Google Analytics Q&A: Waar vind ik het aantal bezoeken per land uit betaald zoekverkeer terug?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

In deze blogpost behandelen we weer een specifieke vraag over Google Analytics. Deze vraag luidt:

Waar vind ik het aantal bezoekers per land uit betaald zoekverkeer terug?

Je zou verwachten dat deze gegevens te vinden zijn onder het kopje AdWords (onder "Advertenties") in Google Analytics. Maar wanneer je gaat kijken onder campagnes is het al snel duidelijk dat het niet mogelijk is om te filteren op plaats, regio of land. Maar waar in Google Analytics kun je dit dan wel terugvinden?

Het demografierapport in Google Analytics

Je vindt deze data via het demografierapport in Google Analytics. Selecteer (nadat je ingelogd bent) bovenaan in de oranje balk "standaardrapporten", kies vervolgens aan de linkerkant doelgroep, waarna je demografie en vervolgens locatie selecteert:

Google Analytics Demografierapport

 

Nu zijn er twee mogelijkheden om het aantal bezoekers per land uit betaald zoekverkeer terug te vinden:

  1. Via geavanceerde segmenten
  2. Via secundaire dimensie

Betaald zoekverkeer per land via geavanceerde segmenten

Onder het kopje locatie in Google Analytics klik je op geavanceerde segmenten:

Geavanceerde segmenten Google Analytics

Vervolgens krijg je een overzicht van segmenten waaruit je kunt kiezen. Hiermee filter je de gegevens en isoleert Analytics de informatie (per geselecteerde segment) in het rapport:

Je selecteert nu betaald zoekverkeer en klikt op toepassen. Nu krijg je een wereldkaart te zien, met hierin aangegeven uit welke landen de bezoekers komen waarvoor wordt betaald:

Onder de wereldkaart wordt een lijst weergegeven met hierin onder andere het land/gebied, het medium en het aantal bezoeken:

Bovenstaande lijst geeft dus duidelijk aan uit welke landen het betaalde zoekverkeer komt, maar ook hoeveel personen uit een bepaald land de website hebben bezocht.

Betaald zoekverkeer per land via secundaire dimensie

De tweede optie is om vlak boven de lijst op het rapport op secundaire dimensie te klikken, daar te zoeken op medium en deze te selecteren.

Vervolgens klik je op geavanceerd zoeken en selecteer je hetgeen waarop je wil filteren. Wanneer je op medium filtert is het mogelijk om op cpc (betaald zoekverkeer) te zoeken:

Klik vervolgens op toepassen, waarna wederom de lijst tevoorschijn komt met hierin onder andere het land/gebied, het medium en het aantal bezoeken:

Doordat de geavanceerde filter aanstaat, met de term cpc, komt alleen het betaalde zoekverkeer naar voren in de lijst.

Als je vervolgens verder wil filteren (bijvoorbeeld als je een specifiek land eruit wil pikken), klik je op bewerken achter het vak geavanceerd filter AAN. Zoek naar land en klik deze aan.

Vul het land in dat je eruit wil pikken (let op dat Google Analytics het land vaak in het Engels weergeeft) en klik op toepassen.

Vragen over Google Analytics

De komende periode gaan we nog meer specifieke vragen beantwoorden. Heb je een bepaalde vraag, aarzel nietcontactop te nemen met Adwise.

Auteur: Rene Nijhuis