Google Analytics Q&A: Wat is Google Analytics Real-Time?

Met Google Analytics Real-Time kan je zien wat er op dit moment gebeurt op je website. Hoeveel bezoekers er nu op je site aanwezig zijn, welke pagina’s ze bezoeken en waar de bezoekers vandaan komen kan je onder andere zien via Google Analytics Real-Time. Met deze informatie kan je snel fouten in campagnes opsporen en kijken welke effecten campagnes en Social Media activiteiten hebben.

Wat is Google Analytics Real-Time?

Je krijgt inzicht in het huidige aantal bezoekers op een bepaalde website. De realtime rapporten worden constant bijgewerkt en de gegevens die worden getoond zijn van maximaal een paar seconden geleden. 

Google Analytics real time dashboard 

Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van een realtime rapport in Google Analytics. Zo is te zien dat er op dit moment 12 actieve bezoekers te vinden zijn op de website, waarvan 92% nieuwe bezoekers zijn en 8% terugkerende.  Ook worden de belangrijkste verwijzingen weergegeven. Ook worden er specifieke pagina’s weergegeven, waar de meeste bezoekers op zijn geweest.

Met Google Analytics Real-Time is het mogelijk om ook inzicht te krijgen in:

  • Waar bezoekers vandaan komen op basis van geografische locatie
  • Zoekwoorden waarmee bezoekers via een zoekmachine op de site zijn gekomen
  • Bezoeken per verkeersbron

Waar kan je Google Analytics Real-Time voor gebruiken?

  • Het controleren van campagnes. Met de Real-Time rapporten kan je controleren of de campagnes van de juiste tags zijn voorzien en dus goed worden bijgehouden. Dit kan voordat de campagne wordt gelanceerd. Binnen enkele seconden kan je zien of de metingen van de campagne goed doorkomen, maar ook 404 pagina’s kan je gelijk vinden en aanpassen.
  • Via Google Analytics Real-Time is het mogelijk om direct te zien of een nieuwsbrief voor traffic zorgt.
  • Het meten van je Social Media activiteiten. Wanneer je bijvoorbeeld een blog van jouw website deelt op een Social Media kanaal, kan je direct zien of er bezoekers op jouw website komen met als verwijzende site het desbetreffende Social Media kanaal.

Waar kan ik de Google Analytics Real-Time rapporten vinden?

Wanneer je naar het dashboard in Analytics gaat, kan je aan de linkerkant onder “standaard rapporten” de optie Realtime aanklikken:

Google Analytics Real-Time

Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staan u graag te woord!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Joran Wermer van Elektramat

De vooraf opgestelde doelen zijn ruimschoots behaald en wij zijn dan ook zeer tevreden over Adwise en haar werkwijze

Joran Wermer
Elektramat
Review van Elektramat over Elektramat

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL