Het belang van een geoptimaliseerde productfeed

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Met een productfeed kan het poductaanbod van je webshop extern worden weergegeven. Door middel van een xml feed laden externe platformen het productaanbod (inclusief kenmerken zoals naam, prijs en beschikbaarheid) in.

Met een productfeed kun je veel soorten platformen bereiken, denk aan:

  • Vergelijkingssites (o.a. Beslist.nl en Kieskeurig)
  • Google Shopping (Product Listing Ads in Google)
  • Affiliate netwerken

Feed marketing zorgt voor een steeds groter gedeelte van de omzet van webshops, geschat wordt 15 tot maarliefst 30 procent. Wat maakt feed marketing zo'n belangrijk middel en hoe kan dit zo succesvol mogelijk worden ingezet?

De kracht van feed marketing

Een productfeed is een bestand waarin producten van een webshop worden opgenomen. In de productfeed worden per product productattributen opgenomen. Dit kan bijvoorbeeld om de naam, het merk of de EAN-code van een product gaan.Wat er exact in de productfeed moet worden opgenomen, is afhankelijk van de partij waar je je productfeed aanlevert. De productfeed voor Google Shopping heeft bijvoorbeeld andere eisen dan een productfeed voor de vergelijkingssite Beslist.nl.

Het aanmaken en inzetten van een productfeed is met de opmars van Beslist.nl, Vergelijk.nl en Product Listing Ads uitermate populair. Iedere webshop wil zijn producten zo breed mogelijk inzetten. Met de groei van vergelijkingswebsites en productafbeeldingen in Google groeit daarmee ook het aantal webshops dat gebruik wil maken van een productfeed.

Door middel van feed marketing wordt het productaanbod van een website geautomatiseerd geplaatst op externe platformen. Feed marketing is bij veel webshops verantwoordelijk voor een steeds groter gedeelte van de omzet (15 tot zelfs 30 procent).

Voor wie is een productfeed interessant?

Wanneer je je bereik wilt vergroten en je producten op meer dan n plaats wil aanbieden, is een geautomatiseerde productfeed interessant. Je kunt op een vrij eenvoudige manier je bereik vergroten door simpelweg je productfeed aan te bieden bij partijen zoals Beslist.nl, Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl, Kelkoo.nl en Twenga.nl.Het gebruik van een productfeed maakt het voor webshop eigenaren mogelijk om relatief eenvoudig en snel een gesorteerd assortiment aan producten online te plaatsen. Door je productfeed aan te laten bieden door een affiliate partij zorg je ervoor dat je bezoekers genereert die perfect aansluiten bij je doelgroep.

Verkoop je bijvoorbeeld tuinmeubelen, dan worden je advertenties getoond op blogs en websites gerelateerd aan tuinmeubelen. Je bepaalt zelf waar je aanbod wordt getoond. Hierdoor blijft het geheel overzichtelijk en toon je je productinformatie aan relevenate bezoekers.

Op welke platformen kun je je productfeed inladen?

In Nederland kennen we veel vergelijkingssites. Naast welbekende prijsvergelijkers zoals Beslist.nl en Kieskeurig.nl is het bijvoorbeeld ook mogelijk wanneer je een kledingwebshop hebt, alleen te adverteren op kleding gerelateerde websites. Denk hierbij aan een website zoals Fashionchick.nl.

Naast deze prijsvergelijkers is het ook mogelijk om te adverteren via Google Shopping in de vorm van Product Listing Ads (PLA's).De input voor het weergeven van de producten is de Google Shopping Feed. Door deze feed te koppelen met Google Adwords kun je Google Product Listing Ads aanmaken.

Affiliate marketing netwerken zoals Daisycon helpen adverteerders bij het realiseren van hun online marketingdoelstellingen. Doormiddel van het aanbieden van je geoptimaliseerde productfeed kunnen publishers (derdendie je aanbod willen tonen tegen een vergoeding) ervoor kiezen het productaanbod in te laden. Wanneer er een product wordt verkocht via n van deze publishers zal er een vergoeding door de webshop worden uitgekeerd aan de desbetreffende publishers. Dit kan bijvoorbeeld een commissie zijn van 5% per transactie.

Succes boeken met je productfeed

Om je productfeed zo geoptimaliseerd mogelijk aan te bieden en om een zo hoog mogelijk rendement uit je campagnes te halen is het van belang dat de productfeed aan enkele eisen voldoet. Zo zijn er enkele standaard inputvelden die vaak verplicht zijn voor deelname aan een hierboven genoemd programma, denk hierbij aan:

  • Titel (een duidelijke omschrijving van het product)
  • Prijs (de prijs van het aangeboden product)
  • Product-URL (de URL waar het product te vinden is)

Naast deze inputvelden zijn er ook optinionele velden waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie en content kunt tonen die voor de bezoeker relevanter is. Deze velden zijn vaak niet standaard en enige technische kennis is vereist om deze te ontwikkelen in je productfeed bestand toe te voegen. Voorbeelden van deze optionale inputvelden zijn:

  • Materiaal (de materiaalsoort van het aangeboden product)
  • Omschrijving (een duidelijke omschrijving van het product)
  • Levertijd (de levertijd van het product, hoe eerder hoe beter)

Bovenstaande inputvelden zijn nog maar het begin van een productfeed. Naast deze velden komen er nog tal van optimalisatie werkzaamheden kijken bij het inzetten van een goed geoptimaliseerde productfeed. Zo kun je bijvoorbeeld optimaliseren door producten uit te sluiten, zoekwoorden te implementeren of de producten in te delen in de categorie waar de bezoeker baat bij heeft.

Er zijn nog veel meer successen die bereikt kunnen worden met productfeed optimalisatie en het op de juiste manier inzetten van feedmanagement. Wil je meer informatie over productfeed optimalisatie of over het opzetten van een productfeed? Neem dancontactop met n van onze specialisten.

Auteur: Rick ten Voorde