Google Analytics: Summit & User Conference 2015

Juni is een drukke maand voor onze webanalisten. Eerst de Google Analytics Summit. Het internationale congres waarin Google de nieuwste ontwikkelingen van haar analytics dienst met haar partners en premium klanten deelt. Daarna de Google Analytics User Conference. Het Nederlandse gebruikersevenement waarin bureaus hun kennis delen via trainingen en presentaties.

Marco Wekking was op beide evenementen aanwezig. In deze blog een kort verslag van zijn ervaringen.

Google Analytics Summit 2015

Op 7 juni vloog ik naar San Francisco om me laten te informeren over de nieuwste Google Analytics ontwikkelingen. Het jaarlijkse evenement stond dit jaar in het teken van veranderend gebruikersgedrag. Waar gebruikers voorheen de tijd namen om in enkele momenten de site te bekijken, producten te vergelijken en aankopen te voltooien, daar handelen ze nu in meer momenten die sneller verlopen en op meer manieren plaatsvinden.

Google Analytics Summit 2015 Google Analytics Summit 2015

Met deze verandering in het achterhoofd werden nieuwe mogelijkheden gepresenteerd. Voor verschillende nieuwe functionaliteiten hebben wij ons al ingeschreven voor de Whitelist. We kijken er naar uit deze nieuwe functies binnenkort te gaan testen. Helaas mogen deze nu nog niet gedeeld worden. Alle inhoud valt namelijk onder NDA.

Google Analytics User Conference (GAUC) 2015

Volgepakt met nieuwe kennis vloog ik terug naar Schiphol, om de dinsdag daarop samen met collega Thijs Wolbers Google Tag Manager trainingen te geven tijdens de Training Day. In drie sessies leerden 75 deelnemers paginaweergaven, kliks op links, formulierverzendingen, en YouTube videos meetbaar te maken op een speciaal voorbereide testsite. De training was zo opgezet, dat deelnemers die al bekend waren met de basis verder konden met geavanceerdere functies. Dit terwijl deelnemers die voor het eerst met Google Tag Manager gingen werken extra tijd konden besteden aan de eerste onderdelen.

Google Analytics User Conference (GAUC) 2015 Google Analytics User Conference (GAUC) 2015

De dag erna presenteerde Daan Loohuis op de conference day. Onderwerp van zijn verhaal was de toegevoegde waarde van Google Analytics maatwerk. Standaard geeft Google's dienst veel interessante informatie, maar bedrijfscontext ontbreekt. Hierdoor wordt slechts gedeeltelijk inzichtelijk welke campagnes en welk websitegedrag het meest waardevol zijn. Met de komst van Google Tag Manager en Universal Analytics kan contextinformatie in veel gevallen eenvoudig worden aangevuld.

Vijf waardevolle inzichten

Terwijl Daan zijn verhaal presenteerde, maakten Thijs en ik gebruik van de kans om aan te schuiven bij presentaties van collega-bureaus. Tussendoor genoten wij van de keynotes van Peter O'Neill, Krista Seiden en Simo Ahava.

Vijf gepresenteerde inzichten die we willen benadrukken:

  1. Wees pragmatisch. Google Analytics is een hulpmiddel, geen doel op zich. Maak een kosten/baten afweging bij het maken van implementaties en analyses. Er is veel mogelijk, maar niet alles is de moeite waard.
  2. Google Tag Manager is geen oplossing dat het meten van je website onafhankelijk maakt van je website ontwikkelaar. Het maakt meten makkelijker, en geeft mogelijkheden om zelf een stukje extra te ontwikkelen, maar er blijft afhankelijkheid.
  3. Google Analytics is een platform voor miljoenen organisaties. Daarom is het standaard niet afgestemd op jouw organisatie. Investeer in een implementatie waarin deze afstemming wordt gerealiseerd, maar respecteer de 90/10 regel. Investeer 10% in technologie, 90% in mensen.
  4. Beoordeel campagnes niet alleen via de standaardrapporten. Standaardrapporten laten zien hoeveel sessies waarin conversies zijn gerealiseerd voortkomen uit welke campagnes. Sessies voor deze 'last click sessions' worden niet meegenomen, terwijl deze in werkelijkheid bijdragen. Gebruik multi-channel rapporten om inzicht te krijgen in het ondersteunende effect van campagnes, en neem dit mee in de beoordeling.
  5. Configureer microdoelen. Hoewel de uiteindelijke prestatie van je online middelen gemeten wordt via macrodoelen, is het niet een goed idee om campagnes enkel te sturen op macrodoelen. Of een gebruiker converteert, is namelijk voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van je website. Hierdoor is het mogelijk dat campagnes de juiste bezoekers binnenhalen voor lage klikkosten, terwijl ze relatief weinig bijdragen aan het einddoel. Door microdoelen te configureren waarvan het succes enkel een gevolg is van de kwaliteit van campagnes, kan geleerd worden waar het beste in geïnvesteerd kan worden. De website, of de campagnes.

Slides van de keynote sprekers zijn te vinden in de GAUC LinkedIn groep.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Als allround marketing partner heeft Adwise zich keer op keer bewezen. Proactief meedenken en kennis op meerdere gebieden heeft geleid tot een zeer succesvolle en vruchtbare samenwerking!

Roman Bosch
Partly
Review van Partly over Partly

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL