Het digitale volg-me-niet register is een feit

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Vanaf gisteren, dinsdag 30 augustus, is het digitale volg-me-niet-register gelanceerd. Het doel van dit volg-me-niet-register is om de privacy van gebruikers te beschermen.

Op 10 april 2011 kondigde de digitale branche al aan om dit volg-me-niet-register te starten, ongeveer 75% van het Nederlandse internetbereik wordt op dit moment gerepresenteerd. Voorbeelden van de grote internetexploitanten die dit realiseren zijn: Sanoma Media, Microsoft, De Persgroep Nederland, Google, Telegraaf Media Nederland, Ster, Publieke omroep, WebAds, Wegener, IDG, RTL Nederland en IMNetworks. Zij hebben onder leiding van het IAB Nederland (Interactive Advertising Bureau) de afgelopen maanden het idee voor dit register uitgewerkt in een goed uitvoerbaar plan.

Wat houdt dit register in?

Bij elke, in eerste instantie, standaard IAB bannerformaten zal een informatie-icoon worden getoond. Bij het klikken op dit icoon, zal je naar een landingspagina worden geleid met hierop de privacypolicy van de desbetreffende organisatie. Op deze pagina staat ook de link: www.youronlinechoices.eu/nl. Op deze website kan de consument cookies aan of uitzetten bij de partijen die cookies op de gebruikers computer plaatsen. Uiteraard wordt op deze site dan ook aangegeven welke partijen cookies plaatsen op uw computer.

Wat gebeurt er als je de cookies uitzet?

Een cookie is een klein tekstbestand, wat wordt opgeslagen op de computer wanneer u een bepaalde website bezoekt, denk hierbij aan de inloggegevens die worden onthouden. Een cookie registreert ook uw interesses: een cookie houdt namelijk bij wat de gebruiker in het verleden heeft gedaan tijdens het browsen en kan dit ook herkennen. Bijvoorbeeld: wanneer u op een website komt, waar u een taalkeuze moet invoeren en die keuze ook aanvinkt, zal bij opnieuw bezoek aan deze website dit niet wederom worden gevraagd. Dit komt door een cookie, deze heeft uw keuze geregistreerd en bij het tweede bezoek aan de website herkend. Maar de cookies waar het in dit geval over gaat worden ook gebruikt voor het interest based advertising, doordat een cookie bijhoudt welke sites je hebt bezocht kan een bedrijf hierop inspelen. Een bedrijf kan hierdoor gericht adverteren: door de cookie weet het bedrijf namelijk welke websites u heeft bezocht en wat dus uw interesses zijn. Hierdoor kan het dus zo zijn dat als u een website heeft bezocht over fietsroutes, dat u bij een bezoek aan een andere website advertenties te zien krijgt over fietsen die in de aanbieding zijn. Bij het uitzetten van deze cookies kunnen bedrijven dus geen toegang meer krijgen tot uw surfgedrag en hierdoor u dus geen gerichte advertenties aanbieden.

Als er vragen zijn over bovenstaande onderwerpen, neem dan gerust contact op met onze specialisten.

Auteur: Renee Nijhuis