkste manier om dit te testen is gewoon uitproberen. Dankzij de analytics tool kun je precies zien welke dagen en uren je volgers het meest actief zijn. Speel hierop in door op die momenten je beste content te plaatsen. Post bijvoorbeeld net als Queenofjetlags (@queenofjetlags) elke dag of als Google (@google) op verschillende dagen en tijden. Heb je voldoende gegevens verzameld, dan kun je met deze gegevens aan een contentkalender werken. Er zijn namelijk verschillende soorten software (bijvoorbeeld later.com) waarmee je al een groot deel van je posts kan inplannen en kan voorzien van een tekst. Op deze manier kun je je feed clean houden en eventueel nog schuiven in posts voor het beste resultaat.

3. Catch and hook

Wanneer je eenmaal goede dagen en tijden gevonden hebt om te uploaden is het een uitdaging om je volgers geboeid te houden. Je wilt namelijk niet dat mensen je gaan volgen en je vervolgens weer gaan verlaten. Het is daarom leuk om verschillende mini-series te starten. Op deze manier weten je volgers waarom ze je volgen en het maakt je feed boeiender omdat je volgers nieuwsgierig zijn naar waar je verhaal of serie naartoe gaat. Bekijk bijvoorbeeld de mini-serie van Gabriela Mateus (@gmateus) die verschillende kleurrijke gebouwen in beeld brengt. Of kies n bepaald onderwerp net als dat @ihavethisthingwithfloors dat gedaan heeft. Elke dag zijn haar duizenden volgers weer benieuwd wat voor vloer er die dag weer op Instagram zal verschijnen. Naast je fotos kun je het beeld ook nog ondersteunen door een gezellige, pakkende tekst. Hierin kun je dan je gevoelens of gedachten delen met je volgers en de interactie aangaan.

4. De perfecte foto

De tijd van een foto maken met je mobiel, deze in Instagram bewerken met n of meerdere filters en posten is al lang voorbij. Doorgaans worden de fotos geschoten met een professionele spiegelreflex en meerdere malen door Photoshop of Lightroom gehaald. Mocht je niet beschikken over een spiegelreflex camera (of het Adobe pakket) dan zijn er natuurlijk nog wel een aantal handige (betaalde n gratis) apps waar je alsnog je foto als een pro kan bewerken. n van die apps is Snapseed. Deze gratis app is enorm geavanceerd en biedt naast de verschillende voorgestelde bewerkingen ook nog heel veel handige tips en trucs. Oefening baart kunst met deze app, je hebt tal van mogelijkheden dus super leuk om je daarin te verdiepen. Natuurlijk geldt hierbij ook het motto The sky is the limit. Ga maar eens een uurtje door je App Store heen, wedden dat je zo tien apps hebt waar je mooiste bewerkingen mee kan maken?

5. Probeer nieuwe dingen

Voor inspiratie is het leuk om de ontdek functie door te scrollen. Via deze ontdek functie kun je een kijkje nemen bij mede-Instagrammers. Hier ontdek je nieuwe manieren om te bewerken, om videos in te zetten of fotos met deels bewegende beelden. Iets wat nieuw is op Instagram en steeds vaker voorbij komt is namelijk de Plotagraph. Misschien heb je dit al wel eens gezien, maar voor een uitgebreid aanbod van voorbeelden kun je een kijkje nemen op het officile Plotagraph account (@plotagraphpro). Dankzij deze nieuwe manier van fotobewerking geef je je foto een heel nieuw leven en houd je je volgers geboeid.

6. Last but not least

Het is natuurlijk heel verleidelijk om continu nieuwe dingen en bewerkingen te proberen. Helaas is dit niet aan te raden. Volgers houden ervan om een cleane feed te hebben; een feed met eenheid en samenhang. Probeer voor jezelf of je bedrijf dus een stijl te ontwikkelen die je voor al je uploads kan gebruiken. Wil je toch af en toe iets nieuws proberen? Probeer je creaties dan te labelen onder een nieuwe mini-serie en vraag meteen je publiek om hun mening. Een betere manier om feedback te krijgen is er immers niet.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je vrijblijvend contact met ons opnemen! Stay tuned, vrijdag 22 december gaan we aandacht besteden aan de perfecte tekst onder je foto.