Challenge us
menu

Google Analytics User Conference (GAUC) 2012, een inspirerende dag

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het Google Analytics User Conference (GAUC) 2012 is een inspirerend evenement voor gebruikers van Google Analytics dat Adwise ook dit jaar niet gemist heeft. Terwijl buiten het lentezonnetje volop scheen, hebben we op 21 maart 2012 in De Meervaart te Amsterdam veel inspiratie opgedaan hoe we meer uit Google Analytics kunnen halen.

De highlights GAUC 2012

De highlights van de dag waren de introductie van enkele updates en het ambitieuze verhaal van Sagnik Nandy, Senior Staff Software Engineer bij Google Analytics. Het werd tijdens de presentaties snel duidelijk dat Google Analytics de nadruk legt op de input van de gebruiker en dat Social Media meer dan ooit een belangrijke rol spelen.

Customer centric view

Sagnik Nandy liet weten dat Google Analytics momenteel bezig is met een vrij ambitieus plan. Ze realiseren zich maar al te goed dat het ons als gebruiker gaat om klanten. We willen weten wie tot onze doelgroep behoort en wat ze doen. Google gaat daarom meer en meer uit van een "customer-centric-view"benaderingen cookies zijn daarbij niet ideaal. Een duidelijk voorbeeld waaruit blijkt dat deze focus nu al doorgevoerd wordt is de multichannel-analyse waarbij je de stappen van elk bezoek kunt volgen, maar ook het percentage terugkerend verkeer.

Focus en toekomstplannen Google Analytics

Google Analytics gaf 21 maart via de presentatie van Sagnik Nandy een stukje vertrouwelijke informatie weg waarin hij liet weten bezig te zijn met de ontwikkeling van statistieken die op de gebruiker gebaseerd zijn (user-based) in plaats van session-based, op sessies (bezoeken) gebaseerde statistieken. We maken tegenwoordig gebruik van zoveel verschillende apparaten (mobiel, tablets, pc op het werk en thuis) dat het perfect zou zijn als je al die verschillende bronnen aan een bezoeker kunt koppelen. Iets wat met inlog gerealiseerd kan worden, maar waar misschien ook andere oplossingen voor zijn.

Toekomstmuziek of realiteit?

Toekomstmuziek? Misschien, maar het is wel iets om over na te denken en het toont aan dat Google Analytics er heel serieus mee bezig is, wat ook blijkt uit het feit dat ze dit technisch al met Youtube (succesvol) aan het testen zijn. Ze gaan graag met Google Analytics gebruikers in discussie, of je nou sceptisch bent of er 100% achter staat. De moraal van het verhaal? Google roept ons allemaal op je mening te geven om samen tot optimale oplossingen en statistieken te komen.

En dan weer even terug naar het heden... We delen graag wat meer informatie over de verschillende updates die Google tijdens de GAUC behandeld heeft:

  1. Social Media Reporting
  2. Attribution Modeling
  3. Flow Visualisation
  4. Realtime Reporting

Update 1: Social Media Reporting

Een update die 20 maart is gentroduceerd door Google is Social Reporting. Eentje waar Google zelf erg trots op is. De basis van dit nieuwe rapport is dat je de waarde van Social Media veel beter kunt inschatten. Zo zie je in n oogopslag de conversies via het volgende overzichtsrapport:.

Google Analytics Social Value rapport

Daarnaast kun je zien wat er bijvoorbeeld met content van je site (die deelbaar is) gebeurt buiten je website. Een perfecte uitbreiding. Enig nadeel dat tot nu toe alleen specifieke bronnen deze informatie delen met Google Analytics, en Facebook en Twitter (nog) niet mee doen. Google+ hoort natuurlijk wel in het rijtje thuis.

Deze uitbreiding wordt de komende weken uitgerold voor alle Google Analytics gebruikers. We zijn erg benieuwd hoe het er in de praktijk uitziet en wat je er allemaal mee kan. We hopen natuurlijk dat Facebook en Twitter ook mee gaan doen, want dit lijkt een zeer waardevolle rapportage.

Update 2: Attribution modeling

Dit is misschien wel de mooiste uitbreiding die op het programma staat. Attribution modeling zal echter eerst alleen beschikbaar worden voor premium accounts. Door middel van regels kun je waarde geven aan elke individuele verkeersbron. Er zijn vijf standaardmodellen en je hebt de ruimte om custom rules in te stellen.

Stel je voor dat een bezoeker bijvoorbeeld een conversiepad heeft gevolgd dat er als volgt uitziet: Adwords Direct Direct, waarbij de bezoeker bij de eerste keer direct de site heel snel weer verlaten heeft. De eerste keer direct is dan veel minder waard dan de tweede keer. De waarderegel koppel je dan aan bijvoorbeeld tijd op site. Ook kun je bijvoorbeeld minder credit aan direct geven in vergelijking tot verkeer via Google Adwords. Hier kun je vrij ver in gaan qua regels en combinaties.

Wij kunnen in elk geval niet wachten en hopen dat dit snel voor iedereen wordt doorgevoerd, maar daar deed Google Analytics helaas geen uitspraken over. Een heel nuttige uitbreiding voor rapportages en internetstrategien.

Update 3: Flow visualisation

Google Analytics gaat Flow Visualisation verder uitbreiden. Zo komt er de mogelijkheid om periodes te vergelijken in de flow-visualisatierapporten. Iets wat handig is voor "goal flow visualisation" voor bijvoorbeeld e-commercesites waarmee je diverse conversiestappen in een mooie flowafbeelding in kaart kunt brengen en in n oogopslag periodes kuntvergelijken.Daarnaast komt er een visueel rapport voor events. Superinteressant voor sites met veel interactie.

Update 4: Realtime reporting

Realtime reporting gaat verder uitbreiden. Enkele aspecten hiervan heeft Google al doorgevoerd. Zo kun je verder inzoomen (bijvoorbeeld naar land en plaats) en komen er meer filtermogelijkheden.

Een sterk gekoesterde wens van Analytics gebruikers, die wij ook delen, is het realtime volgen van conversies. Dit wordt binnenkort realiteit!

We houden u op de hoogte

We kijken uit naar alle nieuwe updates en hebben weer veel kennis opgedaan. We houden u natuurlijk op de hoogte van alle ontwikkelingen over Google Analytics.Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Auteurs: Marloes Karman & Rick ten Voorde

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23