In-house marketeer of Digital Agency? 4 voordelen van het werken met een bureau!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Je bent werkzaam bij een organisatie met ambities en je bent verantwoordelijk voor het realiseren van groei. Daarom hebben jullie besloten om (meer) in te zetten op online marketing. Maar dan de keuze: neem je iemand aan of ga je de marketing uitbesteden?

Sommige organisaties die willen investeren in hun online marketing denken in eerste instantie dat ze het beste af zijn met een online marketeer in eigen dienst. Vaak zijn deze organisaties niet bekend met de daadwerkelijke vaardigheden en kennis die een marketeer nodig heeft om maximaal online rendement te behalen. Ze onderschatten het specialisme. Of ze denken dat een marketingbureau onvoldoende kennis heeft van hun branche en daardoor veel tijd nodig zal hebben om zich in de materie te verdiepen. Maar zijn dat wel realistische argumenten?

Werken met een bureau brengt veel meer voordelen met zich mee dan je wellicht in eerste instantie zou denken. In dit blog noemen we de 4 belangrijkste voordelen waar je als organisatie direct van kunt profiteren!

Wat zijn de voordelen van marketing outsourcing?

1. Je hebt een snellere time-2-market

Wellicht heb je al geprobeerd om een geschikte online marketeer te werven of ben je voornemens om dat te gaan doen. Maar wat doe je tot het moment dat de vacature is ingevuld? Zet je jouw groeiambities nog even on hold? Laat je het salesteam nog even op eigen kracht interessante leads genereren? Zonde! Hoeveel extra (warme) leads had je op kunnen volgen als je jouw online marketing eerder op orde zou hebben gehad?

Het niet invullen van de vacature kost je geld. Meer geld dan je zou denken. Het werken met een bureau heeft als groot voordeel dat je time-2-market veel sneller is en je dus eerder new business kunt genereren.

2. Je loopt minder risico

Heb je eindelijk een geschikte medewerker aangenomen, vertrekt deze na een paar maanden alweer om ergens anders aan de slag te gaan. Gevolg: je groeiplannen kunnen wederom de koelkast in. Of wat als je er achter komt dat de medewerker helemaal niet zo kundig is gebleken als dat je had ingeschat tijdens het sollicitatiegesprek? Hoeveel marketingbudget is er verloren gegaan als iemand maanden lang de verkeerde keuzes heeft gemaakt of veel te veel geld heeft uitgegeven aan niet/onvoldoende renderende campagnes? En hoe toets je dat vooraf? Oftewel: hoe borg je kennis, werkzaamheden, kwaliteit n continuteit als je zelf een online marketeer in dienst neemt?

Werk je met een agency dan zijn er vaak meerdere specialisten bezig met jouw account die bovendien werken volgens hoge standaarden. Tenminste, als je een bureau kiest dat bij je past en aantoonbaar aan deze standaarden kan voldoen zodat een kwalitatieve dienstverlening gegarandeerd is. Ook zul je hierdoor geen hinder ondervinden van personele wisselingen en loop je geen onnodig risico op stilstand (=achteruitgang) of het verbranden van budget.

3. Je loopt echt voorop en behaalt meer rendement

Wist je dat het topsegment marketingbureaus de mogelijkheid hebben om bta functionaliteiten van bijvoorbeeld Google te kunnen inzetten en jouw resultaten kunnen benchmarken. Niet alleen ten opzichte van andere accounts waarvoor gewerkt wordt, maar ook ten opzichte van jouw specifieke branchegenoten. Als je een eigen online marketeer in dienst hebt, kun je meestal niet van die voordelen profiteren en ben je daardoor ook niet in staat op echt voorop te lopen. Een bureau heeft soms meer branchekennis dan de opdrachtgever zelf.

Door te werken met een bureau loop je overigens niet alleen op n specifieke discipline voorop, maar beschik je met betrekking tot alle disciplines over up-to-date kennis, tools en expertises. Hierdoor kun je zorgen voor synergie tussen alle middelen en ben je niet alleen in staat om voorop te lopen in je markt, maar haal je ook maximaal online rendement.

4. Je kunt meer budget reserveren voor de marketing

Meer marketingbudget betekent meer leads en meer leads kan leiden tot meer omzet. Ik ken dan ook geen ondernemer die liever geld uitgeeft aan personeel dan aan marketing.

Als je werkt met een marketingbureau heb je geen vaste personeelskosten. Je hebt ook niet te maken met zaken als ziekteverzuim, vakantie en zorgverlof. Het directe voordeel hiervan is dat alle uren waar je voor betaalt dus ook daadwerkelijk worden besteedt aan marketing. Maar dat is nog niet alles. Door schaalgrootte, een brede ervaring en up-2-date kennis kunnen bureau marketeers sneller resultaat boeken. Het is geen uitzondering dat een digital marketeer die werkzaam is bij een bureau in de helft van de tijd hetzelfde weet te bereiken als een eigen marketeer in dienst. En wat dacht je van de investeringen in licenties en software? Ook daar kun je op besparen als je werkt met een agency.

Tot slot

Het uitbesteden van je marketing hoeft overigens niet te betekenen dat alle werkzaamheden op afstand moeten gebeuren of door het bureau moeten worden uitgevoerd. Als je het bijvoorbeeld prettig vindt dat de online marketeer nauw samenwerkt met de collegas van het salesteam dan is een hybride model een ideale oplossing. Bijvoorbeeld door het enkele uren per week inzetten van een marketeer op locatie op basis van een inhouse constructie. En als je toch liever zelf iemand aanneemt (of al aangenomen hebt) dan kan het bureau je nog steeds goed helpen met bijvoorbeeld de online strategie, het auditen van de huidige activiteiten en/of het delen van kennis. Ook het periodiek sparren met ervaren specialisten kan je eigen marketeer(s) scherp en genspirreerd houden! Daag ons gerust eens uit!