VIDEO: Effectief je doelgroep bereiken met Real Time Bidding

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Wil je je doelgroep bereiken dan kun je niet meer om online heen.Vaak gaat de aandacht uit naar vindbaarheid in de zoekmachines, maar ook in de Attention-fase van het AIDA-model biedt online marketing interessante mogelijkheden. Real Time Bidding (of programmatic buying) is n van de middelen die ingezet kan worden om de doelgroep online te bereiken. Maar wat is het precies, hoe werkt het en welke doelen hanteer je om de effectiviteit te bepalen?

Real Time Bidding: online adverteren met impact

Offline en online advertising verschilden voorheen niet zo veel van elkaar. Je kocht voor een vast tarief een bepaald bereik of een bepaalde positie in en vervolgens moest je maar afwachten of het gewenste effect er uit kwam. Met Real Time Bidding (RTB) is het mogelijk realtime te bepalen wanneer je wilt dat jouw banner getoond wordt en welk bedrag je daarvoor wilt betalen. Algoritmes analyseren het online gedrag van consumenten en bepalen of een bezoeker interessant is voor jouw advertentiecampagne. Zo kun je dus heel specifiek inkopen op kenmerken die overeenkomen met de doelgroep die je wilt bereiken. Eigenlijk bepaal je voor iedere bezoeker van een aangesloten website automatisch of je jouw uiting wilt laten zien. Het is dus mogelijk om n-op-n te communiceren en toch een grote groep (massacommunicatie) te kunnen bereiken. RTB is dus zeer effectief n direct meetbaar, want alle resultaten zijn realtime inzichtelijk.

Via het Google Display Netwerk is het ook mogelijk om specifiek per bezoeker te bepalen of je die wel of niet wilt bereiken, maar veel premium websites werken met andere advertentieservers en stellen hun niet-verkochte plaatsingen pas beschikbaar aan het netwerk van Google. Met RTB kun je op premium plaatsingen adverteren binnen premium websites, zonder dat je bij de website zelf hoeft in te kopen. De CPM-vergoeding voor RTB campagnes is wel hoger, maar de impact is ook groter. Je kunt het vergelijken met adverteren op offline displays langs lantaarnpalen of een billboard langs de snelweg. Het billboard langs de snelweg heeft een hogere impact, maar je betaalt er ook meer voor.