Hoe wordt er over Google+ gesproken?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Op 28 juni 2011 heeft Google haar eigen sociale netwerksite "Google+" gelanceerd. Zoals we kennen van Google heeft zij dit eerst in beperkte vorm gedaan. Je kunt op dit moment alleen een profiel maken als je wordt uitgenodigd door een bestaande Google+ gebruiker.

Met behulp van Social Media Monitoring kan (vrijwel) alles wat op het internet wordt geschreven worden achterhaald, waarbij activiteit, sentiment, auteurs, websites, trending topics en discussies inzichtelijk worden weergegeven. Hiermee hebben wij snel en eenvoudig onderzocht hoeveel en wat er wordt gezegd over Google+.

Wat is Google+?

Google+ is goed te vergelijken met andere sociale netwerken zoals Facebook en Hyves. Je kunt je eigen profiel aanmaken, vrienden toevoegen en video's, afbeeldingen en statusupdates statusupdates delen. Zoals we kennen van Facebook, Hyves en Twitter wordt je door middel van een nieuwsstream automatisch op de hoogte gehouden van updates in je netwerk.

Hype rondom lancering voorbij

Als we kijken hoeveel er de afgelopen drie maanden over Google+ is gesproken, zien we de eerste vier weken na de lancering een behoorlijke hype. Zoals je kunt zien nam de activiteit daarna sterk af.

Google+ Grafiek - Activiteit

Vlak na de lancering werd er bijna net zoveel over Google+ gesproken als over Facebook en Hyves. Zie onderstaand figuur, waarin de activiteit over Google+ wordt vergeleken met die van Facebook en Hyves.

Activiteit Hyves, Facebook en Google+


Wat zegt men over Google+?

Hoewel veel mensen nog niet precies weten wat ze ermee kunnen en vooral anderen aan het uitnodigen zijn, wordt Google+ al wel vergeleken met andere netwerksites zoals Facebook. Als we namelijk kijken naar trending topics rondom Google+, zien we vooral woorden als "uitnodiging", "uitvogelen", "circles" en "facebook" terugkomen. Onderstaande cloudtag laat de belangrijkste trending topics zien over de afgelopen drie maand.

Google+ Woord Cloud


De toekomst van Google+

Nu de hype van vlak na de lancering voorbij is, is het aan Google+ om zichzelf te bewijzen als sociale netwerksite. De kwaliteit van social netwerksites wordt natuurlijk bepaald door het aantal vrienden en bekenden dat hierop actief is.Het volledig openstellen van Google+ voor nieuwe gebruikers zou een sneeuwbaleffect van nieuwe gebruikers kunnen versnellen. We zijn erg benieuwd hoe Google+ zich verder zal ontwikkelen als social netwerksite.

Belangrijk:in dit onderzoek is onderzocht wat en hoeveel erover "Google+" wordt gepraat. Het aantal mensen dat weet dat Google met een eigen sociale netwerksite is begonnen is ongetwijfeld groter dan het aantal mensen dat al bekend is met de naam "Google+".

Wat wordt er over jou geschreven?

Deze analyse is uitgevoerd met behulp van de Social Media Monitoring tool Coosto. Adwise Internetmarketing gebruikt dit programma voor uiteenlopende organisaties om op verschillende niveaus (brand, concurrentie en acquisitie) realtime alerts en trendmonitors in te stellen.

We zullen hier vaker vergelijkbare onderzoeken delen. Houd onze blogberichten dus zeker in de gaten! Heb je specifieke vragen over Social Media en de monitoring hiervan, neem dan gerustcontactmet ons op.

Auteurs: Rene Nijhuis & Jip van Kervel