Dynamische advertenties in Google Adwords

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Google heeft al enige tijd een test lopen waarbij dynamische Google AdWords advertenties worden gemaakt en gebruikt. Dynamische advertenties zien er hetzelfde uit als de normale tekstadvertenties, het verschil zit hem in het feit dat Google deze advertenties zelf genereert. Er hoeven geen zoekwoorden te worden gekozen en advertenties hoeven niet handmatig te worden gestopt wanneer de producten bijvoorbeeld niet op voorraad zijn.

Google AdWords gebruikt dezelfde technologie als bij organisch zoeken om te bepalen wanneer advertenties moeten worden weergegeven. Duidelijk is dat dit zeer interessant is voor de (grotere) webshops met automatische voorraad systemen.

Hoe werken dynamische advertenties?

In AdWords kan worden aangegeven welke delen van de website moeten worden gebruikt voor de dynamische advertenties door dynamische advertentiedoelen te maken. Deze kunnen worden bepaald door een bepaalde categorie, specifieke woorden, titels of URLs.

De advertentie wordt geactiveerd door middel van een relevante zoekopdracht in plaats van een zoekwoord uit de opgegeven lijst. Op het moment van de zoekopdracht creert Google de title en bestemmings-URL op basis van de zoekterm. De beschrijvingszinnen worden bepaald aan de hand van een vooraf ingegeven sjabloon.

Voor de beoordelingspunten voor de advertenties, zoals kwaliteitscore, positie en cpc , gelden dezelfde regels als voor de normale tekstadvertenties. Wanneer een zoekwoord in een bestaande campagne staat zal deze altijd voorrang krijgen.

Wat zijn de voordelen?

Het grootste voordeel is dat er nooit advertenties worden getoond voor producten die niet leverbaar zijn of paginas die zijn verwijderd. Hiervoor hoeven, wanneer op de juiste manier gemplementeerd, geen handmatige handelingen te worden uitgevoerd. Een aantal bijkomende voordelen zijn dat de advertentie altijd wordt gegenereerd aan de hand van de zoekopdracht waardoor de relevantie hoog is. De CTR zal hierdoor hoger worden en de gemiddelde CPC lager. Wanneer producten of prijzen regelmatig worden aangepast helpen de dynamische advertenties ook bij het actueel houden van het aanbod en de verkoopprijzen die gecommuniceerd worden.

In het display-netwerk is het ook mogelijk dynamische advertenties te gebruiken, hierdoor zal het bereik van de advertenties vergroten.

Hoe pas ik het toe?

Om het toe te passen moeten de volgende stappen worden doorlopen:

Maak een nieuwe campagne

Selecteer de campagne instellingen en schakel het selectievakje Dynamische advertenties in het zoeknetwerk in. Klik op extensie selecteren en nieuwe extensie maken

Maak een advertentiegroep

Selecteer dynamische advertentie in zoeknetwerk. Klik op tracking toevoegen en maak de advertenties meetbaar door parameters toe te voegen. Selecteer alle paginas naast dynamische advertentiedoelen in het gedeelte automatische targeting en maak een nieuwe advertentie.

Target uw advertentie

Klik op het tabblad automatische targeting en selecteer Weergeven: Dynamische advertentiedoelen. Klik op dynamisch advertentiedoel toevoegen en selecteer de paginas die u wil toevoegen, dit kan ook per groep.

Voor de grotere websites zijn dynamische advertenties zeer interessant, toch zijn er voor de kleinere websites ook zeker kansen om hiermee resultaat te behalen of uw Google AdWords campagne te verbeteren. Heeft u vragen over het toepassen van deze nieuwe functie van Google AdWords, of wilt u weten hoe deze methode van zoekmachine adverteren voor u interessant kan zijn, neem dan contact op met onze specialisten.

Geschreven door: Niels Hobert