Google test ook in Nederland met 4 topposities voor Adwords

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De afgelopen dagen druppelen via diverse blogsberichten binnen over een experiment van Google waarbij er vier Adwords advertenties worden vertoond als topposities.

Test in Nederland actief

Ook in Nederland blijkt deze test actief te zijn, zoals te zien in onderstaande screenshot:

We hebben bij Adwise diverse zoekopdrachten getest, waarbij opviel dat n collega telkens vier topposities te zien kreeg, terwijl andere collegas bij dezelfde zoekopdrachten gewoon drie topposities zagen. Het lijkt er dan ook op dat het experiment alleen aan een deel van de gebruikers van Google wordt getoond.

Vier advertenties op desktop n mobiel

Zowel op desktop als op mobiele apparaten kunnen vier advertenties onder elkaar worden getoond:

Het is geen geheim dat Google steeds meer ruimte op de pagina met zoekresultaten gebruikt om advertenties te tonen. Tot nu toe was er echter altijd sprake van maximaal 3 topposities, maar Google lijkt nu te overwegen om dit los te laten. Dit kan grote impact hebben op zoekmachinemarketing, waarbij er nog meer ruimte wordt ingenomen door advertenties en de organische resultaten verder naar beneden schuiven.

Altijd vier topposities?

Of uiteindelijk alle gebruikers vier topposities te zien zullen krijgen is nog allerminst zeker. Google voert continu diverse experimenten uit en lang niet alle experimenten komen door de testfase. Totdat hier meer duidelijkheid over is moeten we er rekening mee houden dat een deel van de gebruikers vier topposities te zien krijgt en minder organische zoekresultaten.

Door: Wouter Nieuwerth