Hoe zet je de fancy Snapchat Spectacles in als marketingmiddel?

Je mooiste herinneringen direct opslaan met je eigen ogen? Het is mogelijk met de Snapchat Spectacles! De hippe zonnebril van Snapchat bevat een ingebouwde camerafunctie. Hiermee is het mogelijk om met één druk op de knop al je herinneringen vast te leggen. Je filmt dus letterlijk wat je ziet! Mooie hightech ontwikkeling maar wat wij ons vooral afvragen: hoe zet je deze gadget in als marketingmiddel? 

Wat zijn Snapchat Spectacles?

Het woord Spectacles staat voor “bril” en Spectacle voor “spektakel”. De Snapchat Spectacle is een fancy zonnebril met twee ingebouwde camera’s. De camera’s nemen ronde beelden op in een hoek van 115 graden. Dit zorgt voor een groter gezichtsveld dan bij normale smartphonecamera’s. De grotere hoek moet zorgen voor realistischere video’s. Volgers kunnen je gedeelde moment als het ware door jouw ogen bekijken. Dit zorgt voor een nóg sterker gevoel van beleving, alsof je zelf bij het moment aanwezig bent. Een ontwikkeling die goed aansluit bij de visie van Snapchat:

“Wij geloven dat het opnieuw uitvinden van de camera onze grootste mogelijkheid is om de manier waarop mensen leven en communiceren te verbeteren”.

Klinkt allemaal fantastisch, dit wilden wij natuurlijk met “eigen ogen” ervaren. Vorige week waren wij met onze genomineerde case aanwezig bij de prestigieuze Dutch Interactive Awards. Waar kunnen wij nou beter de show stelen met zo’n kekke bril dan daar? En als we er dan tóch zijn maken we natuurlijk ook even een paar mooie snaps met de Spectacles: 

Hoe werkt het?

De bril is eenvoudig te koppelen aan je Snapchat account via Bluetooth of WiFi. Na het koppelen kan er met één druk op de knop een video van 10 seconden worden gemaakt. Als je een langere video wilt maken, klik je gewoon nog een keer. Dan plakt de bril er automatisch 10 seconden bij aan. In totaal is het mogelijk om een video van maximaal 30 seconden te maken. Wanneer je start met opnemen activeren de led lampjes in de linker cameralens. Hierdoor is het ook aan de buitenkant te zien dat je aan het opnemen bent. De zonnebril is zo hightech dat hij zelf via Bluetooth of WiFi de video's naar je smartphone verstuurt. De snaps komen automatisch in je ‘herinneringen’, zodat je zelf kan bepalen of je de gemaakte beelden deelt met je volgers. Handig, zo kan je eerst nog even checken of de content het delen waard is. 

Een handige bijkomstigheid is dat de zonnebril oplaad in de brillendoos. Hierdoor voorkom je dat de zonnebril een lege batterij heeft. Bescherming én functioneel tegelijk! Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de brillendoos oplaadt. Dit kan eenvoudig met de bijgeleverde kabel. 

Je Spectacles uit een snoepautomaat

Snapchat zou Snapchat niet zijn als ook de aankoop van deze hippe bril op een unieke manier gebeurt. De bril is verkrijgbaar via een soort snoepautomaten (Snapbots) die op random plekken opduiken. In eerste instantie was de bril alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten maar sinds een paar dagen is hij óók in Nederland beschikbaar. De bril is voor € 149,99 te bestellen via de website van Spectacles. Helaas voor ons zijn er in Nederland (nog) geen trendy Snapbots.

Wij als ‘Digital Brains’ konden alleen niet zo lang wachten en hebben hem vorige maand alvast vanuit Venice Beach (LA) meegenomen. Bekijk in onderstaande video hoe onze Thijs de bril via een Snapbot bemachtigde:

 De locatie van deze Spectacles Store (waarin de Snapbots gevestigd zijn) willen wij jullie trouwens ook niet onthouden..

