Het succes van de podcast biedt kansen voor marketeers

 

Podcasting maakt een enorme opmars in Nederland. In Amerika bereiken producties een miljoenen publiek. In Nederland zijn we nog niet op dit niveau, maar er liggen enorme kansen. Digital agency Adwise stapte twee jaar geleden ook op de Podcast trein. Met succes. Wij vroegen initiatiefnemer Jeroen Roozendaal naar zijn ervaringen.

Jeroen is een fervent fan van podcasts. Al jaren luistert hij naar verschillende nationale en internationale podcasts. Maar waarom zijn deze producties zo populair?

Een on-demand en puur medium

Alexander Klpping en Ernst-Jan Pfauth brachten mij met Een podcast over media voor het eerst in aanraking met dit type medium. Ik ben veel onderweg en ik merkte hoe leuk het is om onderweg naar deze verdiepende manier van content te luisteren. Het is heel persoonlijk. Als luisteraar ben je onderdeel van een tafelgesprek. Het is niet gescript en daarom een heel puur medium.

Het mooie aan een podcast is dat het on-demand te beluisteren is. Je bepaalt zelf waar, wanneer en waarnaar je luistert. Gn generalistische gesprekken over algemene onderwerpen, je kiest zelf onderwerpen uit die bij jouw interesse passen. Podcasts zijn in staat je kennis te verrijken. En hier zag ik een link met Adwise.

Podcast Digital Brains

In onze organisatie is heel veel kennis aanwezig. Ook worden er continu ontwikkelingen gedeeld in diverse interne communicatiekanalen en tijdens de lunch komen er geregeld discussies op gang over bepaalde trends en ontwikkelingen. Niet alles is relevant om te delen in een blog of een social media bericht. Daarnaast is het borgen en delen van kennis een flinke tijdsinvestering. Wij waren op zoek naar een manier waarop we eenvoudig onze kennis kunnen delen met genteresseerden.

Met mijn radio achtergrond en passie voor dit vak, kwam ik op het idee om een eigen podcast te starten. De digital brains hebben we in huis. We werken samen met belangrijke spelers als Google, Facebook, Amazon, Indeed etc. en zijn daarom snel op de hoogte van belangrijke issues in ons vakgebied. Een combinatie van nieuws, trends, kennis en expertise bundelen we in een maandelijkse Podcast Digital Brains, waarbij drie digital brains met elkaar in gesprek gaan over ontwikkelingen op het gebied van digital.

Hoe wordt Digital Brains gemaakt?

Iedere maand lanceren wij een nieuwe editie van Podcast Digital Brains. We hanteren een vast format waarbij we de luisteraar bijpraten over ontwikkelingen op het gebied van digital marketing en -tech. Vanuit de organisatie verzamelen wij de meest interessante/relevante ontwikkelingen en houden deze bij in Evernote. Deze ontwikkelingen zijn vooraf bij de sprekers bekend. Maar we willen de opname niet te veel voorbereiden om de discussie live n spontaan te houden.

De opnames vinden plaats op ons hoofdkantoor in Almelo en we realiseren alles van techniek tot redactie in-house. De audio opnames worden na afloop gexporteerd en zijn vervolgens te beluisteren via Spotify, iTunes, Google Podcast, Anchor of via een RSS-feed op onze website of andere podcast-apps. Voor iedereen die opzoek is naar meer verdieping op de onderwerpen die we bespreken houden wij de shownotes bij.

We denken continu na over verbeteringen. Bijvoorbeeld door met diverse themas te werken of externe gasten uit te nodigen (stay tuned, later meer). Heb je tips, ideen of onderwerpen? Laat het ons weten via podcast@adwise.nl.

Doorbraak in Nederland?

De podcast was tot voor kort een heel Amerikaans medium. In Nederland waren tot een aantal jaren terug alleen een paar kleine initiatieven. Vanaf nu merk je dat het enorm in opmars is. BNR is al jaren een echte podcasting partij. Je ziet ook dat traditionele media steeds meer naar on-demand verschuift. De NPO heeft tal van podcasts, van inhoudelijk tot entertainment. Ik denk dat het een doorbraak is in de media. Lineair wordt on-demand.