Google Social Search deze week nog live in Nederland

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het in februari gentroduceerde Google Social Search wordt inmiddels wereldwijd uitgerold. Nederland is deze week aan de beurt. Wat verandert er in de zoekresultaten en wat zijn de gevolgen voor het aanbod en rankschikking?

Op ons blog hebben wij al eerder aandacht besteed aan de activiteiten die Google onderneemt om de zoekresultatenmeer persoonlijk en sociaal te maken. Zo is inmiddels bekend dat sociale media een rankingfactoris geworden binnen Google resultaten. Afgelopen maart werd Google +1 onthuld aan het publiek. Er werd echter al eerder, in februari, aandacht besteed aan de introductie van Social Search. Destijds werd het onderstaande filmpje gepubliceerd, dat uitleg geeft over wat Social Search inhoud. Tot voor kort was er echter nog geen sprake van een uitrol van zowel Social Search als Google +1 in Nederland.

De uitrol van Social Search in Nederland

Google maakte 19 mei bekend dat ze Social Search naar 19 talen uit zullen rollen komende week. Vandaag ontdekten we dat de eerste effecten binnen Google.com. We verwachten deze invloeden komende week binnen de .nl versie te vinden. Google's +1 knop zal kort daarop volgen, zo heeft Google laten weten.

Het effect van Social Search op zoekresultaten

Sociaal zoeken, zoals het in Nederland heet, is pas zichtbaar als je bent ingelogd met je Google Account. Sites en pagina's die door vrienden genoemd zijn, worden uitgelicht met een korte notatie indien het medium waarop ze het publiceren gekoppeld is aan je account. Je kan deze koppelingen instellen via hetdashboardvan je account. Standaard zijn Google servicesals Buzz, Youtube, Reader, Gmail en Contacts gekoppeld. Deze worden gecombineerd met gegevens van Twitter, hoewel je deze laatste en meest informatierijke bron handmatig moet koppelen. Door de vete tussen Google en Facebook, is Facebook niet te koppelen. De bekende"Like" knoppen zullen er dus niet komen op korte termijn, terwijl Bing ondertussen druk bezig is om Facebook invloeden op te nemen in zoekresulaten.

Doordat alleen bezoekers met een Google Account en gekoppelde sociale media het effect ondervinden, blijft deze ingreep zeer beperkt. Daarentegen zijn het wel sterke signalen dat Google ook binnen de zoekresultaten druk bezig is om een inhaalslag te maken op het gebied van Sociale Media. De stappen worden zorgvuldig gezet en kleinschalig getest, om pogingen tot manipulatie van zoekresultaten en spamming in deze voorstadia te herkennen en uit te filteren. Deze lessen worden vervolgens gebruikt bij meer grootschalige aanpassingen in de toekomst.