Spectacles Store, Venice Beach (LA)

5 manieren om de Snapchat Spectacles direct succesvol in te zetten

Natuurlijk hartstikke gaaf dat wij als Adwise deze bril hebben bemachtigd. Maar wij vroegen ons vooral af hoe wij hem kunnen inzetten voor ons klanten. Allereerst is het slim om je af te vragen of je doelgroep aanwezig is op Snapchat. Zo ja, dan is het super interessant om je volgers mee te nemen in jouw wereld. Wij hebben even gebrainstormd en geven je alvast een paar (in onze ogen) leuke ideeën: 

#1 Handsfree snappen

Het grote voordeel van deze bril is dat je Snaps kan maken zonder je handen te gebruiken. Dè uitgelezen kans om je handen de hoofdrol te laten spelen in je snaps. Applaudisseren? Geen probleem! Tutorials opnemen waarbij je handen het werk moeten doen? Je hebt geen aparte cameraman/vrouw (meer) nodig. Zelfs filmen onder het autorijden is ineens een mogelijkheid! Mooi om als autodealer in te zetten als je bijvoorbeeld een korte preview wilt geven van een nieuw type auto.

#2 Volgers meenemen tijdens je evenement

Laat je volgers een evenement vanuit een ander perspectief beleven. Bijvoorbeeld vanuit de ogen van een artiest op een podium tijdens een concert of festival. Het enige wat je hoeft te doen is de Snapchat bril op te zetten bij de artiest en een aantal keer op de “record” knop van de bril te drukken. 

#3 Interviewen

Altijd al gedroomd van een carrière als cameraman/vrouw én interviewer? De Spectacles maken deze combinatie mogelijk! Stel vragen aan je gesprekspartner en film tegelijkertijd real-life het interview met je catchy zonnebril!

#4 Beelden tonen vanuit het perspectief van je doelgroep

Bestaat je doelgroep uit bijvoorbeeld peuters? Dan is het goed om je optimaal in te leven in deze leeftijd. Zet de Spectacles op bij een peuter en je ontvangt beelden vanuit de ogen van je doelgroep. Deze beelden zijn ook gaaf als promotiemateriaal via andere kanalen. 

#5 Circulaire video's

De zonnebril van Snapchat stelt je in staat om cirkel vormige video’s in 115 graden op te nemen. Dit maakt de video nog meer responsive én interactiever voor de kijkers. Hierdoor kan de kijker zelf bepalen in welke richting hij/zij kijkt. Naar boven, onder, links of rechts. Leuk om je volgers bijvoorbeeld mee te nemen door je bedrijfspand of in een attractie, bijvoorbeeld een achtbaan!

Gave gadget? Check! 

Must-have? Misschien meer een Nice-to-have.  Kan je er iets mee als marketeer? Zeker! Mits je doelgroep aanwezig is op Snapchat en je het op de juiste wijze inzet. Het is een leuke en originele manier om content te delen met je doelgroep. Zijn er dan helemaal geen nadelen? Nou, het maken van selfies gaat niet helemaal vanzelf. Toen wij met de bril in de hand gingen poseren voor de perfecte selfie, kregen we tóch wat vreemde gezichten. Het 24/7 rondlopen met een zonnebril (zelfs binnen én tijdens harde regenbuien) lijkt misschien wat gek. Maar hey, je loopt er wel altijd fashionable bij!

Snapchat in jouw marketingstrategie?

Wij hebben ervaren dat het filmen met de zonnebril erg gemakkelijk werkt en vooral uitnodigt tot spontane video’s. Dat is nou nét waar de kracht van Snapchat ligt. Krijg je na het lezen van deze tips om zin om de Spectacles direct aan te schaffen en te gebruiken? Of wil je eerst ontdekken wat Snapchat als kanaal voor jouw organisatie kan betekenen? Lees dan onze blog met: 10 tips om Snapchat direct succesvol in te zetten als bedrijf.

Wil jij ontdekken wat Snapchat voor jouw business kan opleveren? Wij sparren graag met je om jouw bedrijf op voorsprong te brengen!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Wil je weten wat de impact van de nieuwe Snapchat advertentiemogelijkheden voor jouw organisatie zijn? We delen onze expertise graag!

Spar vrijblijvend met ons!

Klanten over ons

Anita Fluks van Moteq

Adwise heeft voor alle facetten in het proces de juiste specialisten in huis. Kwalitatief, betrouwbaar en de teugels strak in handen. In relatief korte tijd hebben ze een prachtige website gerealiseerd waar we trots op zijn!

Anita Fluks
Moteq
Review van Moteq over Moteq

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL