E-mailmarketeers: zie een uitschrijfintentie als kans

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het is jammer wanneer mensen zich uitschrijven nadat zij een met zorg gemaakte e-mail hebben ontvangen. Hoe goed je mail ook is, helaas blijft er altijd een percentage dat zich uitschrijft. Een goed afmeldproces is de basis voor je e-mailmarketingactiviteiten, 15 tot 20 procent van de potentile uitschrijvers zijn te behouden als opt-in. In dit artikel geef ik je 5 tips over de kansen van een uitschrijfintentie.

Afmeldratio

Per sector varieert de afmeldratio. Een ratio van 0,49% is het gemiddelde, dit blijkt uit recentonderzoek in Engeland. Public Relations is met 0,10% de sector met de laagste ratio, de sector met de hoogste ratio is met 1,08% B2B.

Best practices

Om het afmeldproces optimaal in te richten geef ik je vijf tips zodat het een positief effect heeft op je e-mailmarketing.

1. Maak het makkelijk

Maak het afmeldproces zo gemakkelijk mogelijk. Wanneer de ontvanger zich wil uitschrijven is deze al niet meer genteresseerd in je boodschap. In dat geval wil je geen irritaties opwekken door de uitschrijflink te verstoppen. Ook is de lezer geneigd de mail als spam te rapporteren wanneer de uitschrijflink moeilijk te vinden is. Absoluut killing voor de afleverbaarheid van je mails. Maak je mails niet te langs, Gmail bijvoorbeeld kapt lange mails af en dan is de uitschrijflinks niet meer te vinden.

Zorg ervoor dat de uitschrijflink al scannend te vinden is. Het voorbeeld van H&M laat zien dat de uitschrijflink moeilijk te vinden is.

Uitschrijflink H&M

Het voorbeeld van Blokker is overzichtelijk en de uitschrijflink is goed te zien.

Uitschrijflink Blokker

Benieuwd naar de andere 4 tips?

Lees het complete artikel over e-mailmarketeers: zie een uitschrijfintentie als kans op Marketingfacts.