Google Accelerated Mobile Pages

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De gebruikerservaring van een website is zeer belangrijk. Goede websites presteren beter, scoren beter en behalen meer resultaat. Daarom is het natuurlijk belangrijk om te blijven innoveren!

Laadsnelheid is n van de belangrijkste items voor de usability van een mobiele website. Google wil bedrijven hier graag bij helpen en Google AMP biedt hiervoor de mogelijkheden.

Wat is Google AMP?

Google Accelerated Mobile Pages, afgekort tot AMP, is een nieuwe webstandaard die het laden van mobiele paginas extreem versnelt. Het bestaat uit 3 onderdelen: AMP HTML, AMP JS & AMP Cache. De HTML bevat een set van vooraf gedefinieerde tags en AMP JS zorgt ervoor dat alle externe javascript asynchroon wordt ingeladen waardoor het sneller werkt. Bovendien wordt de kern van de pagina eerst geladen. Denk hierbij aan de content en daarna pas de trackingcodes. AMP Cache is optioneel, maar zorgt ervoor dat paginas door Google worden bewaard waardoor ze sneller beschikbaar zijn voor gebruikers.

Met de integratie van AMP op je website maak je een aantal concessies met betrekking tot de opmaak en opbouw van de paginas, maar zorg je er wel voor dat webpaginas tot 10 keer sneller laden; ze zijn bedoeld om rich content op webpaginas supersnel te laden. Dit komt de gebruikerservaring natuurlijk ten goede.

Bekijk hier de introductievideo door Google:

Instant Articles op Facebook

Dit project van Google is vergelijkbaar met Facebook Instant Articles. Voordeel is echter dat je hierbij je eigen website aanpast en niet in Facebook bouwt. Bovendien heb je qua opmaak met Google AMP veel meer in eigen hand.

Wanneer pas je Google AMP toe?

Duik eens in Google Analytics en bekijk hoeveel procent van je bezoekers uit mobiel verkeer afkomstig is. Het aandeel mobiel begint steeds groter te worden en de hoeveelheid verkeer is nog steeds fors aan het groeien. Deze bezoekers kun je met AMP een snellere website aanbieden.

Daarnaast is het erg geschikt voor websites die regelmatig nieuwe content delen. Deze updates worden razendsnel gendexeerd door Google en worden bovendien prominent weergegeven tussen de resultaten. Daarnaast heeft de bezoeker ook nog eens een (vaak) veel betere gebruikerservaring

VolgensGoogleis AMP op dit momentin 12 verschillende landen uitgerold: Brazili, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, India, Indonesi, Itali, Mexico, Japan, Rusland en de Verenigde Staten. Wanneer het ook in Nederland beschikbaar komt is nog niet bekend.

Voor- en nadelen

Momenteel richt Google zich met AMP voornamelijk op nieuwssites, maar ook websites die regelmatig nieuwswaardige content delen zijn gebaat bij AMP. In de toekomst wordt dit waarschijnlijk verder uitgebreid door Google, maar vooralsnog staat het in de kinderschoenen.Wil je dus een razendsnelle site, content die snel indexeerbaar is en voorop lopen met de nieuwste techniek? Dan is AMP een goede keuze.

Je kunt op je mobiel al een voorbeeld bekijken van AMP op: g.co/amp(alleen op mobiel)

Meer weten?

Ben je enthousiast geworden over Google AMP en wil je hier graag meer over weten? Neem dan contactop met ons en we vertellen we je graag meer over de mogelijkheden.

Auteurs: Niels Hobert & Okke Heusinkveld