EK voetbal: meest besproken sportevenement in mei

Deze zomer is er een voor de echte sportliefhebber. Nu Roland Garros is begonnen gaat er de komende maanden geen dag voorbij zonder sportactiviteiten op grote internationale toernooien. Van Es Marketing Services heeft in samenwerking met Adwise Internetmarketing een social media monitoring analyse uitgevoerd naar de grote sportevenementen die deze zomer plaatsvinden. Hoeveel wordt er over de evenementen, deelnemers en sporters gesproken op Nederlandstalige social media en in welke hoedanigheid? Onderstaand figuur toont de procentuele verdeling van het aantal berichten op Nederlandstalige social media over de grote sportevenementen die deze zomer plaatsvinden.

 

procentuele verdeling berichtenverkeer op social media in de maand mei

Van de vijf onderzochte sportevenementen neemt het Europees Kampioenschap voetbal 40,6% van het berichtenverkeer voor haar rekening, op de voet gevolgd door de Olympische Spelen. Naast het berichtenverkeer waarin de naam van het sportevenement voorkomt is er ook ingezoomd op de spelersselectie van het Nederlands elftal. In de maand mei zijn er meer dan 85.000 Nederlandstalige berichten geplaatst op social media met de naam van een speler uit de selectie er in. Welke speler is het meest besproken op social media? Onderstaand overzicht toont de spelers met het aandeel van hen in het totale berichtenverkeer over de spelersselectie.

Met 23 spelers in de selectie komt het gemiddeld berichtenaandeel uit op 4,3%. Arjen Robben is met een aandeel van 11% de meest besproken speler. In de top tien van meest besproken spelers betreft de helft van hen aanvallers. Aanvallers spreken tot de verbeelding waardoor ze al gauw onderwerp van gesprek zijn.

De analysesoftware kent aan de berichten op social media een sentiment toe op basis van tekstherkenning en -samenhang. Het systeem is in staat om van circa 85% van alle berichten het sentiment te bepalen in de vorm van negatief, neutraal of positief. Van alle berichten over de spelers waren er in de maand mei 7,4% positief en 4,6% negatief.

Over wie werd er het meest positief gecommuniceerd? Over Ron Vlaar wordt met name positief gesproken als goede verdediger en dat hij een goede tweede helft speelde tegen Slowakije. Ibrahim Afellay wordt in de berichten met name geprezen door zijn goede rentree in de basis na een slepende blessure. Luciano Narsingh heeft zijn hoge notering met name te danken aan zijn sterke optreden in de wedstrijd tegen Bayern.

Over wie werd er het meest negatief gecommuniceerd op social media? Arjen Robben scoort het grootste aandeel in negatief sentiment. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de wedstrijd tegen Bayern waarin hij werd uitgefloten door het publiek. Op die dag bedroeg het aandeel negatief sentiment over hem maarliefst 26%. Het negatieve sentiment rond Dirk Kuijt heeft voornamelijk te maken met de teleurstellende achtste plaats die hij met Liverpool in de Premier League behaalde. En Rafael van der Vaart? Die veroorzaakte veel negatieve berichten als gevolg van het YouTube filmpje waarop hij te zien is bij het oefenen van golf waarbij hij op een foto van Zlatan Ibrahimovic mikt. Ibrahim Afellay en Luciano Narsingh kennen het kleinste aandeel van negatieve berichten.

Bij het verrekenen van de positieve en negatieve berichten over de spelers ontstaat de volgende ranglijst van spelers.

Als we op de stoel van Bert van Marwijk mogen zitten, wat iedere voetbalfan wel zou willen, zouden we in ieder geval Afellay, Narsingh, Vlaar en Mathijsen opstellen, al is het maar om de fans op social media te vriend te houden. En de sterspelers Van Bommel, Kuijt, Van der Vaart en Robben? Eerstmaar even op de bank plaatsnemen als we het berichtenverkeer op social media als leidraad nemen.

Iedere voetbalfan heeft wel een bondscoach in zich en denkt het beter te weten dan Bert van Marwijk. Hoe wordt er over hem gesproken op social media? In de maand mei viel zijn naam ruim 12.000 keer in Nederlandstalige berichten. 8 Procent van de berichten over de bondscoach waren positief tegenover 5% negatief. Men heeft over het algemeen vertrouwen in hem. En in het Nederlands elftal als geheel? Van de 60.000 Nederlandstalige berichten op social media over het Nederlands elftal had 5% een negatief en 8% een positief sentiment. Men is dus nog niet erg overtuigd van Oranje. De gewonnen oefeninterland tegen Slowakije heeft overigens geen goed gedaan; rondom die wedstrijd kreeg het negatieve sentiment de overhand. Tijdens het EK zullen we de prestaties van het elftal, de coach en de spelers blijven volgen. Wordt vervolgd.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Emiel Koops van Pokon

Adwise kenmerkt zich door haar prettige manier van samenwerken in combinatie met het leveren van uitstekende kwaliteit en expertise

Emiel Koops
Pokon
Review van Pokon over Pokon

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL