Google past Google AdWords resultaten aan

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Sinds 2010 is Google aan het experimenteren met hoe en hoeveel Google AdWords-resultaten worden vertoond in de zoekresultaten. Sinds december 2015 test Google in Nederland met het tonen van vier topadvertenties in plaats van drie. Google heeft ons bevestigd dat ze dit op dit moment ook in Nederland voor alle commercile zoektermen doorvoeren.

Wat houdt de wijziging in?

Voor alle commercile zoektermen worden aan de rechterkant geen Google AdWords tekstadvertenties meer getoond. Bij transactionele zoekopdrachten worden nog wel Google Product Listing Ads getoond. Zie ook onderstaand voorbeeld van de zoekresultaten op de zoekterm "Samsonite koffers".

Hiermee lijken de zoekresultaten op desktop steeds meer op de zoekresultaten op mobiel. Naar alle waarschijnlijkheid worden de Product Listing Ads-resultaten (Google Shopping) in de toekomst ook nog prominenter weergegeven. Ook hier test Google al een tijdje mee, waarover je meer leest in ons blogartikel.

Wat zijn de gevolgen?

Het is natuurlijk niet duidelijk wat dit exact voor jouw online operatie betekent, maar we verwachten dat de volgende gevolgen in bepaalde mate voor iedereen gaan gelden:

  • De CPC's nemen toe (vooral voor advertenties op topposities), aangezien er minder resultaten te verdelen zijn (maximaal 7 i.p.v. 11) en het verschil tussende eerste vier resultaten en de overige resultaten toeneemt
  • De CTR van topposities neemt toe, aangezien er minder resultaten boven de vouw zijn
  • De CTR van Product Listing Ads neemt om dezelfde reden toe, waardoor dit belangrijker wordt en dus ook de CPC toeneemt
  • SEO verliest aan waarde in zijn totaliteit, er zijn namelijk minder organische resultaten boven de vouw zichtbaar, maar ook hier geldt dat topposities dus steeds belangrijker worden

Wat betekent dit concreet op korte termijn?

  • Sta je nu gemiddeld top 4, let er dan op dat het niet lang zal duren voordat je jouw positie (tegen de huidige CPC) verliest aan spelers die je overbieden
  • Sta je nu gemiddeld 5 t/m 7, houd dan rekening met een hogere CPC maar vooral ook minder bezoekers aangezien de CTR zal afnemen
  • Sta je nu gemiddeld 8 t/m 10, dan zul je tegen dezelfde CPC waarschijnlijk niet meer zichtbaar zijn

Voordelen

De gevolgen kunnen dus best ingrijpend zijn. Bedenk wel dat de Google AdWords resultaten aan de rechterkant slechts circa 15 procent van alle klikken ontvingen. Daarnaast biedt de wijziging van Google ook concrete voordelen, waaronder:

  • Voorheen werden alleen de advertenties op topposities (top 3) uitgebreid met advertentie extensies, maar dit geldt nu voor alle zeven resultaten
  • Advertenties worden nu altijd als "brede" variant vertoond, dus de advertentietekst kan hierop worden geoptimaliseerd (zo wordt de titel niet meer afgebroken)
  • Met organische resultaten kun je je relatief makkelijker onderscheiden van concurrenten, aangezien er geen afleiding meer is met AdWords resultaten aan de rechterkant

Alles naar paid

Het mag duidelijk zijn dat deze verschuiving Google meer inkomsten oplevert. Er zijn meer wijzigingen op komst die de organische resultaten laten ondersneuvelen ten opzichte van de betaalde resultaten. Zo worden de rich snippets met recensies langzamerhand niet meer vertoond bij organische resultaten (zie dit blogartikel voor meer informatie).

Weet wat het oplevert

Het wordt dus nog belangrijker dan ooit dat je gehele digital approach klopt en Google AdWords hierdoor effectief bijdraagt aan jouw eindresultaat. Daarnaast is het essentieel inzicht te hebben in wat Google AdWords nou cht oplevert, zodat je weet wat een klik echt mag kosten. Wil je meer weten? Spar vrijblijvend met ons!