Google Penguin 2.0 update

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Google is voortdurend bezig met het verbeteren van haar algoritmes en Penguin 2.0 is een update in haar algoritme. Deze update is gericht op het verbeteren van de zoekmachine resultaten door het algoritme te verbeteren welke spam detecteert. Websites die backlinks hebben die de nieuwe Penguin 2.0 update als spam detecteert zullen minder zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google. Maar wanneer moet je je zorgen maken? En wat kan je eraan doen als jouw website gedegradeerd is? In deze blog gaan we hier kort op in.

Aandachtspunten bij de Penguin 2.0 update

Google zal voornamelijk gaan kijken naar link spam. Van link spam is sprake wanneer er veel links op verschillende externe paginas worden geplaatst met weinig verschillende zoektermen als anchor tekst. Een hoog percentage backlinks met dezelfde anchor teksten zorgt voor een onnatuurlijk linkprofiel, terwijl het erg belangrijk is om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel aan te maken. De nieuwe update is gericht op onnatuurlijke linkprofielen om deze te bestraffen. Verder zal de nieuwe update van Google ook kijken naar backlinks op lage kwaliteit webpaginas en backlinks van linknetwerken (meerdere websites van dezelfde eigenaar). Ook dit soort links zullen in waarde afnemen.

Wanneer websites gebruik maken van advertorials, betaalde links en link spamming is de kans groot dat deze websites lager zullen ranken in Google. Dit wordt namelijk gezien als het benvloeden van de zoekresultaten en Google zal dit zeker gaan aanpakken om de zoekresultaten te verbeteren.

De ranking van mijn website is gezakt, en nu?

Het is belangrijk om direct het linkprofiel te onderzoeken. Hierbij moet er worden gekeken naar welke websites naar jouw website toe linken (backlinks). Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar slechte links. Deze links worden afgestraft door Google en het is dan ook verstandig om deze links direct te verwijderen. Vervang de spamlinks met kwalitatieve links. Let hierbij wel op dat Google ook kijkt naar de anchor teksten, beperk je dus niet tot n enkele anchor tekst maar wissel dit af.

Het is daarnaast belangrijk om deelbare content te realiseren. Maak gebruik van content marketing en laat de websitebezoeker content en links delen door content van hoge kwaliteit te creren, die interessant en relevant is voor de bezoeker.

Naast de hiervoor genoemde aspecten waarmee rekening moet worden gehouden zullen er nog meer aspecten zijn waar de nieuwe update naar zal gaan kijken en welke dus van invloed kunnen zijn op de ranking in Google. Deze moeten echter nog blijken uit verder onderzoek.

Effecten van de Penguin 2.0 update

Na de uitrol van de Penguin 2.0 update hebben we voor onze klanten onderzocht wat de effecten zijn (geweest) van deze update in het algoritme van Google. Hieruit is gebleken dat wij geen negatieve effecten hebben gezien voor onze klanten in de ranking in Google, naar aanleiding van onze diensten. Zelfs zijn er bij enkele klanten van ons positieve effecten geconstateerddoordatbedrijven met een hogere positie in de zoekresultaten van Google wel zijn gedaald na de uitrol van deze Penguin 2.0 update.

Benieuwd wat de effecten van de Penguin 2.0 update zijn voor jouw website? Het is mogelijk om bij Adwise een backlink profiel onderzoek te laten doen op problematische links. Hierbij kunnen slechte links aan Google worden gerapporteerd via de Google disavow tool dat ervoor zorgt dat de negatieve linkwaarde wordt ontkracht. Ook kan hiermee een mogelijke penalty worden opgeheven.

Bent u genteresseerd in een backlink profiel onderzoek of heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten.