Inbound recruitment: de strategie voor de toekomst?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Onder marketeers inmiddels een bekend begrip: Inbound Marketing. Inbound marketing is een vorm van pull-marketing die tot doel heeft om via internet potentile klanten aan te trekken.

De kernactiviteiten van Inbound Marketing zijn in het kort als volgt:

  • Het creren van waardevolle en opmerkelijke content
  • Het delen van deze kennis via internet en social media
  • Creren en delen op basis van de juiste zoekwoorden (zoekmachine-optimalisatie)
  • Het aangaan van interactie met bezoekers, leads en klanten

Bij Inbound Marketing leg je het initiatief tot contact primair bij de consument. Die bepaalt aan de hand van hetgeen jij te bieden hebt of je de moeite waard bent of niet. Je zult als organisatie dus vindbaar n relevant moeten zijn voor je doelgroep, anders gaan ze naar een ander.

Inbound recruitment

Aangezien sollicitanten ook maar gewone mensen zijn, zie je dat hetzelfde principe steeds meer gaat gelden voor wat betreft recruitment. Door een dalend vertrouwen in (de kwaliteit van) vacaturesites, waar men vaak door de bomen het bos niet meer ziet of reageert op vacatures die allang ingevuld blijken te zijn, begint het zoekgedrag langzamerhand te veranderen. Mensen gaan steeds vaker op zoek naar betrouwbare informatie en starten hun zoektocht daarom meer en meer via een zoekmachine. Of ze tijdens die zoektocht jouw vacature tegen zullen komen en door zullen klikken naar jouw website, hangt dan ook sterk af van of je vindbaar bent en wat je te bieden hebt. Om hier op juiste wijze invulling aan te kunnen geven zul je dus moeten zijn waar je doelgroep is en ervoor moeten zorgen dat ze jouw als werkgever de moeite waard vinden.

Een aantal tips

Maar hoe zorg je daar nou voor? Vindbaar n relevant zijn voor de werkzoekende? Onderstaand een aantal tips op een rij:

Bepaal je doel
Alles begint met een doel. Wat en wie wil je bereiken met je recruitmentactiviteiten en wanneer?

Stel vast wie je als werkgever bent en/of wilt zijn
Wie ben jij als werkgever en waarom is het voor kandidaten de moeite waard om bij jou te komen werken.

Verdiep je in het profiel van de ideale kandidaat/kandidaten door middel van het opstellen van Candidate Personas
Een Candidate Persona is een beschrijvend profiel van jouw ideale sollicitant. Het zorgt ervoor dat je straks precies weet wie je zoekt, waar je deze persoon kunt vinden en hoe je deze persoon het beste kunt aanspreken

Bedenk een content strategie waarmee je relevant voor je doelgroep bent
Als je weet wie jij als werkgever bent, wie je zoekt en waar je die persoon/personen moet zoeken, kun je een content strategie bepalen. Hierin stel je vast met welke (relevante) content je jouw potentile nieuwe medewerkers gaat benaderen en waar.

Ontwikkel verschillende landingspaginas gericht op de sollicitant om het vertrouwen van de sollicitant te winnen en je activiteiten goed meetbaar te maken
Zodra je de interesse hebt gewonnen van een sollicitant, kun je deze verleiden om naar je website door te klikken. Het is verstandig om genteresseerde werkzoekenden op te vangen op speciaal hiervoor ontwikkelde landingspaginas. Niet alleen worden deze paginas beter gevonden door je doelgroep in een zoekmachine, maar hierdoor kun je de kandidaat ook heel specifiek informeren over de specifieke functie wat zorgt voor extra vertrouwen. Want een designer kan maar zo andere dingen interessant vinden dan een jurist of een scholier die een bijbaan zoekt.

Verspreid je content
Als je alles online goed hebt ingericht om je sollicitanten te kunnen verleiden en op te kunnen vangen op de speciale landingspaginas, dan kun je jouw content gaan verspreiden. Bijvoorbeeld via je website, blogs, social media en e-mailmarketing. Maar zorg wel voor eenheid en vergeet ook niet om je eigen direct beschikbare distributiekanaal in te zetten: je eigen medewerkers. Want ook die hebben allemaal een netwerk waardoor je een hoger bereik kunt halen.

Optimaliseer al je activiteiten aan de hand van je analyses
Door gebruik te maken van Google analytics en speciale landingspaginas op je website, kun je al jouw activiteiten goed doormeten en optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat een administratief medewerker goed te vinden is via een vacaturesite, terwijl je een marketeer wellicht juist beter kunt vinden via social media.

Wat zijn de voordelen van inbound recruitment?

Ten opzichte van regulier adverteren op jobboards en in social media, zijn er een aantal voordelen te noemen als je gebruik maakt van de Inbound Recruitment tactiek. Zo kun je vaak werven tegen minder kosten, versterkt een professionele inbound strategie je Employer Brand, verbetert het de vindbaarheid van je vacatures, trek je betere kandidaten aan en bereik je ook meer latent werkzoekenden.

Wat zijn de 'nadelen' van inbound recruitment?

Zijn er ook nadelen? Ja zeker. Je zult van tevoren goed moeten nadenken over je strategie en een lange adem moeten hebben. Want het duurt over het algemeen een aantal maanden voordat je echt alle voordelen van Inbound Marketing zult gaan merken. Vaak zijn er ook wat aanpassingen nodig aan je website of is het zelfs aan te raden een speciale werkenbij website te ontwikkelen.

Tot slot

Werkgevers willen de allerbeste medewerkers werven, maar wel op een kostenefficinte wijze. Werkzoekenden willen een passende baan bij een werkgever waar ze zich thuis voelen. Inbound Recruitment zorgt voor een win-win situatie voor beiden! Daarom verwacht ik dan ook dat Inbound Recruitment in de toekomst steeds belangrijker gaat worden.