Facebook aanbiedingen in het nieuwsoverzicht

Facebook is met 8,779 miljoen unieke bezoekers (maart 2012) het meest bezochte sociale netwerk van Nederland. Qua omvang en potentie steekt Facebook er op dit moment met kop en schouders bovenuit. Het social media platvorm van Mark Zuckerberg blijft zich ontwikkelen. Nadat Facebook begin maart de ‘timeline’ voor bedrijven introduceerde komen ze nu met Facebook aanbiedingen. Adwise is alvast gaan kijken wat de mogelijkheden hierin zijn.

Meer aandacht

Binnenkort maakt Facebook het mogelijk om nog prominenter aanwezig te zijn in het nieuwsoverzicht van fans. Nu is het zo dat fans alleen nieuwsberichten krijgen te zien. De nieuwe gratis dienst maakt het voor bedrijven mogelijk om kortingen aan te bieden door een coupon op hun Facebook-pagina te plaatsen. Dit is een mooie manier om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten geïnteresseerd te houden. Ook is het een stimulans om mensen meer over de bedrijfspagina te laten praten doordat de aanbieding wordt gedeeld met vrienden. Op dit moment is Facebook in 6 verschillende landen aan het experimenteren met de kortingscouponnen. Als de testfase is afgerond wordt het wereldwijd uitgerold.

Hoe werkt het?

Allereerst is het belangrijk om goed na te denken over de waarde, de tekst en de afbeelding die zullen worden gebruikt. Voorkom te allen tijde dat de gebruiker de aanbieding als spam ziet. Dit kan namelijk resulteren in het verbergen van de aanbieding in het nieuwsoverzicht en het niet meer leuk vinden van de pagina. Daarnaast is het belangrijk dat het aansluit in de gehele Facebook strategie, dan wel de gehele marketingmix. Door de vele aanpassingen in functionaliteiten van de laatste tijd is het opzetten van een goede strategie tijdsintensiever geworden.

Het opzetten van een aanbieding gaat volgens de gebruikelijke stappen in Facebook. Bedenk een passende kop, bijvoorbeeld: “Zoek gratis een riem uit bij aankoop van 2 jeans naar keuze”, stel een eind datum in en maak een keuze in een goede afbeelding, die ook goed weergegeven wordt als miniatuur afbeelding. Alle facebookers die de bedrijfspagina een ‘like’ hebben gegeven zullen de aanbieding zien in het nieuwsoverzicht. Vervolgens kunnen mensen de aanbieding accepteren. Zoals in het voorbeeld hieronder kunnen ze de aanbieding claimen door op “get offer” te klikken.

Voorbeeld Facebook offer

Door op de link te klikken, kunnen ze de aanbieding naar een e-mailadres doorsturen. In de winkel kan de facebooker de e-mail laten zien, zowel fysiek als op de mobiel, en de aanbieding verzilveren. 

Facebook maakt het mogelijk om statistieken als CTR (click-through-ratio), aantal geclaimde aanbiedingen et cetera inzichtelijk te maken. Adwise kan door middel van deze gegevens de aanbiedingen sturen en zorgen voor meer rendement.

Tips

  • Promoot de aanbieding – Dit is mogelijk door middel van ‘gesponsorde verslagen’ & ‘plaats je aanbieding bovenaan’ 
  • Geef een goede korting – Producten gratis aanbieden zoals in het hierboven genoemde voorbeeld met de riem, werkt beter dan korting geven. Als er korting wordt gegeven, dan minimaal 20%. (verschilt wel per product en branche)
  • Maak het niet te ingewikkeld – Hou de beschrijving simpel en vraag de gebruikers niet om te moeilijke activiteiten te ondernemen. 
  • Gebruik een duidelijke en aantrekkelijke foto – Foto’s waar mensen het product gebruiken doen het vaak goed.
  • Let op taalgebruik – Onnodige leestekens en hoofdletters vermijden. Probeer in de taal van je doelgroep te spreken.
  • Stel een redelijke einddatum in – Geef mond tot mond reclame en de fans de tijd
  • Stel personeel op de hoogte - Personeel moet op de hoogte zijn van de voorwaarden. Sommige mensen laten bijvoorbeeld een geprinte e-mail zien, anderen komen met mobiel of tablet.
  • Maak een speciale verkoopcode in het kassasysteem - Hierdoor kan er worden bijgehouden hoeveel mensen er gebruik hebben gemaakt van de aanbieding.

Voorwaarden

Aan de nieuwe dienst zitten wel voorwaarden gekoppeld. Het is namelijk alleen mogelijk om kortingsbonnen aan te bieden aan fans. En daar komt bij dat de bedrijfspagina minimaal 500 likes moet hebben. Ook is het een voorwaarde dat het bedrijf een fysieke winkel heeft. Het is dus niet bedoeld voor webwinkeliers. 

Specificaties

  • Koptekst: 90 tekens 
  • Tekst van algemene voorwaarden: 900 tekens
  • Afbeeldinggrootte van aanbieding: 90 x 90 pixels, afbeeldingen die niet vierkant zijn, worden bijgesneden naar een vierkant formaat

Strategie

Naast de inrichting van de Facebook ‘timeline’ pagina en het adverteren kunnen er steeds meer diensten worden ingezet op Facebook. Voor veel bedrijven is dit een fantastische manier om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te activeren. Aanbiedingen kunnen namelijk op verschillende manieren worden ingezet. Benieuwd naar wat het voor uw bedrijf kan opleveren? Maak een afspraak met 1 van onze adviseurs.

Ter illustratie een filmpje van Facebook zelf:

Auteur: Martijn Everink

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Joran Wermer van Elektramat

De vooraf opgestelde doelen zijn ruimschoots behaald en wij zijn dan ook zeer tevreden over Adwise en haar werkwijze

Joran Wermer
Elektramat
Review van Elektramat over Elektramat

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL