Ins en outs van de Facebook Timeline pagina voor bedrijven

Facebook heeft bekend gemaakt dat bedrijvenpagina's over de inmiddels voor gewone gebruikers bekende "Timeline" functionaliteit gaan beschikken. Dit houdt in dat de indeling verandert, met als hoofdzaak een grote omslagfoto bovenaan de pagina en een chronologisch overzicht van alle berichten en gebeurtenissen daaronder.

Afgelopen week hebben veel merken en bedrijven met een Facebook fanpage net als Adwise zelf de stap naar de Timeline indeling gemaakt. Na de rumoer die dit afgelopen week heeft opgeleverd bekijkt Adwise de doorslaggevende ins en outs van de overgang, die tenzij de paginabeheerder het zelf eerder instelt, per 30 maart automatisch zal verlopen.

Minder aandacht voor de "like-gate"

Zodra Timeline voor bedrijvenpagina’s gelanceerd is, wordt dit de standaardpagina waar bezoekers op terecht komen. Er komt een einde aan de vele bedrijven die een zelf ontworpen pagina als startpagina hebben opgemaakt als een "like gate". Dit is een pagina die zo is ontworpen zodat de bezoeker wordt verleid om de pagina te liken, om daarna pas meer informatie te kunnen zien. Interresant voor marketeers, maar het doet afbreuk aan de gebruikservaring. 

Het voordeel van een like is duidelijk: doordat iemand je bedrijfspagina liked volgt deze persoon de gebeurtenissen op de pagina. Berichten en gebeurtenissen die op de pagina plaatsvinden, bijvoorbeeld een post op de Timeline, verschijnen ook in het nieuwsoverzicht van degenen die de pagina liken. Op die manier is een like op facebook veel te vergelijken met een volger op Twitter. 

De like gate kan blijven bestaan als losstaande pagina waarnaar verwezen kan worden. De uitdaging om bezoekers te binden is dus veranderd, de aandacht verschuift naar de opmaak van de Timeline pagina. Hoe maken we deze optimaal voor binding van de bezoeker en waar zetten we de like gate wel in?

De Timeline pagina: zorg voor actie!

Op de Timeline pagina is een indrukwekkende omslagfoto een must voor goede branding en merkuitstraling. Naast de overduidelijke grotere grafische impact en de nadruk die wordt gelegd op de geschiedenis van het bedrijf, zijn er met name kansen op het gebied van Facebook Apps en pagina's. 

Grote acties en teksten in de omslagfoto zijn verboden door Facebook, waardoor je kans loopt dat deze vervangen wordt door de profielafbeelding. De toegenomen aandacht voor de Apps en pagina's maakt dit weer goed. Tot nu toe waren deze verstopt in een menu linksonderin de bedrijfspagina. Deze worden nu in blokken onder de omslagfoto getoond. 

Hoewel er slechts 3 blokken in beeld staan, kan je ze naar wens indelen en van een eigen afbeelding voorzien. Door de blokken goed te ontwerpen, kunnen ze acties communiceren en bezoekers naar je eigen ingerichte pagina's verwijzen. Hier kan je als bedrijf dus alsnog een like gate inzetten, productinformatie tonen of de gebruiker verder verleiden tot een aankoop of bezoek naar je website. Bij Adwise hebben we deze buttons/apps bijvoorbeeld ingezet om onze whitepapers te downloaden of het blog te lezen. We laden onze eigen pagina in (een zgn. iFrame), deze pagina beheren we op de Adwise website. Zo worden automatisch onze laatste blogberichten binnen Facebook getoond.

apps-fb-post

Een mooi opgemaakte pagina kan niet zonder goede inhoud. Met Timeline krijgt iedere bezoeker van je bedrijfspagina een overzicht van de laatste berichten die zijn geplaatst. Zo komen vooral bij b2c bedrijven meer dan voorheen reacties van fans naar voren, waardoor webcare extra aandacht verdient. Dit biedt extra kansen om Social Media Monitoring om te zetten naar daadwerkelijke interactie.

Mijlpalen, nieuws en berichten van fans, maar geen mobiele Timeline

Milestone-facebook-timeline-bedrijven

Nieuw is de mogelijkheid om mijlpalen (milestones) in te stellen. Deze berichten kunnen worden voorzien van een grote afbeelding, en kunnen de pagina een nostalgisch tintje geven. De mijlpalen kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld productlanceringen of bijzondere momenten in de historie van het bedrijf uit te lichten.  

Heb je een meer recentelijk bericht dat je graag wilt promoten boven aan de pagina, dan is het mogelijk om deze een week lang te "pinnen": het bericht krijgt een oranje label en blijft bovenin de Timeline getoond. Als beheerder kan je zelf aangeven of fans nieuwe berichten mogen plaatsen op je Timeline of alleen kunnen reageren op bestaande berichten. 

Door de Timeline hiermee te vullen, kan je er voor zorgen dat de bezoekers daadwerkelijk aandacht besteden aan je pagina. Bekijken wat het bedrijf inhoud is vaak dé reden voor een bezoeker om naar een bedrijvenpagina te gaan. Wees bewust van de juiste balans tussen informatie, vermaak en commercie. Deze balans is voor elk bedrijf of organisatie weer anders. Om er feeling mee te krijgen is het waard om rond te kijken hoe andere pagina’s het doen, om af te sluiten pakken we er een paar bij. 

De mobiele variant van de Timeline pagina's blijft tot nu toe uit, zowel op de mobiele site als apps (m.u.v. tablet apps). Ook pagina's die al om zijn gezet worden in tegenstelling tot Timeline pagina's van gewone gebruikers nog op de "ouderwetse" wijze getoond. Facebook heeft ook nog geen plannen daarvoor bekend gemaakt. Apps en pagina's zijn op telefoons dus zo goed als onzichtbaar, behalve als er naar wordt gelinkt in een bericht. Houd in dat geval rekening met wat een mobiele bezoeker te zien krijgt, aangezien bezoekers de link ook regelmatig zullen bezoeken via de Facebook app of mobiele site. 

Voorbeelden van grote merken 

Hoewel er nog achterblijvers zijn onder de grote merken, hebben er een aantal het voortouw genomen met mooie ontwerpen die de juiste balans raken tussen actie, branding en commercie:

Coca Cola: http://www.facebook.com/CocaCola, met een lange historie van coca-cola herinneringen, ingestuurd door klanten. Zie ook de knop “your stories”.  

V&D: http://nl-nl.facebook.com/vd, veel activiteit op de Timeline en interactie met juiste webcare berichten, knoppen naar een facebookshop en acties. 

Livestrong: http://www.facebook.com/Livestrong, een mooi geïntegreerd ontwerp, met duidelijke acties en aandacht voor het blog. 

Akzo Nobel: http://www.facebook.com/AkzoNobel, hoe een b2b onderneming de Timeline kan vullen met goede inhoud van bijvoorbeeld dochterbedrijven en eindproducten (hoewel geschiedenis en milestones hier ontbreken). 

Hi: http://www.facebook.com/Hi, brengt interactieve apps  met niet alleen statische inhoud, maar ook interactie en sociaal spelelement die gebruikers zowel vermaken als een commerciële boodschap verpakken. 

Praktische tips voor afbeeldingen

Gezien de grote grafische impact die Timeline brengt is het belangrijk om de afbeeldingen zo goed mogelijk op maat te uploaden. Facebook maakt de afbeeldingen zelf passend, dit kan zorgen voor onscherpe afbeeldingen en kwaliteitsconcessies. Hieronder een overzicht van de optimale resoluties voor de afbeeldingen:

  • Profielfoto: maximaal 180x180, Facebook toont 125 x 125
  • Apps/button foto’s:111x74
  • Timeline cover: 851x315
  • Afbeelding bij posts: 403x403
  • Milestone & star foto bij gebeurtenis: 843x403
  • Facebook apps pagina’s: 810x onbeperkt

In veel gevallen zijn afbeeldingen nog verder te optimaliseren voordat deze geupload worden, door bijvoorbeeld de bestandsindeling en kwalteitsinstellingen van het bestand aan te passen. Het ligt aan de contrasten en scherpte van de afbeelding of dit nodig is. Vaak zorgt het wel voor een finishing touch en maximale grafische indruk, vooral bij de grote omslagfoto.

Een doordachte strategie 

De inrichting van een Facebookpagina is afhankelijk van het doel dat voor ogen is. Voor elke organisatie is dat anders. De tijdsinvestering om een goede Facebookpagina op te zetten is groter geworden, en de functionaliteit en kansen zijn gegroeid. Het is daarom belangrijk om de Facebookpagina mee te nemen in je online strategie. 

Wat biedt de Facebook pagina buiten de website? Wat gebeurt en nu al op Social Media rondom mijn organisatie? Welke doelgroep is interessant en welke pagina inhoud past hierbij? Wat zijn goede apps of acties om binding te creëren en geliked te worden door je bezoekers?

Adwise kan deze vragen beantwoorden voor uw organisatie, voorzien in praktische tips voor het beheren van Social Media en kan de inrichting zo verzorgen dat de pagina ten dienst staat van de opgestelde doelen. Benieuwd naar antwoorden hierop? Neem dan contact op met onze adviseur.

Auteur: Daan Loohuis

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Joran Wermer van Elektramat

De vooraf opgestelde doelen zijn ruimschoots behaald en wij zijn dan ook zeer tevreden over Adwise en haar werkwijze

Joran Wermer
Elektramat
Review van Elektramat over Elektramat

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL