Facebook Global Pages als uitkomst voor internationale merken

Facebook internationale pagina’s (Facebook Global Pages) is een perfecte oplossing voor internationaal georiënteerde merken. Hiermee worden de voordelen van een internationale merkpagina gecombineerd met de kracht van een lokale pagina. De pagina’s hebben één universele merknaam, één totaal aantal fans, één persoonlijke URL en globale statistieken voor de volledige fanbase. Voor onze internationaal georiënteerde klant Atkins hebben we een dergelijke structuur opgezet. In deze blog lees je hier meer over. 

Waarom Global Pages?

Atkins is een internationaal merk in fast moving consumer goods dat in verschillende landen actief is. Op Facebook heeft het merk per land een Facebookpagina. Facebook Global Pages was een logische stap. Deze structuur maakt het mogelijk om hun wereldwijde merk te beheren en het toch lokaal te houden.

Het voordeel van een internationale fanpagina is dat je hele fanbase op één pagina zit. En er zit strength in numbers! Daarnaast heb je met een dergelijke structuur als merk meer controle over je brand identity. Het voordeel van de lokale pagina’s is dat de lokale marketeers meer vrijheid hebben en dat de engagement op deze pagina’s vaak hoger is dan op internationale pagina’s. Verderop in deze blog lees je meer over de voordelen.

Hoe richt je Global Pages in?

Met Facebook Global Pages biedt Atkins hun community een lokale ervaring. Atkins creëert content voor hun wereldwijde publiek op basis van hun locatie en de taal die ze spreken. Mensen die op Facebook zoeken naar Atkins worden dankzij de nieuwe structuur nu automatisch doorgestuurd naar de juiste pagina. Hiervoor is een extra laag toegevoegd om bezoekers naar de juiste pagina te leiden (op basis van enerzijds hun IP adres en anderzijds de taal die is ingevoerd in hun profiel). Deze laag is de default pagina die we aanvullend hebben ingericht.

Facebook Global Pages

De opbouw 

Om de Global Pages structuur in te richten is een specifieke opzet noodzakelijk. 1 rootpagina werkt onzichtbaar en overkoepelend boven de verschillende landen (marktpagina’s) en de standaardpagina.

Marktpagina’s

De marktpagina’s (de landenpagina’s) maken het voor Atkins mogelijk om te bepalen wie waar naartoe doorgestuurd wordt op basis van waar ze wonen en welke taal ze spreken.
Zie je als bezoeker uit Frankrijk toch liever de Engelstalige pagina, dan kan je de regio makkelijk zelf wijzigen onder de button “More” op de pagina zelf.

De standaardpagina

Dit is waar een Atkins fan naar wordt omgeleid als hij of zij niet aan een van de criteria voldoet om naar een marktpagina te worden geleid. Deze pagina fungeert ook als de belangrijkste URL voor de Atkins paginastructuur (www.facebook.com/AtkinsInternational). Wanneer mensen naar de standaardpagina gaan worden ze automatisch doorgestuurd naar de juiste pagina (marktpagina of standaardpagina). Indien er geen overeenkomst is, wordt de standaardpagina getoond. 

De rootpagina

Deze pagina is onzichtbaar en kijkt uit over de hele structuur. De rootpagina geeft Atkins uitgebreide inzichten over de hele structuur. De beheerders van de rootpagina kunnen ook de Global paginastructuur beheren (bijvoorbeeld toevoegen/verwijderen landen en bewerken van pagina's).

Global Pages

Voordelen van Global Pages

De voordelen voor Atkins

  • Alle pagina’s laten het totaal aantal fans en People Talking About (PTAP) van alle pagina’s samen zien. Atkins heeft nu een fanbase van ruim 69K personen. Bij het samenvoegen leidt dit tot een boost voor alle individuele pagina’s - het toont aan dat de pagina succesvol en relevant is.
  • Ondanks dat de pagina’s aan de voorkant één pagina vormen zijn het aan de achterkant nog steeds zelfstandige pagina’s. Er kunnen nog steeds beheerders per land worden ingesteld, lokale postings worden geplaatst en de statistieken zijn ook per land te bekijken.
  • Gebaseerd op IP locatie en/of ingestelde taal op het Facebook profiel wordt de bezoeker doorgelinkt naar de juiste landenpagina. Indien er geen landenpagina is wordt de fan doorgestuurd naar de overkoepelende global page. Zo is Atkins dus altijd zichtbaar en zie je na zoeken op “Atkins” geen rommelig zoekresultaat met alle Atkins Facebook landenpagina’s.
  • Global beheerders kunnen de resultaten van alle landen bekijken en tegen elkaar benchmarken. Hiermee krijg je dus een veel beter idee van de performance van de pagina’s.

De voordelen voor de fans

  • Fans zien de meest relevante inhoud (vanuit regionaal, landniveau of de taal) op basis van hun huidige IP-locatie en/of taalinstellingen op hun Facebook-profiel.
  • Ze worden lid van een wereldwijd publiek (met één wereldwijde fanbase over alle pagina's) voor een sterkere merkverbinding.

Een uitkomst voor internationale merken

De nieuwe paginastructuur is voor internationale merken zoals Atkins een ware uitkomst. Hun internationale aanwezigheid op Facebook is erg belangrijk en met de nieuwe global pages structuur kunnen ze deze aanwezigheid nu eindelijk samenvoegen. Het is een wenselijke aanvulling voor merken die net als Atkins verschillende bedrijfspagina’s beheren in verschillende landen of voor bedrijfspagina’s die gerichte statusupdates plaatsen voor een specifiek publiek vanuit één pagina. Wil jij ook over naar een global pages structuur? Neem dan contact met ons op!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL