Challenge us
menu

EK voetbal: er op of er onder tegen Duitsland

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Van Es Marketing Services heeft in samenwerking met Adwise Internetmarketing een social media analyse uitgevoerd naar de spelers selectie van het Nederlands elftal. In de maand mei zijn er meer dan 85.000 Nederlandstalige berichten geplaatst op social media met de naam van een speler uit de selectie er in waarover we vorige week een analyse hebben getoond. Inmiddels is het Europees Kampioenschap voetbal van start gegaan. Met een nederlaag tegen Denemarken zal het nu echt moeten gebeuren tegen Duitsland. Vanaf de verloren partij tegen Denemarken hebben we wederom een analyse uitgevoerd van het berichten verkeer over de spelers. Welke speler is het meest besproken op social media? Onderstaand overzicht toont de spelers met het aandeel van hen in het totale berichten verkeer over de spelers selectie.

Ranlijst meest besproken spelers

Met 23 spelers in de selectie komt het gemiddeld berichten aandeel uit op 4,3%. Wesley Sneijder is met een aandeel van 22,6% verreweg de meest besproken speler. Stond hij in mei nog op dedertiende plaats in de ranglijst van meest besproken spelers, nu prijkt hij bovenaan de ranglijst. Deandere spelers in de top vijf stonden ook in de maand mei in de top.

De analyse software kent aan de berichten op social media een sentiment toe op basis van tekstherkenning en -samenhang. Het systeem is in staat om van circa 85% van alle berichten het sentiment te bepalen in de vorm van negatief, neutraal of positief. Van alle berichten over de spelers waren er in de maand mei 7,4% positief en 4,6% negatief. Sinds de verloren wedstrijd tegen Denemarken is het aandeel positieve berichten toegenomen tot 15,6% en het aandeel negatieve berichten bleef nagenoeg onveranderd. Klaarblijkelijk is men wel in toenemende mate te spreken overde spelers, ondanks het slechte resultaat tot nog toe.

Over wie werd er het meest positief gecommuniceerd? Wesley Sneijder staat hier stevig op nummer n; ruim 38 procent van de berichten over hem hebben een positief sentiment. Naast veel lof over zijn optreden in de wedstrijd tegen Denemarken is er ook veel gecommuniceerd over een prachtig doelpunt tijdens de training. Daarnaast speelde zijn verjaardag een belangrijke rol in de berichtgeving.

En over wie werd er het meest negatief gecommuniceerd op social media? John Heitinga scoort het grootste aandeel in negatief sentiment, op de voet gevolgd door Ron Vlaar en Rafael van der Vaart. John Heitinga wordt veel in verband gebracht met het doelpunt van de Denen. Ron Vlaar stelde vele supporters teleur met zijn optreden tijdens de wedstrijd. Dat Rafael van der Vaart relatief veel negatief sentiment scoort op social media heeft te maken met zijn uitspraken in een interview met de NOS. Rafael van der Vaart baalt als een stekker. We houden ons maar vast aan 88. Het is eigenlijk heel simpel, we moeten nu alles winnen aldus de middenvelder. De tweede ronde is nu wel ver weg. Bij het verrekenen van de positieve en negatieve berichten over de spelers ontstaat de volgende ranglijstvan spelers.

ranglijst spelers met het saldo van positieve en negatieve berichtenEn hoe denken de miljoenen bondscoaches over Bert van Marwijk? In de maand mei viel zijn naam ruim 12.000 keer in Nederlandstalige berichten. 8 Procent van de berichten over de bondscoach waren positief tegenover 5% negatief. Sinds de verloren partij tegen Denemarken is het aandeelpositieve berichten over hem gelijk gebleven. Het aandeel negatieve berichten is echter meer dan verdubbeld en betreft nu 12 procent. Een slecht resultaat roept nou eenmaal negatief sentiment op.

En in het Nederlands elftal als geheel? Over de hele maand mei had van de 60.000 Nederlandstalige berichten op social media over het Nederlands elftal 5% een negatief en 8% een positief sentiment.Sinds de wedstrijd tegen Denemarken zijn er bijna 30.000 berichten geplaatst waarvan het aandeel met een negatief sentiment is verdubbeld tot 10%. Maar opvallend genoeg is het aandeel met een positief sentiment met drie procent toegenomen tot 11%. Het spel tegen Denemarken was dan ook volgens velen niet slecht, alleen bleef een goed resultaat uit.

Na de wedstrijd tegen Duitsland zullen we wederom een social media analyse uitvoeren en een nieuwe ranglijst tonen.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23