“Facebook Offers”: aanbiedingen via je statusupdate

Bedrijven kunnen met de statusupdate in Facebook veel meer dan alleen een statusupdate plaatsen. Het is ook mogelijk om aanbiedingen, evenementen, mijlpalen en vragen te plaatsen op Facebook via deze statusupdate. In deze blog zullen we dieper ingaan op de functie “Facebook Offers”.

Wat is “Facebook Offers”?

“Facebook Offers” zijn aanbiedingen voor consumenten die je als bedrijf via een statusupdate op je Facebook pagina plaatst. Denk hierbij aan kortingsbonnen of coupons. Deze aanbiedingen zijn zichtbaar voor jouw fans, maar ook voor iedereen die via Facebook Places incheckt. Facebook gebruikers kunnen de aanbieding claimen en ontvangen deze aanbieding per e-mail. Na het claimen, zal de aanbieding op het prikbord van diegene die het heeft geclaimd verschijnen. Hierdoor wordt het bereik van de aanbieding snel vergroot, het is nu namelijk ook zichtbaar voor de vrienden van die persoon.

“Facebook Offers” gratis gebruiken

Voor “Facebook Offers” moet er al een tijdje worden betaald, tenzij je al een advertentie via Facebook hebt lopen. Aanbieders moeten minimaal $5 besteden op gerelateerde advertenties of aan het promoten van de “Facebook Offer”. Wanneer je al bestaande advertenties hebt lopen via Facebook, is het gebruik maken van “Facebook Offers” dus helemaal gratis.

Hoe werkt het?

Om te beginnen log je gewoon in op Facebook met het account van de (bedrijfs)pagina. 

Facebook offers stap 1

Vervolgens kies je in plaats van status de optie “aanbieding, evenement”, zoals in bovenstaande afbeelding. Hierna krijg je het volgende overzicht te zien:

Facebook offers stap 2

In bovenstaande afbeelding kies je voor aanbieding, waarna je een optie krijgt waar personen de aanbieding kunnen claimen:

Facebook offers stap 3

Facebook geeft drie opties, zoals in bovenstaande afbeelding te zien is:

  1. Alleen in de winkel
  2. In de winkel en online
  3. Alleen online

Hiermee is het mogelijk om met één klik aan te geven waar de aanbieding te claimen is. Wanneer je voor de optie alleen online kiest, moet je aangeven op welke URL deze aanbieding te claimen is. Optioneel kunnen hier ook inwisselcodes aan worden toegevoegd. Wanneer je gebruik maakt van een inwisselcode, hebben je klanten deze code nodig om gebruik te kunnen maken van je aanbieding. Vervolgens ga je aan de slag met de opmaak, opbouw en eventuele beperkingen. 


Stap 1: kies een miniatuurafbeelding

Kies een afbeelding van het product waarvoor de aanbieding geldt. De afmetingen voor deze afbeelding is 90 x 90 pixels.

Stap 2: Maak een pakkende titel
Zorg voor een krachtige titel die mensen ‘triggert’ om de aanbieding te claimen. Hou hierbij in het oog dat de titel uit maximaal 90 tekens mag bestaan. Uit deze 90 tekens moet het voor consumenten duidelijk worden wat het voordeel is van deze aanbieding. De titel of kop is namelijk het enigste stukje tekst wat zichtbaar zal worden.

Stap 3: Beperkingen
Hierbij kunnen twee dingen worden aangegeven: de vervaldatum en het aantal keer dat de aanbieding geclaimd mag worden. Zorg voor een redelijke vervaldatum, zodat potentiële klanten de tijd hebben om de aanbieding te claimen.

Stap 4: Een streepjescode
Deze stap is optioneel en maakt het mogelijk om een streepjescode aan de aanbieding toe te voegen.

Stap 5: Voorwaarden
Wanneer je klanten moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden om van de aanbieding gebruik te kunnen maken, kan dit worden toegevoegd aan de aanbieding. Deze tekst mag maximaal bestaan uit 900 tekens. Maar let hierbij wel op dat deze 900 tekens niet helemaal benut hoeven te worden. Zorg vooral voor een duidelijke maar korte omschrijving.

Het resultaat

Wanneer je alles hebt ingesteld krijg je eerst een voorbeeld te zien. Wanneer je de aanbieding goed vindt kun je hem direct plaatsen. Hierbij krijg je nog een optie om de aanbieding te tonen aan je fans of aan een specifieke doelgroep op basis van twee kenmerken: taal en locatie.

Zie hieronder een voorbeeld van een Facebook aanbieding van een klant van ons, Frederique’s Choice:

Facebook Offers resultaat

In bovenstaande afbeelding is ook te zien dat 83 mensen deze aanbieding hebben geclaimd, waardoor deze aanbieding op de nieuwsoverzichten te zien is van deze 83 personen. Hierdoor is het bereik van de Facebook aanbieding van Frederique’s Choice sterk vergroot, want ook vrienden van degenen die de aanbieding hebben geclaimed worden nu bereikt.

Wil je meer weten over deze functie of ben je benieuwd hoe Social Media voor jouw marketingdoelen efficiënt kan worden ingezet? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze Social Media specialisten.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Marc ter Haar van Koffergigant

Samen met Adwise werken we al jaren aan onze SEO strategie en zien we sterke resultaten ondanks de hevige concurrentie

Marc ter Haar
Koffergigant
Review van Koffergigant over Koffergigant

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL