De gevolgen van de AVG/GDPR voor digital advertising - AVG serie: deel 4

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Dat 25 mei 2018 de nieuwe privacywetgeving in werking treedt moge geen nieuws meer zijn. Deze wetgeving betekent veel voor het verzamelen, opslaan en gebruiken van data en heeft veel concequenties op gebied van digital advertising. Eerder in onze AVG/ GDPR serie is te lezen wat de impact van deze wet-, en regelgeving voor Digital Marketeers en specifiek voor E-mailmarketeers en Analytics betekent. Nick en Wouter leggen in een artikel op Marketingfacts uit wat het gevolg voor digital advertising is.

Wie moet er om toestemming vragen?

De meeste artikelen die er tot nu toe over de AVG/ GDPR zijn verschenen gaan in op gevallen waarin er om toestemming gevraagd moet worden en de actie bij de lezer ligt. In het geval van advertising zijn er gevallen te bedenken waarin je wl gebruik maakt van persoonlijke data maar waarbij je zelf (als adverteerder) niet degene bent om toestemming te vragen. Vaak maak je als adverteerder gebruik van platformen als die van Google en Facebook. Deze platformen kunnen de data niet zomaar inzetten zonder toestemming van gebruikers. Om helder in kaart te brengen wie er per platform verantwoordelijk is voor de toestemming hebben we dit voor de belangrijkste advertentieplatformen uitgezocht.

Google AdWords en Microsoft Bing Ads

Advertentieplatformen Google AdWords en Microsoft BingAds zorgen samen voor grofweg 20 proces van lle mediabestedingen in Nederland. Een onmisbare bron voor veel websitebezoekers. Beide 'advertentie reuzen' hebben functies waarbij je veel te maken hebt met de wetgeving. Per functie hebben wij de gevolgen op een rij gezet.

Campagnes in het zoeknetwerk

De platformen van Google en Microsoft hebben veel overeenkomsten, vandaar dat wij deze categorien samen behandelen. De functies waarbij je als adverteerder veel met de wetgeving te maken hebt zijn als volgt:

  • Demographics for Search Ads (SFSA)
  • Campagnes in het displaynetwerk
  • Remarketing en RLSA
  • Similar audiences
  • Customer match
  • Gmail Sponsored Promotions
  • Shopping
  • Videocampagnes
  • Universal app campaings

Meer lezen over het gebruik van de gevolgen voor digital advertising?

Lees het complete artikel van digital advertising marketeers Nick Oltvoort en Wouter Nieuwerth op Marketingfacts.