Geen zoektermen meer in Google Analytics voor ingelogde gebruikers

Gisteren heeft Google via een blogbericht aangekondigd dat het SSL- gecodeerde zoeken de standaard wordt als je ingelogd bent met een Google account. Als je ingelogd bent met je Google account wordt je namelijk direct doorgestuurd naar de https pagina van Google in plaats van de normale http pagina. De gegevens worden bij deze https protocol versleuteld verzonden en dit zorgt ervoor dat niemand je kan ‘afluisteren’ want niemand kan zien waar je op hebt gezocht of wat je hebt bezocht. Deze verandering zal de komende weken voor iedereen merkbaar zijn en alleen in Google.com, aldus Google.

Google geeft aan dat ze de dit doen om de persoonlijke zoekresultaten van de gebruikers te beschermen. Volgens Google is deze verandering in het bijzonder belangrijk wanneer je online gaat terwijl je een onbeveiligde internet verbinding gebruikt. Denk hierbij aan een WiFi hotspot in een vliegtuig of een trein.

Gevolgen voor Google Analytics gebruikers

Zodra een bezoeker, ingelogd met een Google account,  jouw website bezoekt vanuit een organische Google-zoekopdracht zullen alle analytische diensten deze herkennen als een organische zoekopdracht.  Dit geldt dus ook voor Google Analytics maar waar het verschil ligt, is dat de analytische diensten niet langer het zoekwoord meldt die de bezoeker heeft gebruikt om jouw website te vinden.

Google Analytics meet wel nog steeds al het organisch verkeer, je kunt dus nog steeds de conversie percentages en segmentaties etc. zien, maar niet meer tot op zoekwoordniveau. Het opvallende is dat de cost-per-click zoekgegevens niet worden aangetast. Bij Google AdWords campagnes kun je dus nog steeds zien op welke zoekwoorden is gezocht en via welke termen men op de site is binnengekomen.

Auteur: Renée Nijhuis

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Als allround marketing partner heeft Adwise zich keer op keer bewezen. Proactief meedenken en kennis op meerdere gebieden heeft geleid tot een zeer succesvolle en vruchtbare samenwerking!

Roman Bosch
Partly
Review van Partly over Partly

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL